کد خبر: ۳۲۰۹۸
تعداد بازدید: ۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰

حمل دریایی 2 سکوی 19a و 21 پارس جنوبی از خرمشهر آغاز شد

سکوهای 19 a و 21 پارس جنوبی ساخته شده توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی خرمشهر روز یکشنبه از اروندرود به سمت پارس جنوبی و عسلویه حرکت کرد.
به گزارش مارین نیوز، علی حاج آقایی طباطبایی مدیر یارد خرمشهر وابسته به شرکت مهندسی تاسیسات دریایی ایران در حاشیه حرکت این دو سکوی نفتی به خبرنگاران گفت : این سکوهای دو هزار و 700 تنی تا پنج روز آینده به عسلویه می رسد و با نصب آنها در مجموع ظرفیت استحصال گاز از میادین مشترک پارس جنوبی یک میلیارد فوت مکعب افزایش یابد.
وی افزود: عملیات بارگیری این دو سکوی نفتی با همت متخصصان تاسیسات دریایی خرمشهر انجام و پرچم میهن اسلامی مان با غرور بر این دو سکوی به اهتزاز درآمد. 
وی اظهارکرد: شناور حامل ابوذر ١١٠ با بهره گرفتن از یدک کش AURIGA کشیده می شود، همچنین یدک کش کمکی HONEY٣٠ به همراه ٢ فروند یدک کش موقت راهبری بارج حامل را برای عبور از کانال اروندرود که با محدودیت و دشواری هایی همچون خطر برخورد با شناورهای غرق شده روبه روست، بر عهده دارند.
حاج آقایی طباطبایی گفت:شناور ابوذر ١١٠ پس از خروج از خرمشهر، و عبور از ٦٥ مایل کانال دریایی اروندرود در صورت وجود آب و هوای مناسب، مسیر ٣٠٠ مایل تا فاز ١٩ پارس جنوبی را در چهار روز طی می کند.
عملیات بارگیری سکوی 19 A فاز 19 پارس جنوبی با ظرفیت 500 میلیون فوت مکعب از یارد خرمشهر نیز شنبه 29 خرداد آغاز شده بود.
عملیات بارگیری سکوی فاز 21 پارس جنوبی نیز با ظرفیت تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز روز شنبه پنجم تیر در آیینی با حضور جمعی از مسئولان نفتی کشوری و استانی از یارد خرمشهر آغاز شد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران روز شنبه در آیین بارگیری سکوی دو هزار و 700 تنی فاز 21 پارس جنوبی از یارد خرمشهر در جمع خبرنگاران گفته بود : در راستای اشتغالزایی و بهره گیری حداکثری از توان مهندسی نیروها به ویژه نیروهای بومی، بومی سازی دانش فنی طراحی و ساخت سکوهای نفتی در دستور کار این شرکت قرار دارد.
ابوالقاسم رحمانی اعتبار هزینه شده برای ساخت این سکوی نفتی را 250 میلیون دلار اعلام کرد و افزود:با بهره گیری از توان تخصصی نیروهای داخلی، میزان زیادی صرفه جویی ارزی شده است.
علی اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز در جریان آغاز عملیات بارگیری سکوی نفتی 21 پارس جنوبی گفته بود:با تکمیل پنج فاز مشترک گازی با قطر، روزانه 140 میلیون متر مکعب گاز از این میادین استحصال می شود.


ارسال نظر