کد خبر: ۳۶۴۰۴
تعداد بازدید: ۱۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹

مقابله با نابرابری جنسیتی از اهداف سازمان ملل در روز جهانی اقیانوس ‌ها

دبیر کل سازمان ملل متحد: مقابله با نابرابری جنسیتی برای رسیدن به اهداف مربوط به اقیانوس و اهداف برنامه توسعه پایدار 2030 ضروری است، لازم است از پایان یافتن شرایط کاری ناامن اطمینان حاصل نمائیم تا زنان نقش یکسانی در مدیریت فعالیت های مرتبط با اقیانوس داشته باشند.
به گزارش مارین نیوز، هشتم ژوئن (۱۸ خرداد) روز جهانی اقیانوس ‌ها جشن گرفته می شود تا نقش مهم اقیانوس ‌ها در زندگی روزمره یادآور گردد. اقیانوس ‌ها منبع اصلی غذا، دارو و بخش مهمی از بیوسفر زمین می باشند و بیشتر اکسیژنی را که تنفس می ‌کنیم اقیانوس‌ ها فراهم نموده بطوریکه گفته می شود آنها ریه‌ های سیاره زمین هستند. 
یکی از خطراتی که امروزه اقیانوس ‌ها را تهدید می ‌کند آلودگی پلاستکی است. چند دهه استفاده از پلاستیک منجر به فاجعه زیست محیطی شده است. امروزه، سالانه ۱۳میلیون تن پلاستیک در اقیانوس ریخته می‌ شود که سالانه منجر به مرگ ۱۰۰هزار جانور دریایی می ‌شود. همین خطرات موجب گردید جوامع بین المللی برای حفاظت از اقیانوس ‌ها دست به کار شوند که در این راستا مجمع عمومی سازمان ملل برای شروع، یک روز را به نام روز جهانی اقیانوس ‌ها نامگذاری نمود که در سال ۲۰۰۹ نخستین مراسم این رویداد برگزار شد. 
هر سال نیز با توجه به وضعیت اقیانوس ‌ها یک شعار برای این روز جهانی انتخاب می‌ شود که سازمان ملل شعار امسال روز جهانی اقیانوس ‌ها را "جنسیت و اقیانوس‌ ها" انتخاب کرده ‌است تا تاکیدی بر اهمیت برابری جنسیتی در اثر بخشی حفاظت از اقیانوس‌ ها، دریاها و حیات دریایی جهان باشد.


در پیام دبیر کل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترز (António Guterres) آمده است، مقابله با نابرابری جنسیتی برای رسیدن به اهداف مربوط به اقیانوس و همچنین اهداف برنامه توسعه پایدار 2030 ضروری است. لازم است از پایان یافتن شرایط کاری ناامن اطمینان حاصل نمائیم تا زنان نقش یکسانی در مدیریت فعالیت های مرتبط با اقیانوس داشته باشند. 

تاریخچه روز جهانی اقیانوس‌ ها
برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی، پیشنهاد اختصاص دادن روزی به این نام توسط هئیت کانادایی شرکت کننده در "اجلاس زمین" در ریو دو ژانیرو برزیل مطرح شد. در سال ۱۹۹۸ میلادی، کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو از برگزاری مراسم بین المللی رسمی در این زمینه حمایت کرد. در سال ۲۰۰۲، دو سازمان حفاظت از محیط زیست به نام‌ های "شبکه جهانی اقیانوس" و "پروژه اقیانوس" این روز را با استفاده از شبکه باغ وحش ‌ها، آکواریوم‌ ها و گروه‌ های زیست محیطی خود در سراسر جهان جشن گرفتند. در نهایت، مجمع عمومی سازمان ملل نیز به صورت رسمی روز جهانی اقیانوس‌ ها را در سال ۲۰۰۸ تعیین کرد و در هشتم ژوئن ۲۰۰۹ نخستین مراسم آن برگزار شد. 


گسترش یک حرکت جهانی برای اقیانوس‌ ها
روز جهانی اقیانوس‌ ها فرصتی برای مردم در سراسر جهان است تا اهمیت و تاثیر اقیانوس‌ ها را بهتر درک کنند. در واقع این روز را جشن می ‌گیریم تا نقش اساسی اقیانوس ‌ها را در زندگی روزمره مان به همگان یادآور شویم؛ دریا ها و اقیانوس ها با تولید کردن بیشتر اکسیژنی که ما تنفس می‌ کنیم، شش ‌های زمین هستند. 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
0
0
70 درصد زمین را آب فراگرافته و 70 درصد اکسیژن زمین از طریق دریا تولید می شود.
ارسال نظر