تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۲۶۹
تعداد بازدید: ۲۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳

انتشار نقشه راه فناوری های دریایی ایران

ویرایش دوم کتاب نقشه راه فناوری های دریایی ایران که حاوی مطالعات، اقدامات و فعالیتها در راستای تدوین و اجرایی سازی نقشه راه فناوری های دریایی کشور است توسط گروه دریایی ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی منتشر شد.
به گزارش مارین نیوز، امروزه اغلب سازمانها برای ترسیم آینده روشن خود و مسیر رسیدن به آن از نقشه راه بهره میگیرند. کشورهای توسعه یافته و صنعتی مسیر پیشرفت خود را در اغلب صنایع پایه و کلیدی مشخص کرده و کلیه برنامه ریزی ها، تصمیم گیری ها و تخصیص منابع را بر اساس آن پایه گذاری می کنند. گروه توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به منظور اولویت بندی فناوری های مورد نیاز این حوزه و دستیابی به اهداف سند توسعه دریایی کشور، با همکاری کلیه سازمان های دریایی، خبرگان و متخصصین دریایی کشور از مهرماه سال 93 اقدام به ترسیم نقشه راه فناوری های دریایی کشور نمود از این رو پس از چاپ نسخه اول کتاب حاضر در سال 1396 این گروه با انجام مطالعات مختلف، همکاری با نخبگان و مکاتبه با سازمان های دریایی، نسخه دوم این کتاب در 1397 را منتشر نموده است. 
کتاب حاضر حاوی مطالعات، اقدامات و فعالیت های اجرایی گروه توسعه فناوری های دریایی در راستای تدوین و اجرایی سازی نقشه راه فناوریهای دریایی کشور است. در فصل اول این کتاب، به فواید، ضرورت و پیشینه تدوین نقشه راه فناوری های دریایی اشاره شده و مطالعات تطبیقی صورت پذیرفته است. فصل دوم این کتاب، سعی شده وضعیت فعلی کشور همچنین جایگاه بین المللی ایران در صنایع و فناوریهای دریایی به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گیرد. از جمله این حوزه ها میتوان به حمل و نقل دریایی، ساخت و تعمیر کشتی، صنایع فراساحل، شیلات و صنایع وابسته و علم و فناوری دریایی اشاره کرد. بر اساس محتوای این فصل، میتوان به ظرفیت های بالقوه دریایی کشور در حوزه های مختلف فناوری پی برد. در فصل سوم ابتدا اسناد بالادستی صنایع دریایی بررسی و سپس بر اساس سناریوهای مختلف، آینده حوزه دریا در افق 1404 پیشبینی شده است. در پایان این فصل پس از جمع بندی مطالعات انجام شده، اهداف کمی توسعه دریایی کشور تبیین شده است. در فصل چهارم نیز شیوه تدوین نقشه راه و اقدامات و فعالیتهای انجام شده طی مراحل اجرایی تدوین نقشه راه تشریح شده است. 
پس از تعیین اهداف و چگونگی تدوین نقشه راه و تهیه شناسنامه محورهای فناوری، در نهایت سعی شده خلاصه ای از مطالعات انجام شده در 20 محور منتخب ارايه شود. 
لازم به ذکر است، مطالب ارايه شده خلاصه ای از شناسنامه های تدوین شده است و مطالعات کامل هر محور پس از انتشار توسط گروه توسعه فناوری ها دریایی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
0
بچه ها گروه توسعه دریایی خسته نباشین
ارسال نظر