کد خبر: ۳۶۳۷۲
تعداد بازدید: ۲۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
توسط یک شرکت دانش بنیان صورت پذیرفت؛

حل مشکل آب قابل شرب شناورها / تولید آب شیرین تا روزی 1000 لیتر

یک شرکت دانش بنیان برای کمک به مشکل شناورهای دریایی که در سواحل جنوب برای تامین 4 الی 10 متر مکعب آب شیرین باید ساعت ها در صف بایستند و بعد از بارگیری نیز با مشکل حفظ تعادل مواجه هستند، فناوری تولید آب شیرین تا 1000 لیتر در روز بر روی شناورها را بومی کرده است.
به گزارش مارین نیوز، انسان ها، گیاهان و تمام موجودات روی زمین برای تکمیل چرخه سوخت و سازشان به آب نیاز دارند، به همین دلیل از ابتدای حیات بشر روی زمین تامین آب خوراکی برایش نقش حیاتی داشته است. این موضوع هنگامی که انسان ها می خواهند به سفرهای طولانی بروند دارای اهمیت دوچندانی می شود، چرا که اگر تامین آب با مشکل مواجه شود احتمال به خطر افتادن مسافران هم وجود دارد.
برای سالیان دراز رویای انسان هایی که به سفر دریایی می رفتند، این بود که بتوانند آب شور دریا را برای مصرف خوراکی شان مورد استفاده قرار دهند، اما این رویا تا همین اواخر هم تحقق پیدا نکرد. اما چند وقتی است که این مهم توسط فعالان صنایع دانش بنیان دنبال می شود. شرکت دانش بنیان "بلند پروازان پویا" از جمله آنهاست که در صنعت آب شیرین کنی فعال است.
مجموعه فوق با راه اندازی صنایع آب شیرین کن (BWD) علاوه بر اینکه آب دریا را جهت تامین نیاز شناورها و قایق ها به آب قابل شرب تبدیل می کند، در بخش های تبدیل آب جهت مصرف کشاورزی و صنعتی هم فعال است. این شرکت با تلاش مستمر 4 ساله در بخش تحقیق و توسعه (R&D) فناوری شیرین کردن آب دریا را کاملا بومی کرده است.


مدیر عامل شرکت بلند پروازان گویا در همین خصوص با اشاره به اینکه با استفاده از مصرف انرژی کمتر و توان تولیدی بالاتر توانستیم 80 درصد آب را تسویه کنیم، اعلام کرد: در فرآیند کار دستگاه های آب شیرین کن که در خشکی کار می کنند، علاوه بر آب، نمک هم به عنوان یک محصول جنبی تولید می شود.
سعید اشکش ادامه داد: این مجموعه علاوه بر اینکه مجوزهای لازم را از سازمان استاندارد و وزارت بهداشت اخذ کرده است، کماکان در اخذ مجوز سوخت از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با مشکلاتی مواجه است.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: دستگاه های آب شیرین کن دو نوع گازی و گازوئیل سوز است و برای شناورها باید از دستگاه گازوئیل سوز استفاده کنیم. اما به دلیل مشکلات مجوز، تامین سوخت برای دستگاه ها مشکل است.

جلوگیری از معطلی شناورها
اشکش با اشاره به اینکه در صورت نصب دستگاه های آب شیرین کن بر روی شناورها صرفه اقتصادی 50 درصدی نسبت به خریداری آب و نگه داری در مخازن ایجاد می شود، گفت: در صورتی که قایق ها بخواهند به میزان 4 الی 10متر مکعب آب تهیه کنند، هم مجبورند در صف منتظر بمانند تا این میزان آب تهیه کنند و هم اینکه بعد از بارگیری همین حجم آب با مشکل حفظ تعادل در حرکت مواجه خواهند بود، اما دستگاه آب شیرین کن می تواند روزانه 1000 لیتر آب شیرین تامین کند.
وی همچنین اظهار داشت: یکی از مزیت های دستگاه آب شیرین کن نسبت به نمونه های قبلی آن کار کردن دستگاه ها در حرارت های پایین تر (60 الی 80 درجه سانتیگراد) است.

گفتنی است، روش های حرارتی نمک زدایی از آب دریا به فراوانی در منطقه‎ غرب آسیا استفاده می‎ شود، بطوریکه در این منطقه در سال 2013، بطور متوسط روزانه 15.9 میلیون متر مکعب آب توسط این فرایندها شیرین ‌شده ‌است. در کشورهای عربی خلیج فارس، واحدهای عظیم نمک ‌زدایی از نوع حرارتی ساخته شده است. برای مثال نیروگاه "الخُبَر" در عربستان سعودی و "ام النار" در امارات، به ترتیب دارای ظرفیت ‌های 811 هزار و 394 هزار متر مکعب در روز تولید آب شیرین هستند.

نیروگاه الخُبَر

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
جواد عاسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
0
0
سلام
لطفا تلفن یا آدرس شرکت را اعلام فرمایید.
باتشکر
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
0
0
خواهشن این طرح ها را حمایت کنید اگر خارج بود امکانات خوبی می گرفت
ارسال نظر