کد خبر: ۳۶۲۰۵
تعداد بازدید: ۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵

نیاز به قوی تر و منسجم تر عمل کردن فعالان حوزه دریایی

وزیر راه و شهرسازی خواستار قوی تر و منسجم تر عمل کردن فعالان حوزه دریایی در شرایط تحریمی شد و گفت: بهره برداری از ۱۲ دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی باعث افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت کانتینری این بندر می شود.
به گزارش مارین نیوز، همزمان با سفر هیات دولت به استان هرمزگان و با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و رحمت‌الله مه‌آبادی رییس شرکت فرودگاه‌ها، چندین پروژه به صورت همزمان از طریق ویدئو کنفرانس توسط ریاست جمهوری در این استان روز گذشته به بهره‌برداری رسیدند یا کلنگ زنی شدند. 


در این ارتباط تصویری وزیر راه و شهرسازی خطاب به ریاست جمهوری که در شورای اداری استان هرمزگان در محل استانداری این استان حضور داشت، گفت: بندر شهید رجایی یکی از سرمایه‌گذاری‌ها و حرکت‌های نوین پس از انقلاب در حوزه بنادر است. این بندر در دوره پس از انقلاب اسلامی به ثمر نشسته و تا به حال ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری داشته است. با افتتاح های امروز ظرفیت تخلیه و بارگیری از ۳.۳ میلیون تن به ۵.۸ میلیون تن می‌رسد که در صادرات و واردات کشور نقش بسیار موثری ایفا خواهد کرد.
اسلامی با اشاره به اینکه تجهیزات نصب شده در این بندربه تمامی ساخت داخل بوده و ظرفیت‌های علمی و اجرایی داخلی برای ارتقای سیستم‌های تخلیه و بارگیری این بندر به کار گرفته شده است، تصریح کرد: برای ارتقای سیستم‌های فوق‌الذکر ۴۴۷ میلیارد تومان معادل ۱۰۸ میلیون یورو هزینه شده است که بیش از ۲۲۰۰ شغل به صورت مستمر ایجاد خواهد کرد.
وی ادامه داد: در فاز سوم بندر شهید رجایی ۵۰ میلیون تن دیگر در بخش اسکله کانتینری افزایش خواهد یافت که با این ظرفیت، این بندر ۵۰ درصد ظرفیت کانتینری کشور را دربرخواهد گرفت.


اسلامی همچنین در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بیش از ۲۰ پروژه دریایی و بندری به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد تومان در بندر شهید رجایی بهره برداری گردید که این پروژه ها برای بیش از ۲۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه سهم سرمایه گذاری بخش خصوصی در این پروژه ها بسیار چشمگیر است، خاطرنشان کرد: بهره برداری از این پروژه ها به ویژه ۱۲ دستگاه جرثقیل کشتی به ساحل تخلیه و بارگیری کانتینر ( گنتری کرین) باعث افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی می شود. به گونه ای که ظرفیت بندر به ۵,۸ میلیون TEU افزایش خواهد یافت.
اسلامی تصریح کرد: بهره برداری از این پروژه ها ظرفیت ها و قابلیت های بزرگترین بندر تجاری ایران را در زمینه های صادرات، واردات و ترانزیت افزایش خواهد داد.
وی با تأکید بر اینکه در شرایط تحریم باید فعالان حوزه دریایی و بندری قوی تر و منسجم تر عمل کنند، گفت: ظرفیت های دریایی کشور متنوع است؛ ایران از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در جنوب و شمال برخودار است که می تواند مشاغل گوناگونی را برای اشتغالزایی ایجاد کند.
وزیر راه و شهرسازی خواستار قوی تر و منسجم تر عمل کردن فعالان حوزه دریایی در شرایط تحریمی شد و گفت: بهره برداری از ۱۲ دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی باعث افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت کانتینری این بندر می شود.

لازم به ذکر است، احداث تاسیسات زیربنایی بندر خلیج فارس که همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان هرمزگان توسط محمد اسلامی افتتاح شد، ۱۸ ماه به طول انجامیده و برای ۱۲۰ نفر در این مدت به صورت مستقیم اشتغال زایی شده بود.
این پروژه شامل ۶.۸ کیلومتر احداث خیابان، ۲.۲ کیلومتر احداث شبکه آب شرب، ۵.۲ کیلومتر احداث شبکه جمع آوری آب‌های سطحی، یک کیلومتر احداث شبکه جمع‌آوری فاضلاب، ۲.۴ کیلومتر احداث شبکه آتش‌نشانی، ۲.۲ کیلومتر احداث شبکه آبیاری فضای سبز، ۹.۸ کیلومتر احداث شبکه برق‌رسانی، ۲.۸ کیلومتر شبکه فیبر نوری و ۹۸ پایه چراغ‌های روشنایی است. با احداث این فاز و بهره برداری از آن بخشی از سایت ۳۳۰ هکتاری بندر خلیج فارس تکمیل و برای سرمایه گذاری توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان آماده شده است.






بندر خلیج فارس




ارسال نظر