تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۳۵۷
تعداد بازدید: ۱۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶

ایران، امپراطور دریایی دنیا

مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت: ایران در دورانی امپراطور دریایی دنیا بوده و توسعه دریا محور اساس زندگی مردم بوده است، اما بعد از حضور استعمار شیوه زندگی خشکی ‌محور بر دریا خودش را تحمیل کرد.
به گزارش مارین نیوز، مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور عصر پنجشنبه در آئین افتتاح بخشداری سیراف، اظهار داشت: سیراف یک نامی به بلندای تاریخ است و دارای تاریخی درخشان در حوزه دریانوردی است.
سعید جلالی با بیان اینکه سیراف یک تمدن است اضافه کرد: سیراف یک کلید واژه است و آن کلید واژه، توسعه دریا محور است. ایران در دورانی امپراطور دریایی دنیا بوده است و هسته اصلی آن خلیج فارس بوده و تفکر مرکزی آن در امثال سیراف بوده است.
وی بیان کرد: توسعه دریا محور اساس زندگی خلیج فارس و اهالی این مناطق بوده است و بعد از حضور استعمار شیوه زندگی خشکی ‌محور بر دریا خودش را تحمیل کرد.
وی خاطرنشان کرد: اولین فانوس دریایی مربوط به این مناطق بوده است و اینها نشان می ‌دهد که سیراف از نظر توسعه پایدار و متوازن پیشگام بوده است و باید این پیشینه را بازیابد.
جلالی با تاکید بر اینکه تفکر دریا محور و توسعه دریایی باید در کشور نهادینه شود خاطرنشان کرد: علم در علم محدود نمی ‌شود و در یک رشته خاص هم محدود نمی‌ شود. یکی از بدبختی ‌های امروز ما این است که علوم از هم دور افتادند و همه این علوم را در سیراف می ‌توان دید.
وی تصریح کرد: علم قنوات، علم جهت‌ یابی، علم مهار منابع طبیعی، علم دریانوردی در سیراف وجود دارد و سیراف یک تمدن بزرگ بوده است و در خودش هم نبوده است. سیراف یک نماد است.
مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور افزود: همه باید تلاش کنیم تا سیراف به جایگاه اصلی و واقعی خود برسد و در آینده در بلنداها بدرخشد.

منبع: مهر
ارسال نظر