کد خبر: ۳۱۹۲۸
تعداد بازدید: ۱۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹

اوراق سازی کشتی یک تهدید جدی برای محیط زیست دریایی است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به مخرب بودن صنعت اسکراپ کشتی (اوراق سازی )تاکنون هیچ مجوزی برای این کار در کشور از سوی سازمان محیط زیست صادر نشده است.
به گزارش مارین نیوز، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست چهارشنبه در یک برنامه خبری که بر روی شناوری در مسیر بندرعباس- قشم برگزار شد افزود: از بیش از 180 کشور ساحلی دنیا، فقط در 6 کشور از جمله هندوستان، ترکیه، نروژ، هلند، پاکستان و اندونزی این صنعت ایجاد شده که نشان می دهد با وجود سودآوری بالا، به علت شدت آلودگی این صنعت، کشورها رغبتی به راه اندازی مراکز اسکراپ کشتی ندارند.
وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست این صنعت را یک تهدید جدی دانسته و مخالف آن است اما از سوی دیگر 174فروند کشتی غرق شده در اروندرود موجود است که عده ای ،ضرورت پاکسازی این مسیر آبی را به عنوان توجیهی برای پرداختن به صنعت مطرح می کنند.
فرشچی همچنین از خریداری یکصد فروند کشتی فرسوده توسط بخش خصوصی از کشور عراق به منظور اوراق سازی در ایران خبر داد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست همچنین با انتقاد از روند راه اندازی آب شیرین کن ها در سواحل خلیج فارس و دریای عمان اظهار داشت:هر چند تامین آب یک دغدغه و وظیفه و مسئولیت سنگین برای دولت است اما استفاده از آب شیرین کن ها پیش از بررسی راهکارهایی مانند مدیریت بهینه آب کشاورزی و مدیریت سدها و یا استفاده از پساب ها منطقی نیست.
فرشچی تصریح کرد:با وجود تهدیدها و چالش های یاد شده ،در سال های اخیر (دو سال گذشته) همگرایی بی سابقه ای بین ارگان های دریایی کشور به وجود آمده که نتیجه آن تصویب سند توسعه دریایی کشور توسط 18نهاد و سازمان مرتبط با این حوزه است که در صورت اجرا،بسیاری از مسائل دریایی را برطرف می کند.
وی همچنین با اشاره به تصویب تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران اظهار داشت:در این مصوبه ،قوانین مناطق آزاد به مکران نیز تسری داده شده که به این ترتیب امکان نظارت و دخالت سازمان حفاظت محیط زیست در این منطقه نخواهد بود که یک چالش جدی و نگران کننده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان نیز در این گشت دریایی خبری برخی مسائل زیست محیطی خلیج فارس را تشریح کرد.
مجید وفادار؛ اسکله در حال ساخت نخل ناخدا در بندرعباس را سازه ای غیراصولی و از نظر محیط زیست غیرمجاز دانست که پیگیری وضعیت آن در کارگروه های استانداری نیز بی نتیجه مانده است.
به گفته وی ،بازار ماهی فروشان و پلاژ بانوان بندرعباس نیز وضعیت مشابهی دارند و موجب تخریب گسترده نوار ساحلی شهر بندرعباس شده اند.
وفادار ورود 600لیتر در ثانیه پساب فاضلاب به خلیج فارس در شهر بندرعباس را یکی دیگر از تهدیدهای زیست محیطی مهم و خطرناک دانست و اضافه کرد:درباره آلودگی پساب ورودی به دریا بین محیط زیست و شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اختلاف نظر وجود داشت که چهار آزمایشگاه مرجع ،نظر محیط زیست مبنی بر آلودگی بیش از حد مجاز فاضلاب ورودی به بندرعباس را تایید کردند.


ارسال نظر