کد خبر: ۳۲۱۴۲
تعداد بازدید: ۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱

تولید نرم افزار پایداری سکوی امیرکبیر سنگین ترین سازه دریایی ایران

سکوی نیمه شناور امیر کبیر با وزن ۱۴۷۰۰ تن، سنگین ترین سازه دریایی کشور است. این سکو قادر به تولید بیش از ۱۱ مگاوات برق بوده و امکان اقامت ۱۲۰ نفر بر روی آن فراهم شده‌است و به تازگی نرم افزار پایداری برای این سکو تولید شده است.
به گزارش مارین نیوز، میدان گازی سردار جنگل در دریای خزر و انتهای بخش مرزی ایران قرار دارد که در استان گیلان واقع شده‌است. این میدان، ۲۴ کیلومتر طول و ۱۶ کیلومتر عرض دارد و از لایه‌های مختلفی تشکیل شده‌است. این میدان در سال ۱۳۸۰ و در عمق ۷۰۰ متری از سطح آب، کشف شد و ۱۰ سال بعد، در پی مطالعات اکتشافی بر روی سکوی نیمه شناور امیرکبیر، یک لایه نفتی، در عمق ۷۲۸ متری در این مخزن هیدروکربوری کشف شد.
بنابراین گزارش، میدان سردار جنگل، دارای ۵۰ هزار میلیارد فوت مکعب ذخیره درجای گاز است یعنی بیش از ۱۰ برابر میدان شاه‌دنیز در جمهوری آذربایجان... این درحالیست که پیش از این، سهم ایران در دریای خزر ۱۱ تریلیون فوت مکعب گاز اعلام شده بود. همچنین میزان نفت درجای لایه نفتی این میدان، ۲ میلیارد بشکه می‌باشد که نفت قابل استحصال آن، در حدود ۵۰۰ میلیون بشکه برآورد شده‌است.
این گزارش می افزاید: انجام مطالعات ساخت این میدان گازی، از سال ۱۳۸۰ آغاز و در نتیجه آن ۴۶ ساختار کوچک و بزرگ در دریای خزر شناسایی شد. ساختارهای شناسایی شده در اعماق ۵۰۰ تا ۸۰۰ متری، نیازمند حفاری‌های اکتشافی بود. پروژه‌های ساخت سکوی نیمه شناور امیرکبیر، شناورهای ۱۶ هزار اسب بخار و کاسپین‌های 1،2 و 3 مقدمه انجام این حفاری‌های اکتشافی بود.
سکوی نیمه شناور امیر کبیر با وزن ۱۴۷۰۰ تن، سنگین ترین سازه دریایی کشور است. این سکو قادر به تولید بیش از ۱۱ مگاوات برق بوده و امکان اقامت ۱۲۰ نفر بر روی آن فراهم شده‌است. سکوی امیرکبیر، قادر به حفاری در آبهای تا عمق ۱۰۰۰ متر بوده و همچنین قابلیت حفاری از کف دریا تا عمق ۶۶۰۰ متری را دارد. تثبیت موقعیت سکو در محل حفاری توسط ۸ لنگر ۲۰ تنی و زنجیر انجام شده‌است.
بنابراین گزارش، در راستای توسعه این میدان گازی؛ رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت خزر از طراحی و تولید نرم افزار پایداری سکو ویژه سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر با همکاری دانشگاه صنعتی سهند خبر داده است.
رامین خودآفرین در این باره به شانا گفته است : " طراحی و تولید نرم افزار پایداری سکوی نیمه شناور امیرکبیر از طرحهای موفقی بوده است که با همکاری صنعت و دانشگاه به ثمر رسیده است و در حفظ تعادل سکو و کاهش چشمگیر هزینه ها در این زمینه نقش چشمگیری خواهد داشت. پروژه پژوهشی «بررسی تثبیت موقعیت در شرایط مورینگ» نیز با همکاری شرکت نفت خزر و دانشگاه صنعتی شریف به نتیجه رسیده است و نتایج آن در جابجایی سکوی امیرکبیر که در آینده ای نزدیک عملیاتی می شود، کاربرد خواهد داشت و منجر به صرفه جویی ارزی و ریالی قابل توجهی خواهد شد. در دوران پسابرجام، شرکتهای خارجی بسیاری به منظور همکاری در طرح توسعه میدان سردارجنگل و یا همکاری در ساخت تاسیسات ساحلی در خزر با شرکت نفت خزر مذاکره کرده اند و این مذاکرات ادامه دارد."
یادآور می شود: اكتشاف، توسعه و تولید به منظور بهره برداری از منابع هیدروكربنی حوضه جنوبی دریای خزر و سه استان ساحلی، فرآورش و انتقال نفت و گاز با هدف بالفعل و بیشینه کردن ثروت های ملی و ایجاد ارزش برای ذینفعان جزو ماموریت شركت نفت خزر ثبت شده است.



ارسال نظر