کد خبر: ۳۲۶۰۱
تعداد بازدید: ۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱

كشتی سازی درآمد زا و راهکاری برای اشتغالزایی

از آنجائی كه بزرگترین دغدغه دولت اشتغال است، با فرصتهای موجود در بازار داخل و منطقه می‌توان در مناطق ساحلی كه اغلب به عنوان مناطق محروم شناخته می‌شوند، با جذب نیرو های جوان در این بخش با معضل بیكاری به تقابل بپردازند.
به گزارش مارین نیوز، امروزه بهره گیری از ظرفیتها و استعداد های محلی، ملی و منطقه ای تاثیر بسزائی در جهت رشد و تعالی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه داشته و نقش مهمی را در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده توسط سیاستگزاران آن دیار ایفاء می نماید. كشور ما نیز به تبع این اصل واجد شرایط ویژه و منحصر بفرد خود بوده و از ابزارهای ارزشمندی چون دریا، صنایع نفت و گاز، صنایع خودرو سازی، كشاورزی، معادن و... بهره مند میباشد كه میتواند در جهت رشد شاخصهای مورد نظر در این مسیر و همچنین برداشتن و رفع موانع و بعضا معضلات امروزی كه گریبانیگر جوامع در حال رشد می باشد استفاده بهینه نماید. 
معضل بیکاری یکی از مشکلات و معضلات اساسی امروز جوامع است که به نوعی وقت مسئولین ودست اندرکاران امر در این كشورها را بخود اختصاص داده است. 
هر كشوری كه مرز دریایی داشته باشد و در اصطلاح و عرف امروزی از موهبت دریا برخوردار باشد، صاحب تمدن بوده و میتواند نقش مهمی را در معادلات جهانی ایفا نماید. هرچند كه ما در حال حاضر شاهدیم كشورهای چون سوئیس و مجارستان كه فاقد هرگونه مرز آبی دریایی میباشند در عرصه حمل ونقل دریایی به فعالیت مشغول بوده و ویژه گیهای خود را برخ دیگران میكشانند. 
صنایع دریایی در حوزه های بندری از گسترده ترین و پیچیده ترین صنایع مرتبط با دریا بشمار رفته و زمانی میتواند ارزشهای خود را نمایان نماید كه صنعت مادر در این زمینه وجود داشته باشد .بی شك تنها گزینه جهت اطلاق كلمه صنعت مادر در این حوزه صنعت ساخت و تعمیر شناور خواهد بود . 
در راستای تحقق این مهم، توسعه بنادر از یك سو  و تمایل مالكین شناورها به داشتن شناورهائی با قابلیت حمل بیشتر كالا طی یك سفر از سوئی دیگر، زمینه را برای خودنمائی شركتهای شناور سازی مهیا نموده است. 
صنعت كشتیرانی با شتابی سر سام آور در جهان امروز در حال توسعه و حركت بوده و هیچ تصمیمی نیز برای توقف مسیرخود متصور نیست و دریافت سفارش ساخت شناور از اولویتهای كشور صاحب این صنعت بشمار میاید. 
كشورهای چین، كره جنوبی و ژاپن غولهای بزرگ كشتی سازی دنیا دهان خود را برای تصاحب بازارهای میلیارد دلاری باز نموده و برای آن برنامه ریزی می نمایند. چین در صدد است سهم خود را در این وادی از 18درصد به 25 درصد برساند. كره جنوبی نیز در حال حاضر 36 در صد از این بازار را بخود اختصاص داده است. دیگر كشورها نیز از اروپائی گرفته تا آسیائی و حتی عربی سعی دارند از این قافله عقب نمانند. چرا كه كشتی سازی درآمد زا و از همه مهمتر اشتغالزا است.  
كشورهای كوچكی چون امارات متحده عربی و بحرین سالها درآمد های سرشاری را از راه تعمیر انواع شناورها بخود اختصاص داده اند. در این بخش برای خود برنامه هائی چیده اند و این زنگ خطری برای صنایع داخلی ما بخصوص صنایع شناور سازی بشمار میرود.
اسری بزرگترین مركز تعمیراتی كشتی بحرین در خاور میانه و جهان در سال گذشته دارای رشد سود عملیاتی 15/7 و سود خالص 95/4 میلیون دلاری بوده است. 
دیگر همسایه ما یعنی تركیه پس از پشت سر گذاشتن رقیب خود ایران در صنعت خودرو سازی و كسب سهم عمده ای از بازار اوراسیا اكنون در گامی دیگر در توسعه صنعتی خود به توسعه و حمایت از صنعت كشتی سازی برآمده است. این صنعت در چند سال گذشته بیش از 2 میلیارد دلاربه اقتصاد ملی این كشور تزریق نموده است. 
با نگاهی گذرا به کشورهای صاحب صنعت کشتی سازی و مقایسه اعداد و ارقام موجود در زمینه جذب نیروهای کار دراین بخش وبوجود آوردن فرصتهای شغلی فراوان چهره این صنعت بیشتر نمایان خواهد شد.
كارخانه های كشتی سازی هیوندای در 7میلیون و200 هزار متر مربع سواحل جنوب شرقی شبه جزیره كره به تنهائی با در اختیار داشتن سهم 15 درصدی از بازار جهانی مقام اول در زمینه شناور سازی در جهان را بخود اخنصاص داده است . تعداد  2450 كارمند و 8700 تكنسین و كارگر ماهر در كارخانه های این شركت مشغول بكار میباشند . 
شركت كشتی سازی هیوندای میپو دیگر شركت كره ای فعال دراین  بخش میباشد كه قریب 8 هزار نفر كارگر ماهر را در استخدام خود دارد.
شركت هیوندای ساههو نیز بیش از 6 هزار نفر كارگر ماهر را در اختیار خود دارد. شركت كشتی سازی دوو بعنوان شركتی پیشتاز و متخصص در ساخت انواع شناوروصنایع فراساحل از تخصص 1500كارمند دفتری و 10هزار نفر كارگر ماهر بهره می جوید. دیگر شركت كره ای سامسونگ است كه دارای 13 شعبه و یك كارخانه خارج از كشور بوده و دارای 8572 كارمند می باشد .
این در حالی است كه دقیقا 31 سال پیش كه طرح و نقشه اولیه مجتمع كشتی سازی فرا ساحل ایران ریخته شد صنایع كشتی سازی كره جنوبی نیز  فعالیت خود را آغاز نموده اند. 
صنایع كشتی سازی دالیان چین نیز بعنوان یكی از شركتهای شناور سازی چین به تنهائی در حدود 10 هزار كارمند و كارگر دارد كه بیش از 1400 نفر از این تعداد تكنسین و مهندس و 500 تن مهندس ارشد میباشند. این در حالی است كه چین دارای چندین شركت شناور سازی بوده و ده ها هزار نفر نیروی انسانی را در بخشهای مختلف خود بكار گمارده است . 
در ژاپن نیز شركتهای كشتی سازی ایماباری (imabari)، اوشیما (oshima)، ناگازاكی(nagasaki) ، میتسوبیشی (Mitsubishi)، یونیورسال (universal)، تسونشی(tsuneishi)، كویوداك یارد(koyo dock yard)  و شركت كشتی سازی IHI MARINE UNITED ده ها هزار نفر نیروی كاری متخصص و ماهر و ساده را در خود جای داده اند . 
این آمار و ارقام  تنها گوشه ای از قابلیتهای صنعت كشتی سازی در كشورهائی است كه به اهمیت موضوع پی برده و از این فرصت بهترین استفاده را در جهت كسب درآمد بیشتر و جذب نیروی كار نموده اند. 
به عقیده اكثر كارشناسان ساخت كشتی بدون دریافت یارانه‌های دولتی امكان پذیر نیست. در واقع انعقاد قرارداد با سازندگان داخلی نشان داد كه دولت با درك مزایای این صنعت و تامین ۹۰ درصد از منابع مالی قراردادها از صندوق ذخیره ارزی، نخستین گامها را در عرصه حمایت از صنایع دریایی برداشته است. از جمله مزایای ساخت كشتی در داخل كشور در بخشهای صنعتی و اقتصادی می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
  • فعال سازی صنایع جانبی
  • اشتغال زایی
  • گردش مالی
  • استفاده از مواد اولیه
  • حجم گسترده بازار داخلی كشتی‌سازی
در تمام دنیا، دولتها برنامه‌ریزی و هدایت صنایع دریایی را در جهت توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی استراتژیك و ضروری می‌دانند و همچون ایران آن را به بازار عرضه و تقاضا واگذار نمی‌نمایند. تنظیم قوانین و سیاست‌گذاری‌ها در راستای حفظ منافع ملی با اولویت قرار دادن استفاده از بازار داخلی كشور برای ایجاد ارزش افزوده بالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
از آنجائی كه بزرگترین دغدغه دولت اشتغال است، با فرصتهای موجود در بازار داخل و منطقه می‌توان در مناطق ساحلی كه اغلب به عنوان مناطق محروم شناخته می‌شوند، با جذب نیرو های جوان در این بخش با معضل بیكاری به تقابل بپردازند. 

کارشناس صنایع دریایی 


ارسال نظر