رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت گفت: از سال ۱۳۹۰ برنامه جامع سازمان را در راستای قطع وابستگی و دستیابی به فناوری ها و نیازهای حوزه پیشرانه دریایی آغاز کرده ایم که در این برنامه طراحی و تولید موتورهای بنزینی، دیزلی، سامانه های انتقال قدرت و رانش دریایی، پروانه سامانه های کنترل و مانیتورینگ را در دستور کار خود قرار دادیم.
به گزارش مارین نیوز، رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع صبح امروز در دومین همایش پیشرانههای دریایی، اظهار داشت: سازمان صنایع دریایی از سال ۱۳۹۰ برنامه جامع خود را در راستای قطع وابستگی و دستیابی به فناوری ها و نیازهای حوزه پیشرانه دریایی آغاز کرد.
امیر دریادار امیر رستگاری افزود: در این برنامه طراحی و تولید موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی، سامانه های انتقال قدرت، سامانه های رانش دریایی و پروانه سامانه های کنترل و مانیتورینگ را در دستور کار خود قرار دادیم.
دریادار رستگاری ادامه داد: در برنامه پنج ساله پنجم دستیابی به موتورهای دیزلی را در دستور کار قرار دادیم و در برنامه ششم با همکاری شرکت های دانش بنیان، ساخت اولین توربین ۲۵ مگاواتی را در دستور کار قرار داده ایم که ان شاء الله بزودی به این فناوری دست خواهیم یافت. این سامانه به لحاظ فنی و قابلیت سرعت کاربرد وسیعی در شناورهای نظامی دارد و در تکمیل زنجیره بومی سازی به ما کمک می کند.
رئیس سازمان صنایع دریایی گفت: امروز با شرکت های دانش بنیان، دانشگاه های مختلف تبریز، دانشگاه فردوسی، دانشگاه مالک اشتر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر و بسیاری از شرکت های داخلی و خارجی در حوزه ساخت پیشرانه های دریایی همکاری مستقیم داریم.
وی افزود: اولین برنامه ما در این حوزه طراحی موتور دریایی ۹۰۰ اسب بخار بود که با همکاری شرکت سوئدی ام.دی توانستیم نخستین دیزل ۹۰۰ اسب بخار را طراحی و تولید کنیم.
امیر رستگاری گفت: خط تولید موتور دیزلی ۹۰۰ اسب بخار ایجاد و تاکنون از این موتور در تیپ های مختلف ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
رئیس سازمان صنایع دریایی با بیان اینکه از دانش سرریز شده در موتورهای دیزلی، دومین دیزل را با قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار طراحی و تولید کردیم، بیان کرد: خط تولید این دیزل نیز هماکنون در سازمان صنایع دریایی ایجاد شده و در حال فعالیت است.
وی تصریح کرد: دیزل بعدی موتور ۳۵۰۰ اسب بخار بود که کار باز مهندسی آن توسط سازمان صنایع دریایی انجام و بر روی شناورهای نظامی و شناورهای کلاس متوسط نیز نصب شده است.
دریادار رستگاری در خصوص پیشرانه واترجت ملی که صبح امروز در دانشگاه صنعتی شریف رونمایی شد، گفت: این سامانه با توجه به اینکه زائده ای را در کف شناور ایجاد نمیکند، قابلیت حضور شناور در آب های کم عمق را ایجاد کرده است و می تواند در توقف و تغییر جهت سریع شناورها، مؤثر باشد که قدرت یک هزار و ۲۰ اسب بخار را تولید می کند و می تواند در شناورهای متوسط مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس سازمان صنایع دریایی با بیان اینکه خط تولید سامانه پیشران واترجت ملی راه اندازی شده است، گفت: این سامانه در شناورهای کلاس متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه خط تولید سامانه پیشران واتر جت ملی راه اندازی شده است، افزود: در آیندهای نزدیک کار طراحی و ساخت موتورهای پیشران با قدرت سه هزار و ۵۰۰ اسب بخار را آغاز خواهیم کرد.
دریادار رستگاری ادامه داد: امروز ما سالن های انتقال قدرت و گیربکس های اتوماتیک و دنده ای را به صورت بومی می سازیم و می توانیم در این زمینه با خودروسازان همکاری کنیم.
رئیس سازمان صنایع دریایی در پایان خاطرنشان نمود: هم اکنون سیستم های هشت دنده هشت تبدیلی را برای صنایع مود نیاز خود ساخته ایم و می توانیم سیستم های دنده ای خودروها را به صورت دنده ای و اتوماتیک طراحی، تولید و بومی کنیم؛ این طراحی و تولید حداقل ۳۰ درصد زیر نرخ جهانی خواهد بود.