کد خبر: ۳۶۳۱۷
تعداد بازدید: ۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷

بررسی موقعیت‌ های شغلی رشته زیست شناسی دریا

زیست شناسی دریا در واقع یک زمینه علمی میان رشته‌ ای است که با محیط‌ های آبی مختلف در دریا‌ها و اقیانوس‌ ها سرو کار دارد.
به گزارش مارین نیوز، رشته زیست‌ شناسی دریا، رشته‌ ای است که دانشجویان این رشته را با انواع جانداران آبزی، مسائل مربوط به سازگاری‌ ها و غیره آشنا می کند و در نهایت یک فارغ‌ التحصیل زیست دریا که می‌ تواند در مراکز پرورش ماهی مشغول به کار شود را تحویل جامعه می دهد. در ادامه این گزارش اطلاعاتی پیرامون رشته زیست ‌شناسی دریا در اختیار علاقمندان به این رشته قرار می گیرد.


معرفی رشته زیست شناسی دریا
زیست شناسی دریا در واقع یک زمینه علمی میان رشته‌ای است که  با محیط‌های آبی مختلف در دریا‌ها و اقیانوس‌ها سرو کار داشته و این موضوع سبب می شود به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی این محیط ها، دانش زیست شناسی با کمک علوم دیگر نسبت به مطالعه ویژگی‌های زیست شناسی این محیط ها، خصوصیات جانداران دریایی، روابط آن‌ها با همدیگر و روابط آن‌ها با عوامل محیطی بپردازد.
با بیانی ساده‌تر زیست شناسی دریا در دنیای علم ایجاد شد تا به مطالعه دنیای زنده در دریا‌ها و اقیانوس‌ها بپردازد.
زیست شناسی دریایی عبارت است از مطالعه، مشاهده و محافظت از گیاهان، جزیره‌های مرجانی، جلبک‌ها و موجودات دریایی و ده‌ها فعالیت علمی متنوع دیگر؛ این حرفه، بسیار چالش برانگیز و پرارزش است.
ایده‌ی کاوش در اعماق دریا، کار کردن زیر آب و احاطه شدن با گیاهان و حیوانات آب زی چگونه به نظر می‌رسد؟
آیا شغل جذابی به نظر نمی‌آید؟
اولین نکته مهم این است که به این زمینه علاقه واقعی داشته باشید، اگر این طور است، پس یک زیست شناس دریایی شوید.
اصلاً نیازی به رؤیا پردازی نیست؛ زیست‌شناسی دریا رشته‌ای است که دانشجویان را با انواع جانداران آبزی، مسائل مربوط به سازگاری‌ ها و توانایی‌ های ظاهری و بیولوژیک و چگونگی بهره‌ گیری از این منابع عظیم آشنا می‌کند و آن‌ها را از لحاظ علمی در زمینه شناسایی موجودات آبزی و ترکیبات زیست فعال موجود در آن‌ها و کاربرد آن‌ها در زمینه‌ های مختلف توانمند می‌سازد.
علاوه بر این، این علم به بررسی خصوصیات اکولوژیک سیستم‌ های آبی و شناسایی آلودگی‌ های زیستی و غیر زیستی تاثیر گذار بر آب‌های سواحل، دریا و اقیانوس می‌پردازد و راهکار‌های مقابله با این عوامل مخرب و حفاظت و نحوه بهره ‌برداری پایدار از این منابع را به دانشجویان این رشته می ‌آموزد.


گرایش های رشته زیست‌ شناسی دریا
رشته زیست‌شناسی دریا دارای گرایش های:
  • جانوران دریا
  • بوم‌شناسی (اکولوژی) دریا
  • گیاهان دریا
  • آلودگی دریا و زیست فناوری دریا است که البته انتخاب گرایش در مقطع ارشد انجام می‌شود.
شرایط لازم برای انتخاب رشته زیست‌ شناسی دریا
زیست شناس دریایی شدن اساساً شامل کار کردن و مشاهده گونه‌ های دریایی و هم چنین کار در یک آزمایشگاه تحقیقاتی است. این ۲ از هم جدا نبوده و لازم و ملزوم یکدیگر هستند، پس فرصت را از دست ندهید.
در حین سپری کردن دروسی، چون بیوشیمی و زیست سلولی و مولکولی بیشترین دقت را به کار ببندید. تسلط بر این دروس فقط مختص دانشجویان رشته‌هایی مثل بیوشیمی و ژنتیک نیست، بلکه این دروس پایه تمامی علوم زیستی و پزشکی هستند، از جمله زیست شناسی دریا.
باید با کسب مهارت‌های عملی از روش نمونه برداری در سواحل گرفته تا غواصی، به صورت جدی شروع به آماده سازی خود کنید.
فراگیری این مهارت‌ها شما را برای موفقیت در این عرصه آماده خواهد کرد، مشروط بر این که شما نیز به خوبی در این زمینه‌ها فعالیت کنید.
اگر برای غواصی محدودیت دارید، اشکالی ندارد؛ الزامی وجود ندارد که حتما غواصی یاد بگیرید؛ مهم این است که تا حد امکان مهارت کار عملی تحقیق و پژوهش را در این رشته فرا بگیرید.
تکنیک‌های نمونه برداری، نگاه داری از نمونه‌ها و کار با انواع نمونه‌ها همه و همه مسائلی هستند که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ممکن است به طور جدی با آن سروکار داشته باشید.


وظایف یک زیست شناس دریایی
یک زیست شناس دریایی کار‌هایی انجام می‌دهد که نه تنها نسل کنونی از آن بهره می ‌برند بلکه برای نسل ‌های آینده نیز مفید است.
محققان بیولوژی دریایی، زیست بوم دریایی را که شامل دریا‌ها و اقیانوس‌ها و برخی مناطق شور مانند دهانه‌ی ورودی رود خانه‌ها است را مطالعه می ‌کنند. آن ‌ها هم چنین اسفنج‌ ها را جمع آوری کرده و در جستجوی دارو‌های فعال زیستی هستند.
کار زیست شناس دریایی شامل شمارش و دسته بندی گونه ‌های دریایی است.
زیست شناس دریایی تأثیر زیست محیطی فرایند‌های صنعتی را بررسی کرده، مشاهده می ‌کند، نظریه پردازی می‌ کند و هم چنین حالت تعادل ماهی‌ ها را زمانی که ماهی گیری کاهش یافته است، پیش بینی می‌کند.
کار بیولوژیست دریایی همچنین، شامل تحقیق در مورد چگونگی بهره‌مند شدن انسان از گونه‌های دریایی، کشف روش‌های مختلف به دست آوردن سوخت زیستی از جلبک، مطالعه در مورد توانایی آن‌ ها برای تغییر جنسیت و چگونگی آسیب رساندن مسئله نشت نفت به موجودات دریایی، است.

موقعیت‌ های شغلی رشته زیست شناسی دریا
زیست شناسی دریا به بررسی و مطالعه خواص محیط آبی، بیولوژی آبزیان و فعالیت‌های آبزی‌پروری می‌پردازد؛ یعنی برخلاف ۲ گرایش علوم جانوری و علوم گیاهی که در آن‌ها بیشتر موجودات خشک‌زی مطالعه می‌شوند این گرایش جانوران و گیاهان آبزی را بررسی و مطالعه می‌کند.
گرایش زیست دریا علاوه بر بررسی فیزیولوژی آبزیان به مطالعه اکولوژی دریا یعنی بررسی آلودگی آب دریا‌ها و تأثیر آن بر محیط دریا می‌پردازد.
فارغ‌التحصیلان زیست دریا می‌توانند در مراکز پرورش ماهی و مراکز تحقیق بر روی ارزش مواد غذایی دریایی فعالیت کنند.
علاوه بر کار در شیلات فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند در حفظ بعضی از گونه‌های آبزیان که در حال انقراض هستند مثل ماهی ازون‌برون یا ماهی سفید کار کنند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
0
0
دریا ماشاله پر نعمت و خیلی زیاد توش شغل تعریف شده ایجاد اشتغال بسیار بالایی دارد و همه کشورهای پیشرفته فهمیدن و دارن استفاده می کنیم ما باید خیلی کار کنیم
ارسال نظر