کد خبر: ۳۲۹۷۰
تعداد بازدید: ۱۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱

تاسیس بزرگترین شرکت مشترک کشتیرانی با مشارکت طرف های ایرانی و خارجی

شرکت مشارکتی (J.V) با حضور شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مشارکت با شرکت های معتبر بین المللی در حوزه تعمیر و ساخت شناور ایجاد می گردد.
به گزارش مارین نیوز به نقل از ایدرونیوز در این زمینه منصور معظمی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با اشاره به آغاز همکاری‌ های جدید بین‌المللی با شرکت‌ های شناخته شده خارجی گفت : استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی نیروها و شرکت های داخلی در اجرای پروژه ها و افزایش سهم کشورمان در زمینه های ساخت و تعمیرات صنایع دریایی، اهدافی متعالی هستند که نیل به آن ها گام مؤثری در راستای اشتغالزایی، افزایش ارز آوری و نیز جلوگیری از خروج منابع داخلی خواهد بود.

براساس آخرین گزارش ها امروزه چین 34 درصد، کره‌جنوبی 35 درصد و ژاپن 13 درصد از بازار سفارشات کشتی‌سازی دنیا را در اختیار گرفته‌اند. مجموع ظرفیت‌ کارخانه‌های کشتی‌سازی در جهان به حدود 45 میلیون CGT می‌رسد و حجم گردش مالی این صنعت در سال 2013 در بخش تجاری و نفت و گاز حدود 350 میلیارد دلار بوده است.
براساس مطالعات انجام شده در حال حاضر حدود 40 کارخانه کشتی‌سازی فعال در کشور وجود دارد که توان بالقوه تولید این کارخانه‌ها در حدود 125 هزار CGT در سال است و از ابتدای سال 1380 تا انتهای پارسال حدود 250 فروند شناور سایز متوسط یعنی زیر پنج هزار GT در داخل کشور، تحت نظارت مؤسسات رده ‏بندی داخلی ساخته شده است که متوسط آن 19 فروند شناور در سال بوده و به عبارتی این کارخانجات طی این سال ها که دوران اوج ساخت کشتی جهان بوده است با 50 درصد ظرفیت فعالیت کرده اند.
با توجه به آمار و ظرفیت حدود 125 هزار CGT در کشور، می ‏توان نتیجه گرفت که سهم کشور ما از کشتی ‏سازی جهانی کمتر از 0.3 درصد است و در واقع رتبه قابل توجهی در جهان نداریم و فقط در ساخت شناورهای فراساحل طبق برخی از گزارشات جهانی رتبه 29 را در بین کشورها را داریم و این درحالی است که بطور مثال کشور ترکیه طی سال های اخیر رشد چشمگیری در این صنعت داشته و با حجم سفارش گیری 1.8 درصد از ظرفیت ساخت کارخانجات جهانی، هم اکنون چهارمین کشتی ساز دنیاست.
به گزارش مارین نیوز، صنعت ساخت و تعمیر کشتی‌ همچون صنعت خودروسازی جزو صنایع مادر شناخته می‌شود و هرگونه پیشرفت در این صنعت می‌تواند همزمان صنایع وابسته در کشور از قبیل صنعت فولاد، ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات و سازندگان قطعات را فعال کند و ضمن ایجاد اشتغال، زمینه‌ساز پیشرفت و ورود تکنولوژی‌های نوین در صنایع دریایی شود؛ از این رو انتظار می‌رود توجه بیشتری به این بخش شود.



ارسال نظر