تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۳۸۹
تعداد بازدید: ۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸

اهمیت استراتژیك بندر فجیره برای عربها

بندر فجیره، تنها بندر كشور امارات در حاشیه دریای عمان است و حاكمان شیخ ‌نشین امارات نگاه ویژه ‌ای به این بندر دارند زیرا در صورت بسته شدن تنگه هرمز می توانند با ساخت یك خط لوله انتقال نفت از خلیج‌ فارس به دریای عمان اقدام به دور زدن این تنگه نمایند.
به گزارش مارین نیوز، فجیره با مساحتی در حدود 1165 كیلومتر مربع و جمعیتی بالغ ‌بر 130 هزار نفر، یكی از هفت امیرنشین امارات متحده‌ عربی است. این منطقه از سمت غرب به شارجه و رأس ‌الخیمه، از جنوب به كلبا و از شرق به دریای عمان محدود می ‌شود. بندر فجیره، تنها بندر كشور امارات در حاشیه دریای عمان است. همین ویژگی موجب شده تا حاكمان شیخ ‌نشین امارات نگاه ویژه ‌ای به این بندر داشته و برای كاستن از موقعیت ژئوپلیتیك تنگه هرمز و مقابله با تهدید بسته شدن آن از سوی جمهوری اسلامی، با ساخت یك خط لوله انتقال نفت از خلیج‌ فارس به دریای عمان اقدام به دور زدن تنگه هرمز نمایند.


اماراتی ‌ها از دهه پیش به دنبال استفاده از این بندر برای دور زدن تنگه هرمز بودند تا آنكه در آذر 95 حاكم شیخ ‌نشین فجیره امارات در گفت‌وگویی با خبرگزاری رسمی امارات گفت: خط لوله نفتی كه اخیرا پروژه ساخت آن تمام ‌شده، آماده انتقال 70 درصد از تولید نفتی امارات به بازارهای جهانی است.


با وجود این اقدام اماراتی ‌ها، تنگه هرمز همچنان اهمیت بالایی در این منطقه دارد. به عقیده كارشناسان، جایگاه ویژه بندر فجیره در صنعت بانكرینگ وابستگی تام به كشتی ‌های عبور كرده از تنگه هرمز دارد و اگر روزی این آبراه استراتژیك به هر دلیلی خالی از رونق و تردد كشتی ‌ها گردد، بدون شك ضرر عظیمی متوجه بندرگاه فجیره خواهد شد. فارغ از موقعیت ممتاز تنگه هرمز در عرضه نفت و انرژی، حیات اقتصادی بنادر تجاری كشورهای حوزه خلیج ‌فارس ارتباط مستقیمی با تنگه هرمز دارد و این تنگه تنها راه دستیابی آنها به آب ‌های آزاد خواهد بود تا آنجا كه سوای بنادر كشورهایی چون عربستان، قطر، كویت و عراق و حجم عظیم سرمایه ‌گذاری این كشورها در بنادر مذكور، حتی بنادر مهم و استراتژیكی چون ابوظبی و جبل‌ علی در خود كشور امارات نیز وابستگی تامی به تنگه هرمز دارند و بدون عبور از این تنگه، حیات اقتصادی آنها پایان خواهد یافت.







تصاویر از خبرگزاری های داخلی و خارجی
منبع: جام جم
ارسال نظر