کد خبر: ۳۶۰۴۸
تعداد بازدید: ۲۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷

بی نیازی کشور از واردات ربات های زیر سطحی ROV

کارگاهی تحت عنوان "طراحی و ساخت ربات کنترلی زیر سطحی (ROV) " توسط گروه ام تی اس کو دانشگاه صنعتی شریف در بیستمین همایش صنایع دریایی ارائه شد که مهمترین مزیت تولید این ربات در داخل کشور قیمت تمام شده بسیار پایین آن در مقایسه با نمونه های خارجی است.
به گزارش مارین نیوز، در بیستمین همایش صنایع دریایی که روز 21 آذرماه در تهران برگزار شد، کارگاهی تحت عنوان "طراحی و ساخت ربات کنترلی زیر سطحی (ROV) "توسط آقایان ایمان مقیمی، محسن آهنچی و مجتبی دباغیان از گروه ام تی اس کو دانشگاه صنعتی شریف ارائه گردید. 
محسن آهنچی در خصوص این کارگاه به خبرنگار ما گفت: بیش از ٧٠ درصد سطح زمین توسط آب پوشیده شده است. اقیانوس ‌ها دارای حجم وسیعی از منابع معدنی و حیاتی هستند. حجم زیاد انرژی و فضای موجود اقیانوس ‌ها نقش بسیار مهمی در فعالیت ‌های آینده اقتصادی و اجتماعی بشر خواهد داشت. علیرغم این وسعت و اهمیت تاکنون تلاش کمی در بکارگیری پتانسیل های مثبت و مواجه با پتانسیل های منفی این منبع عظیم خدادادی صورت پذیرفته است. 
آهنچی با بیان اینکه در دهه ‌های گذشته استفاده از سیستم ‌های رباتیکی در زیر آب به دلیل برتری آن ‌ها در مقایسه با غواصی در عملیات آب های عمیق و محیط ‌های خطرناک افزایش چشم گیری یافته است، اظهار داشت: از کاربردهای این سیستم‌ ها می ‌توان ماهیگیری و پرورش آبزیان، بررسی کردن آلودگی ‌های زیر آبی، پاک کردن زباله ‌های دریایی، عملیات بازبینی، تعمیر و نگهداری تجهیزات زیرآبی و غیره را نام برد. 
وی با اشاره به اینکه وسیله بازرسی کنترل از راه دور زیر آبی (ROV)، رباتی است که به کاربر این اجازه را می‌ دهد که این وسیله را در اعماق آب کنترل و هدایت کند و از طریق اعمال فرامین، عملیات مورد نظر را از طریق تجهیزات ربات، انجام دهد، بیان داشت: مهمترین مزیت تولید این ربات در داخل کشور قیمت تمام شده بسیار پایینتر آن در مقایسه با تامین کنندگان خارجی است. 
آهنچی در پایان با بیان اینکه این ربات در کشورهای درحال توسعه با توجه به کاربردهای بسیار متنوع و فراوان توسعه یافته و بسیار مورد نیاز همه کشورها است، تصریح نمود: با تولید این ربات می ‌توان پس از تامین نیاز صنایع داخلی، بازار خوبی در عرصه بین المللی برای آن متصور شد.

لازم به ذکر است، بیستمین همایش صنایع دریایی با برنامه های آموزشی، علمی و تخصصی و حضور متخصصان، کارشناسان و دانش جویان حوزه دریایی کشور با هدف فراهم آوردن فرصتی مناسب برای متخصصان صنعت، دانشگاه ها و سایر مراکز علمی و پژوهشی جهت معرفی آخرین نتایج و دستاوردهای خود در زمینه های مختلف از جمله روش های نوین توسعه و فناوری های جدید در صنعت دریایی توسط انجمن مهندسی دریایی ایران با همکاری مجموعه های دریایی کشور 21 آذر ماه 1397 در کتابخانه ملی ایران برگزار شد. 



ارسال نظر