کد خبر: ۳۲۹۴۱
تعداد بازدید: ۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳

توسعه صنعت کشتی‌سازی با استفاده حداکثری از توان سازندگان داخلی

عضو هیات مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور و سازه های دریایی ایران با یادآوری اینکه کشتی سازی محور توسعه صنایع دریایی است، بر ضرورت استفاده حداکثری از توانمندی های موجود در کشور تاکید کرد.
به گزارش مارین نیوز، پیمان مسعودزاده در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه ایران یک کشور دریا پایه محسوب می شود، گفت : اما متاسفانه از این فرصت تاکنون بصورت بایسته و شایسته استفاده نشده است.
رییس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین با اعلام اینکه سابقه صنعت ساخت کشتی در ایران به دهه 40 و 50 برمی گردد، اظهارداشت : رونق صنعت کشتی سازی در کشور مربوط به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور با بیان اینکه صنعت کشتی سازی در کشور یک صنعت نوپا و جوان محسوب می شود، گفت : ایران در ساخت انواع شناورهای نظامی، تجاری، تفریحی، مسافربری، آلاینده روب، لایروب، زیر دریایی و همچنین یدکش، دکل حفاری و ... در دوران بعد از انقلاب اسلامی خوش درخشیده است.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران در ادامه با اشاره به اینکه شناورهای نظامی همچون جماران، شهید ناظری و ... شاخص ترین شناورهای ساخت ایران هستند، بیان داشت: شناور شهید ناظری توان حمل هلیکوپتر (بالگرد) را دارد.
مسعود زاده با عنوان اینکه صنعت کشتی سازی کشور تحولی رو به جلو را تجربه می کند، تصریح کرد: در حال حاضر انواع شناورهای تندرو که در دنیا تک و منحصر بفرد هستند در ایران ساخته می شود.
وی با اشاره به این جمله که ایران در ساخت شناورهای تجاری نیز کارنامه قابل قبولی دارد، گفت: کشتی «افراماکس» به سفارش کشور ونزوئلا در ایران طراحی و ساخته ساخته شده است.
رییس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی همچنین از ساخت دکل حفاری و شناورهای کاسپین با 16 هزار اسب بخار در شمال کشور خبرداد و افزود: ایران به همت متخصصان داخلی در تولید یدکش به خودکفایی رسیده است.
وی اذعان داشت : کشتی سازی بعنوان صنعت مادر می تواند کمک بسزایی به رشد اقتصادی هرکشوری و همینطور نقش موثری در امر اشتغالزایی داشته باشد.
مسعود زاده با اشاره به این جمله که ایران در صنعت کشتی سازی تجربه های موفقی دارد، گفت: صنعت ساخت شناور طی سال‌های پس از انقلاب در کشور رشد کمی و کیفی خوبی داشته است.
مسعود زاده با اذعان اینکه صنعت کشتی‌سازی یکی از صنایع بسیار قدیمی در دنیاست، افزود: بدون شک کشتی‌سازی نقش مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی هر کشوری ایفا و بستری برای رشد صنایع گوناگون است.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور با یادآوری اینکه کشتی سازی محور توسعه صنایع دریایی است بر ضرورت استفاده حداکثری از توانمندی های موجود در کشور تاکید کرد.
وی با تاکید بر اینکه از صنعت کشتی سازی باید حمایت شود، گفت: صنعت کشتی‌سازی همچون صنعت خودروسازی جزو صنایع مادر شناخته می‌شود و هرگونه پیشرفت در این صنعت می‌تواند همزمان صنایع وابسته در کشور از قبیل صنعت فولاد، ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات و سازندگان قطعات را فعال کند و ضمن ایجاداشتغال، زمینه‌ساز پیشرفت و ورود تکنولوژی‌های نوین در صنایع دریایی شود.
مسعودزاده با اذعان اینکه صنایع کشتی سازی از صنایع استراتژیک هر کشوری است، افزود: تکنولوژی کلید توسعه هر صنعتی قلمداد می شود و کشتی سازی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی تصریح کرد: صنعت کشتی سازی به عنوان یکی از محورهای اشتغال در دنیا شناخته شده و می تواند در کنار خود چرخ صنایع دیگر را نیز به تحرک وا دارد.
رییس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی گفت : با توجه به عظیم بودن صنایع کشتی سازی و برخورداری از صنایع وابسته متعدد می تواند تاثیر بسزایی در افزایش اشتغال داشته باشد.
وی افزود : صنعت کشتی سازی در زمینه تجارت و اقتصاد نقش مهمی دارد از اینرو می طلبد اقدامات خوب و کم نظیری در کشور صورت گیرد.
مسعودزاده با اعلام اینکه کشتیرانی قوی در هر کشوری مستلزم کلاس رده بندی و کشتی سازی قوی است، بیان داشت : صنایع کشتی‌سازی و فراساحل ایران از ظرفیت مناسبی برای توسعه برخوردار است ولی مشکل اصلی فقدان حمایت‌های لازم از این صنعت است.
وی اذعان داشت : خوشبختانه با حمایت های جدی، صنعت کشتی‌سازی در کشور به جایگاه واقعی خود خواهد رسید و حتی می‌تواند سهمی از بازارهای منطقه را نیز در اختیار گیرد.
رییس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی با بیان اینکه هم‌اکنون توان داخلی ساخت هر نوع کشتی یا سازه دریایی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: درحال‌حاضر مشکل خاصی در خصوص زیرساخت و فناوری در صنعت کشتی‌سازی ایران وجود ندارد.
مسعود زاده بر لزوم حمایت جدی از شرکت های توانمند در حوزه کشتی‌سازی کشور تاکید کرد و گفت: صنعت کشتی‌سازی صنعت مادر به شمار می‌رود و چنانچه این صنعت فعال شود چرخ سایر صنایع وابسته نیز فعال خواهد شد.
وی با عنوان اینکه فعال سازی صنایع کشتی سازی نیاز به برنامه‌ریزی، مراقبت و پشتیبانی بیشتر دارد، افزود: به جهت توسعه صنایع دریایی کشور ایجاد مراکز تحقیق و توسعه صنایع دریایی، تجهیز و تکمیل زیرساخت‌های کشتی‌سازی کشور، تربیت نیروی انسانی ماهر، سهولت دسترسی صنایع دریایی به منابع مالی و تسهیلات بانکی و همچنین حمایت و پشتیبانی دولت از این بخش ضروری است.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور در ادامه با اعلام اینکه دریا مایه اقتدار است، بیان داشت: از این موهبت الهی باید استفاده حداکثری شود چون اقتصاد دریا در ساختار اقتصادی کشور بسیار نقش آفرین است.
رییس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی گفت: به جهت برای اینکه صنایع دریایی کشور بتواند در اقتصاد، ایجاد اشتغال و توسعه استان‌های ساحلی نقش اساسی داشته باشد نیازمند برنامه‌ریزی و حمایت است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر سابقه درخشانی از ساخت شناورهای متوسط و کوچکی همچون شناورهای خدماتی، یدک‌کش‌ها، لایروب‌ها و ... در کشور وجود دارد و در این زمینه هیچ گونه نیازی به خارج نیست.
مسعود زاده با عنوان اینکه تنها راه مبارزه با تحریم ها اتکا به توان داخلی است، افزود: هرگونه سفارش ساخت به خارج بایستی با استفاده حداکثری از توان سازندگان داخلی و با مشارکت آنان باشد که رسوب دانش و مهارت نیز صورت گیرد.
وی تصریح کرد : تنها در این صورت می توان انتظار داشت در یک بازه زمانی، ضریب ساخت داخلی افزایش یافته و با یک شیب مثبت وابستگی به خارج کاهش یابد.
رییس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی کشور گفت : اقتصاد مقاومتی هیچگاه نباید فراموش و کمرنگ شود و از رفع تحریم ها باید حداکثر بهره را در جهت توانمندسازی صنایع داخلی و تقویت نقاط ضعف برد.
وی افزود : اگر این تفکر بصورت یک باور ملی ثبوت و ظهور نیابد نه تنها فرصتی برای صنعت کشتی سازی فراهم نخواهد شد بلکه شاهد افول این صنعت استراتژیک و وابستگی بیشتر به بیگانگان خواهیم بود.
مسعود زاده یادآورشد : صنعت کشتی سازی بطور خاص یک صنعت بسیار پیشرفته با فناوری بالاست و ایران نیز از تجربه بسیار موفقی در این صنعت برخوردار است.


ارسال نظر