تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۱۶۶
تعداد بازدید: ۱۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷

سوال بیش از 40 نماینده از وزیر جهاد کشاورزی / صید فانوس ماهیان و ابهامات

نماینده مردم تهران در پارلمان گفت: مطالبه امروز از وزیر جهاد کشاورزی مطالبه نسل حاضر و نسل آینده این کشور است که این مشکل با صدور مجوزهای بی رویه در صیادی ترال سرمایه کشور و زیست بوم دریایی را مورد هجوم قرار داده است، رفع شود.
به گزارش مارین نیوز، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 14 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایام مبارک دهه فجر و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را تبریک عرض می کنم. مستحضرید انقلاب اسلامی، انقلابی برای ایفای حقوق ملت بود که بعد از انقلاب مسئولین تمام تلاش خود را برای استیفاء آن در عرصه های بین المللی و داخلی به کار بستند تا حقی پایمال نشود.
سیده فاطمه ذوالقدر با بیان اینکه به هر حال کاستی هایی نیز وجود دارد که ابزارهای برای نظارت و رفع آنها تعریف شده است، افزود: امروز در راستای ایفای حق نظارتی نمایندگی خود و مسئولیتی که در برابر مردم شریف ایران برای مطالبه حقوق آنها دارم سئوال از وزیر محترم جهاد کشاورزی در خصوص صید فانوس ماهیان و ابهامات و مشکلاتی که ایجاد کرده که به امضاء 40 نفر از نمایندگان خانه ملت نیز رسیده است را بیان می کنم.
وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: آقای وزیر صید بی رویه انواع گونه های ماهی توسط صیادان صنعتی با شناورهای ترال، آسیب های اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی بسیاری را برای سرمایه ملی کشور و معیشت صیادان سنتی ایجاد کرده، و مطالبه ای که امروز داریم مطالبه ای ملی است، چرا که بین آنچه که هدف تعریف شده و آنچه که در عمل شاهد آن هستیم فاصله ای بسیار وجود دارد فاصله ای که در آن مشکلات معیشت و امرار معاش صیادان سنتی و بیکاری آنها و غارت سرمایه های ملی کشور و عدم تولید و خودکفایی را می بینیم.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مطالبه امروز مطالبه نسل حاضر و نسل آینده این کشور است که این مشکل با صدور مجوزهای بی رویه در صیادی ترال سرمایه کشور و زیست بوم دریایی را مورد هجوم قرار داده است، رفع شود.  
وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه کشتی های چینی یا فانوس ماهی چه منفعتی برای کشور دارند، تصریح کرد: هدف اصلی از فعالیت کشتی ها اعلامی توسط سازمان شیلات، بهره برداری از ذخایر فانوس ماهیان بوده این ذخایر حدود ۲ میلیون تن تخمین شده و گنی می شود فانوس ماهیان ماده اولیه کارخانه های تولید پودر ماهی را تامین می کنند.
ذوالقدر افزود: اما بر اساس گزارش آن وزارتخانه سال ۹۶ با ۹۰ شناور فعال ۱۷ هزار تن صید فانوس ماهی بوده که ارزش آن ۱۰ میلیارد تومان است. و بر اساس گزارش وزارت کشور در همین سال مبلغ ۲۸ میلیارد تومان سوخت یارانه ای تخصیص یافته، این چه توجیه اقتصادی دارد که برای درامدزایی ده میلیاردی هزینه سوخت ۲۸ میلیاردی داشته باشیم. بنابراین به وضوح روشن است که صید و فروش فانوس ماهی به تنهایی منفعت اقتصادی ندارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به ارزیابیهای علمی مبنی بر اینکه صید ترال کف آسیب جدی به ذخایر ماهی، زیست بوم آنها و دیگر گونه های دریایی وارد می کند. دلیل صدور ۲۶۱ موافقت اصولی که هم اینک ۱۱۱ مجوز آن فعال است چیست؟ و چه استدلال و منطقی دارد در شرایطی که ممنوعیت ترال کف به دلیل آسیب های آن در ایران و بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شده است.
ذوالقدر تصریح کرد: اگر در این مورد دلایل قانع کننده ای دارید برای تنویر افکار عمومی و برای پاسخگویی به این همه تبلیغات مسموم بر علیه دولت و در کل بر علیه حکومت که در کوچه و بازار در گفتگوی روزمره مردم شنیده می شود پاسخگو باشید، اقدام شما معیشت صیادان و زندگی آنها را مختل کرده و زیست بوم دریا و سرمایه ملی را مورد هجوم قرار داده است که قابل کتمان نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس دهم خطاب به وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در گزارش شیلات دلیل صدور مجوز برای کشتی های خارجی را نبود فناوری اختصاصی برای صید فانوس ماهی بیان کردید، منظور از فناوری خاص چیست؟
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: فانوس ماهی، میان زی است برای صید نیاز به ترال میان آبی و یک دستگاه نت ساندر برای عمق یابی دارد که کار این دستگاه را یک ناخدای با تجربه هم می تواند انجام دهد که در جنوب از این تجارب کم نداریم. بنابراین فناوری خاصی نیست و در صورت نیاز چرا فقط ابزار لازم وارد نشد و اجازه حضور کشتی های چینی را دادید؟ آیا ۹ فروند کشتی فردوس که مجهز به این تجهیزات است کفایت نمی کرد.
عضو فراکسیون امید مجلس دهم ادامه داد: لنج های تجاری مرزنشینان و کشتی های تجاری از سوخت غیر یارانه ای و با قیمت نزدیک به فوب خلیج فارس استفاده می کنند، در حالی که کشتی ها خارجی بهره مند از سوخت یارانه ای هستند و گزارش های نیز از قاچاق سوخت در این کشتی ها رسیده است و با توجه به افزایش نرخ ارز این نیاز به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال جاری رسیده است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس خطاب به وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: طبق گزارشات شیلات تنها با یک قابلمه می توان سامانه کنترل تردد آنلاین را از کار انداخت و ناظران شیلات در این زمینه موفق نبودند. دلیل آن نیز ۱۰۷ پرونده تخلف در یکسال که عدد کوچکی به هیچ وجه نیست این نشان می دهد که کشتی ها دائما تمایل دارند که تخلف کنند و مجازات های تعریفی قدرت بازدارندگی لازم را نداشته و ندارد.
وی افزود: اگر مدعی هستید که هدف ارز آوری است، این ارز به چه میزان بوده؟ کجای زندگی و معیشت ساکنین منطقه نمود و ظهور داشته؟ چه تحول و تغییری در صنعت صیادی ما پدید آورده؟ در آمد حاصله را بگویید کجا هزینه شده که در بخش صیادی که قاعدتا باید منتفع می شدند کوچکترین رد و اثری از آن را نمی بینیم؟
ذوالقدر خطاب به نمایندگان حاضر در صحن علنی گفت: جالب است منتخبان ملت بدانند که مقرر شده مرکز پژوهش اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در خصوص میزان ذخایر صید فانوس ماهی و سایر ذخایر دریای عمان یک کار تحقیقاتی انجام دهد اما تا امروز سازمان شیلات برای کشتی تحقیقاتی مرکز پژوهش اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان مجوز صید صادر نکرده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: مجوز را صادر نکردند چون نمی خواهند آسیبی که به زیست بوم دریا و گونه های ماهی وارد کرده اند مستند و علمی شود. دریا با ترال کف جارو شده، سنگ ها، مرجان ها، گونه های گیاهی دریایی همه آسیب دیده و ۹۰ درصد اکوسیستم مرجانی خلیج فارس از بین رفته و جلبک های مفید آسیب جدی دیده اند. آبهای سواحل جنوبی در وضعیت قرمز قرار دارند، به نام صید فانوس ماهی همه نوع ماهی صید شده و گونه های کم یاب و مفید در خطر انقراض هستند، مرگ دلفین ها که به ۱۵۴ عدد رسید اتفاقی نبود، صید لاک پشت ها و نهنگ ها تهدیدی برای زیست بوم دریایی است.
ذوالقدر تاکید کرد: نکته مهم تر میزان ذخایر آبزیان دریای عمان در محدوده ساحل مکران تنها جوابگوی صیادان سنتی است اما در سال گذشته بار ها کشتی های چینی به محدوده صیدگاه صیادان سنتی در فاصله کمتر از ۱۲ مایل وارد شدند و حتی با صیادان بومی در گیر و آنها را تهدید کرده اند و مشکلاتی به وجود آوردند و رزق و روزی این زحمت کشان را مختل کردند.
این نماینده مردم در قوه مقننه خطاب به نمایندگان حاضر در صحن گفت: در شرایطی که تلاش داریم از اقتصاد وابسته به نفت خارج شویم و مالیات به عنوان یکی از منابع در آمدزای دولتی در این تنگنای اقتصادی به شمار می آید جالب است بدانید که معافیت مالیاتی صرفا برای صید و صیادی است نه برای اجاره شناورهای تجاری و در آمد آنها؛ ولی سالهاست که این شناورهای تجاری اعم از داخلی و خارجی به تبعیت از قانون معافیت مالیاتی در بخش صیادی، ریالی مالیات پرداخت نکرده اند.
نماینده مردم تهران خطاب به وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: حمایت از تولید ملی در بخش صنایع وابسته به صید و صیادی در فعالیت های شما چه جایگاهی دارد؟ آنچه که ما به عنوان عملکرد در بخش حمایت از تولیدات وابسته به صید و صیادی شاهدیم تعطیلی کارخانجات تولید پودر ماهی در قشم و جاسک است، عدم رونق در فعالیت های وابسته به تولید تور و لنج در جنوب است و عدم بکارگیری نیروی بومی بر روی شناور و استفاده از خدمه خارجی است.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه مسلم است برداشت غیر علمی و کارشناسی از ذخایر فانوس ماهیان با انگیزه سود آوری است نه برای کشور بلکه برای منافع گروه خاصی بوده است که اقدام به گرفتن مجوز با نام بومی می کنند؛ چرا وزارت جهاد کشاورزی علیرغم این همه اعتراض از جانب جامعه صیادی و خبرگان و کارشناسان شیلاتی و زیست محیطی، جراید، روزنامه ها و شبکه های مجازی بی تفاوت از این مسئله می گذرد و توجیهات غیر کارشناسی ارائه می دهد.
ذوالقدر در ادامه گفت: مورد کیلکا ماهیان هم در زمان وزارت شما انجام گرفت که هم باعث خسارت های زیست محیطی به دریای خزر شد و هم هزینه های هنگفتی را روی دست دولت گذاشت و امروز صید فانوس ماهیان بدون کار کارشناسی و علمی به یک معضل برای دولت و نظام و مردم و بومیان تبدیل شده است بنابراین مجددا تاکید می کنم که این سوال بیش از 40 نماینده از فراکسیون های مختلف مجلس و نمایندگان استان های جنوبی بوده است.

منبع: خانه ملت
ارسال نظر