کد خبر: ۳۶۰۸۶
تعداد بازدید: ۱۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴

بخش خصوصی صنعت کشتیرانی کشور نیازمند حمایت و نگاه ویژه دولت

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در نشست خبری شصت و پنجمین سالگرد تأسیس انجمن گفت: از آقای جهانگیری تقاضا داریم لایحه تقویت بخش خصوصی درباره تحریم ها و قانون حمایت ‌های مالی و معنوی و اقتصادی از کشتیرانی را در قالب دو فوریت و یا سه فوریت به مجلس ارایه دهد تا بخش خصوصی از حمایت دولت اطمینان پیدا کند.
به گزارش مارین نیوز، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته عصر دیروز در نشست خبری شصت و پنجمین سالگرد تأسیس انجمن با حضور اصحاب رسانه به پیشینه تشکیل انجمن اشاره و اظهار داشت: در سال‌ های ۳۱ تا ۳۳ به دلیل مشکلاتی که در حوزه بارگیری و تخلیه کالا در بندر خرمشهر گریبان‌گیر شرکت‌ های کشتیرانی بود تصمیم گرفته شد تا انجمنی برای فعالیت فعالان این عرصه تشکیل شود که رایزنی ‌ها در مورد آن ادامه یافت و انجمن خطوط کشتیرانی همان سال در خرمشهر ثبت شد.
مسعود پل مه ادامه داد: در سال 1349 سندیکای نمایندگان خطوط کشتیرانی باتوجه به وسعت یافتن فعالیتهایش در بنادر مختلف کشور و به لحاظ تحولاتی که در ساختار اقتصادی دولت ایران بوجود آمده بود به نوعی تغییر شکل داد و فعالیت خود را با عنوان سندیکای صاحبان و نمایندگان کشتیرانی ادامه داد. 
وی گفت: در سال ۶۰ سندیکای کشتیرانی به انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تبدیل شد و از ابتدای دهه ۷۰ موفق به اخذ مجوزهای لازم از وزارت کشور گردید که پس از آن با نام انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته به فعالیت خود برای ارتقاء سطح کمی و کیفی حمل و نقل دریایی، خدمات بندری و لجستیکی در جمهوری اسلامی ایران با مشارکت در سیاست گذاریها و تدوین استراتژیهای کلان کشور ادامه داده است.
وی گفت: معتقدیم انجمن نباید تنها فعالیت اقتصادی داشته باشد به همین دلیل گستره فعالیت های انجمن کشتیرانی را به موضوعات رفع مشکلات حقوقی فعالان این صنعت، آموزش، رفع مشکلات موجود در کسب و کارهای دریا و بندر محور و … افزایش دادیم.
پل مه با بیان اینکه چهارشنبه هفته آتی مراسم شصت و پنجمین سالگرد تاسیس انجمن کشتیرانی برگزار و از کلیات مؤسسان این تشکل که چندین دهه فعالیت مستمر دریایی و بندری داشته‌ اند و در عین حال خدمات شایسته‌ ای ارائه داده‌ اند قدردانی خواهد شد، گفت: سایر ذینفعان که در سایر شقوق اجتماعی انجمن را یاری می ‌رسانند و همچنین اصحاب رسانه از دیگر گروه هایی هستند که مورد توجه انجمن قرار دارند.
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه هم اکنون ۲۷۰ شرکت عضو انجمن هستند، گفت: ۹۵ درصد فعالیت های بندری کشور توسط شرکت های عضو انجمن کشتیرانی انجام می شود.
وی با بیان اینکه بندر و دریا سرمنشا تحول و توسعه اقتصادی در کشورها تلقی می شود گفت: براساس اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران متأسفانه اقتصاد ما واردات محور بوده و ۹۰ درصد آن از متکی بر دریا است و همچنین بیش از ۹۹ درصد صادرات محصولات نفتی و فرآورده های آن نیز از طریق دریا انجام می شود.
پل مه با اشاره به اثرگذاری تحریم ها بر روی کسب و کار دریا و بندر محور اظهار داشت: اولین نقطه برخورد تحریم با اقتصاد ایران در بحث دریا بود و تمام شرکتهایی که به نوعی با امریکا در ارتباط بودند ایران را ترک کردند. در بسیاری از کشورها با موانعی روبرو هستیم و با اینکه سیگنال های مثبتی در مذاکرات با کشورهای اتحادیه اروپا دریافت شده اما به هر حال بنادری که متعلق به بخش خصوصی هستند می توانند علیرغم نظر دولت هایشان تحریم را بر روی ناوگان دریایی ایرانی اعمال کنند.
وی ادامه داد: به دنبال تحریم های جدید برخی شرکت های خارجی بنادر ایران را ترک کردند و به برخی بنادر جهان نیز به کشتی‌ های ایرانی خدمات دریایی ارائه نمی دهندکه برخی از این بنادر جزو بنادر کشورهای دوست ایران هستند.
پل مه با بیان اینکه 2 شرکت بیمه در مناطق آزاد کیش و قشم کار بیمه کشتی ‌های تجاری ایران و ۲ موسسه رده بندی داخلی کار صدور گواهینامه های کشتی ها را برعهده دارند و هم اکنون فعال هستند در دوره پیش تحریم ها ثابت کرده اند که می توانند خلاء خروج شرکتهای خارجی را پر نمایند اما متاسفانه پس از برجام این شرکت ها و موسسات حمایت نشدند، گفت: با استفاده از تجارب ارزنده گذشته می توان با تحریم های آمریکا مقابله کرد و دولت نیز از هرگونه اقدام بخش خصوصی در این زمینه لازم است حمایت کند. 
این فعال حمل و نقل دریایی با اشاره به اثرگذاری تحریم ها در صنعت دریایی ایران گفت: همانطور که معاون اول محترم رییس جمهور چند روز پیش هم اعلام کردند بسیاری از شرکت های خارجی در صنعت دریایی و بندری پس از خروج آمریکا از برجام ایران را ترک کردند و همین که ۲۰ لاینر خارجی دیگر به ایران خدمات نمی دهند وارد آبهای ایران نمی شوند به معنای آسیب پذیری اقتصاد کشورمان در شرایط جدید تحریم ها است.
پل مه تاکید کرد: سال گذشته در همین ایام ارز را با نرخ تسهیل ۳۲۰۰ می توانستیم تهیه کنیم اما امروز با احتساب نرخ نیمایی باید برای هر یک دلار ۸ هزار تومان بپردازیم بنابراین این طبیعی است که با افزایش هزینه ها مواجه هستیم و دولت باید هرچه سریعتر نسبت به کاهش قیمت تمام شده در این صنعت که ۹۵ درصد تجارت ایران را انجام می دهد اقدام کنند .
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: ۳۳ درصد هزینه کشتی ها به سوخت اختصاص دارد و هنگام ورود به بنادر باید عوارض بیشتری پرداخت کنند و برای رونق کسب و کار این شناورها، دولت لازم است به این شناورها سوخت یارانه ای بدهد. 
پل مه بیان داشت: در بخش دریا، بندر و کشتیرانی، خصوصی سازی به صورت کامل اجرا نشده است و ما هنوز حضور دولت را در بخش‌ های مهمی از کشتیرانی شاهد هستیم این در حالی است که دولت در این بخش باید نقش حمایتی داشته باشد.
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه از آقای جهانگیری تقاضا داریم لایحه تقویت بخش خصوصی درباره تحریم ها را با دو فوریت به مجلس ارایه دهد تا بخش خصوصی از حمایت دولت اطمینان پیدا کند، اظهار داشت: انتظار داریم که قانون حمایت ‌های مالی و معنوی و اقتصادی از کشتیرانی در قالب دو فوریت و یا سه فوریت تصویب شود تا بخش عمده‌ ای از مشکلات این حوزه بر طرف شود.


گفتنی است، آقایان امید ملک رئیس هیئت مدیره انجمن، مهرشاد معین انصاری عضو هیئت مدیره انجمن و محمد نیک پی عضو هیئت مدیره انجمن کشتی رانی و خدمات وابسته در این نشست حضور داشتند. 


ارسال نظر