انجمن مهندسی دریایی ایران در خصوص مناقصه خرید، حمل، نصب و راه اندازی 4 فروند یدک کش 4400 اسب بخار ASD شرکت آریابنادر ایرانیان از شرکتهای زیر مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی، نامه ای به رییس جمهوری ایران ارسال و خواستار بررسی دقیق جزئیات منقاصات شد.
به گزارش مارین نیوز، مدت هاست که واردات شناور بعضا توسط شرکت های زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی صنعت کشتی سازی و زنجیره های متصل به آن را به سمت رکود مطلق حرکت می دهد. بدین ترتیب که به جای سفارش ساخت شناورها- که امکان ساخت آن ها در داخل وجود دارد- با خرید از خارج و خروج سرمایه و ارز، بخش مهمی از صنعت دریایی زمین گیر می شود. واردات شناور به اقتصاد مقاومتی چنان ضربه ای وارد میكند كه كمر شناورسازی ها داخلی را میشكند و انگار اقتصاد مقاومتی در این بخش از صنعت معنایی ندارد.
پایگاه خبری – تحلیلی دریایی ایران مارین نیوز در پی اعتراض سازندگان شناور درگزارش هایی مبسوط بارها به این موضوع پرداخته و در گفتگوهایی با کارشناسان و متخصصان نسبت به شفاف سازی عواقب این تصمیم هشدار داده است.
انجمن مهندسی دریایی ایران نیز به عنوان نماینده جامعه دریایی کشور در اقدامی دیگر از شرکت های زیر مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی در نامه ای به حسن روحانی رییس جمهوری ایران در شهریورماه 95 خواستار بررسی و پیگیری موضوع شد و صریحا اعلام کرد : با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و موضوع اشتغالزایی داخل و رشد و توسعه صنایع داخلی کشور ترتیبی اتخاذ فرمائید تا جلوی این گونه سفارشات که جز ریختن ارز کشور به جیب بیگانگان و سرپا نگه داشتن صنعت آنها نمی باشد، هرچه سریعتر گرفته شود.
به گزارش مارین نیوز، این نامه در حالی به دفتر ریاست جمهوری ارسال گردید که شرکت آریابنادر ایرانیان از شرکتهای زیر مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی در "مناقصه خرید، حمل، نصب و راه اندازی 4 فروند یدک کش 4400 اسب بخار ASD" برای تامین تجهیزات فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی (چابهار)، "شرایط نحوه مشارکت فی مابین سازنده خارجی و داخلی" را ساخت 2 فروند شناور در خارج کشور اعلام نموده است.
لازم به ذکر است شناوریدک کش از نوع ASD بارها توسط صنایع کشتی سازی داخلی ساخته و تمامی آنها در کتابی به عنوان اطلس شناورهای ساخت ایران توسط انجمن مهندسی دریایی ایران منتشر شده است.
متن کامل مکاتبات را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید :