کد خبر: ۳۱۹۲۹
تعداد بازدید: ۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶

بازرسی و ISO دریای خزر توسط کارشناسان ایرانی برای اولین بار

پیشرفت موسسات رده بندی داخلی زمینه های اقتصادی پراهمیتی را فراهم می کند و این مصداق دقیقی از « اقتصاد مقاومتی» است.
به گزارش مارین نیوز، یازدهم خرداد 95 موافقت نامه اعطای مجوز انجام بازرسیهای مشترک فنی، ایمنی و قانونی با همکاری موسسه رده بندی ایرانیان ICS بین سازمان بنادر و دریانوردی و موسسه رده بندی چین CCS امضاء شد. این موافقت نامه بستر مناسبی برای ارتقاء و بالندگی موسسات رده بندی داخلی ایجاد می کند، به نظر می رسد ارگان های و سازمان های دولتی دریایی بعد از مدت ها نهایتا به این نتیجه رسیده اند که پیشرفت موسسات رده بندی داخلی زمینه های اقتصادی پراهمیتی را فراهم می کند و مصداق دقیقی از « اقتصاد مقاومتی» است. در همین زمینه گفت و گویی را با کاپیتان توفیق صدر موسوی، رئیس هیئت مدیره موسسه رده بندی ایرانیان انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
  • جناب موسوی گفت و گو را با صحبت در مورد موافقت نامه جدیدی که با موسسه رده بندی چینی امضا شده شروع کنیم.
موافقت نامه سه طرفه بین سازمان بنادر و دریانوردی، موسسه رده بندی ایرانیان و موسسه رده بندی چین (CCS) امضا شد که سفیر چین هم در این جلسه که در سازمان بنادر برگزار شد، حضور داشتند. موافقت نامه نوعی قرارداد همکاری است، در واقع مجوز فعالیت موسسه چینی از طرف سازمان بنادر و دریانوردی صادر و مقرر شده جلساتی هم با نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده و اونها هم قرار شد تعدادی از کشتی های خودشان را در کلاس این موسسه رده بندی دربیاورند.
  • رده بندی در چه زمینه هایی است؟ محدود به بازرسی های فنی و ایمنی؟
بله رده بندی فقط در زمینه طبقه بندی کشتی هاست و امیدواریم با پیشرفت موسسات رده بندی داخلی ، در سایر زمینه ها هم فعالیت داشته باشیم.
  • به نظر شما این همکاری ها چطور می تواند گسترش پیدا کند و عمیق تر شود و نتیجه آن برای صنعت دریایی چیست؟
ببینید اتفاق مهمی که خواهد افتاد در زمینه تامین فاینانس است، به این صورت که این موسسه با شرکت ها و بانک های چینی صحبت کنند و برای ساخت کشتی در داخل کشور فعالیت داشته باشند. یعنی اگر کشتیرانی جمهوری اسلامی، نفتکش یا بخش خصوصی نیاز داشته باشند، چینی ها مسائل فاینانس و ساخت کشتی به صورت جوینت با سازندگان ایرانی را مدنظر داشته باشند و عمل کنند. از طرفی متاسفانه این موسسه تابحال در ایران فعالیت نداشته، یعنی هیچ شناور ایرانی تابحال با موسسه رده بندی CCS طبقه بندی نمی شده و این اولین باری است که با همکاری موسسه رده بندی ایرانیان امکان فعالیت در کشور دارند. این موسسه چینی عضو IACS و از شرکت های رده بندی معتبر است. ما نیز اقدام کردیم که عضو انجمن موسسات رده بندی آسیا (کشورهای آسیایی) شویم و CCS هم قول مساعد داده که این مسئله را تسهیل کند و موسسه رده بندی ایرانیان عضو انجمن موسسات رده بندی آسیا شود. در زمینه بازرسی های صنعتی و آفشر نیز مذاکراتی انجام دادیم و آنها به دنبال این هستند که علاوه بر همکاری با ما، ظرف چند ماه آینده دفتری را در تهران تاسیس و افتتاح کنند. 
  • سایر ارگان های دولتی مثل شرکت ملی نفتکش و شرکت های کشتیرانی چگونه می توانند با موسسات رده بندی داخلی همکاری کنند؟
مجوزهای اصلی را سازمان بنادر و دریانوردی و کشتیرانی به این موسسات می دهند، کما اینکه به موسسه ژاپنی و موسسه  CCS هم داده شده است. ما در شرف عقد قرارداد با موسسه رده بندی هندوستان هستیم و به آنها هم مجوز داده خواهد شد. استقبال کشتیرانی ها از این موضوع به این دلیل است که بتوانند به این موسسات کشتی بدهند، خصوصا شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی صادرات و واردات به چین دارند، که این موضوع می تواند سبب شکوفایی همکاری بین دو کشور در نه تنها در صنعت دریایی که در سایر بخش ها شود. 
به نظر من برای ارتقای موسسه های رده بندی داخلی در درجه اول سازمان بنادر و دریانوردی و کشتیرانی ها و بعد کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت ملی نفتکش و بخش خصوصی می توانند در این زمینه بسیار راهگشا باشند. در وضعیت کنونی هم که ما با سازمان محیط زیست در حال عقد قراردادی هستیم که کلیه فعالیت های دریایی محیط زیست با نظر کارشناسان موسسه رده بندی ایرانیان انجام شود، البته این قرارداد در شرف انجام است و هنوز امضا نهایی نشده است، مذاکرات اولیه انجام شده است. 
کادر موسسه رده بندی ایرانیان 135 نفر پرسنل دارد که عمدتا تحصیل کرده دریایی هستند و 15 نفر دوره های بازرسی موسسه رده بندی KR را در کره گذرانده اند، طی توافقی که با این موسسه داشته ایم تعدادی از این پرسنل در آینده در کره استخدام خواهند شد و مشخصا کارشناس موسسه KR در ایران باشند. توافقی با موسسه رده بندی چین هم انجام شده که تعدادی از کارشناسان ما در چین و در موسسه رده بندی CCS دوره های لازم را بگذرانند، که موسسه چینی برای استخدام نیروهای خود در ایران از کارشناسان ما استفاده کنند. برای ارتقای همه جانبه موسسات رده بندی حمایت داخلی و دولتی ضروری است.
  • به نظر شما، مهم ترین اقداماتی که برای ارتقای موسسات رده بندی داخلی باید در اولویت باشد، چیست؟
امیدواریم با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و کشتیرانی ها و به تناسب قول هایی که داده اند، زودتر با موسسه رده بندی آسیا که تقریبا فعالیت های مشابهی با موسسه رده بندی ایرانیان دارند، تلفیق شویم که این دو به عنوان موسسه ملی ایران بتوانند فعالیت های خود را گسترش دهند. 
  • در مورد گواهینامه هایی که توسط موسسه رده بندی ایرانیان برای شرکت کشتیرانی نفت خزر صادر شده، صحبت کنید.
برای اولین بار است که ISO دریای خزر توسط کارشناسان موسسه رده بندی ایرانیان بازرسی و انجام می شود. قبلا موسسات رده بندی خارجی این نوع ISO ها را صادر می کردند و خیلی خوشحالیم که مدیر عامل محترم کشتیرانی خزر تصمیم گرفتند که این کار توسط موسسه رده بندی ایرانیان انجام شود؛ پرسنل ما حدود 10 روز در آنجا مشغول بازرسی و کارهای جنبی مدرک بودند. این اتفاق مهمی برای ما بود که از طرف یک کشتیرانی عمده ایرانی به ما واگذار شد و می تواند درسایر کشتیرانی ها هم اتفاق بیفتد. 
  • پس بستر لازم و کافی برای واگذاری این گواهینامه ها به موسسه رده بندی ایرانیان فراهم شده است ؟ 
کاملا درست است، ما با شرکت کشتیرانی والفجر هم مذاکراتی داشته ایم و امیدواریم هرچه زودتر این کارها از طرف کشتیرانی های دیگر هم به ما به عنوان موسسه رده بندی ایرانیان، به جای موسسات خارجی واگذار شود.



نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
0
1
به امید عضویت در آیاکس ، به نظر من دلیل این موفقیت ها همکاری متخصصان این امر است. مدیرانی با تجربه بالا و دلسوز. از تلاش شما به عنوان یک ایرانی سپاسگذاری می کنم.
ارسال نظر