کد خبر: ۳۶۴۹۴
تعداد بازدید: ۲۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

انتشار چارت ناوبری بندر امیرآباد به صورت بین‎ المللی / دریانوردی ایمن در کاسپین

چارت الکترونیک ناوبری بندر امیرآباد پس از طی کنترل ‌های نهایی بر اساس استانداردهای سازمان جهانی هیدروگرافی به‌ صورت بین ‌المللی منتشر شده و در اختیار دریانوردان قرار گرفت.
به گزارش مارین نیوز، بندر امیرآباد امروزه از نقش مهم و کلیدی در زمینه تجارت دریایی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه کاسپین و آسیای میانه از طریق دریای کاسپین برخوردار بوده و از این رو، تهیه و انتشار چارت این بندر از دو سال گذشته جزو اولویت‌ های کمیته ملی هیدروگرافی قرار گرفت.


نظر به اهمیت تولید و انتشار چارت این بندر، کشور روسیه آمادگی خود را به منظور تهیه چارت این بندر اعلام کرد که این درخواست با توجه به توانایی ‌های داخلی در زمینه تولید چارت‌ های دریایی توسط کمیته ملی هیدروگرافی رد شد.
مدیریت آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه ‌برداری کشور با توجه به توانایی و سوابق تهیه چارت از آب ‌های جنوب و شمال کشور در سال ۱۳۹۷ عملیات هیدروگرافی از آب ‌های این بندر را در دو مقیاس ۱:۱۰۰۰۰ و ۱:۲۵۰۰۰ آغاز کرد که فاز اول آن در سال ۱۳۹۷ به اتمام رسیده و ادامه کار در مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ با توجه به مساعد نبودن شرایط جوی به سال ۱۳۹۸ موکول شد. در فاز اول منطقه ‌ای به مرکزیت اسکله بندر امیرآباد به ابعاد حدود ۱۰ کلیومتر در ۷ کیلومتری در نظر گرفته شده و مورد هیدروگرافی قرار گرفت.
این عملیات حدوداً پنج ماه طول کشیده و مجموعاً ۲۴۰۰ کیلومتر عمق ‌یابی انجام پذیرفت. اطلاعات جمع ‌آوری شده سپس به منظور تهیه چارت دریایی پردازش شده و چارت دریایی در باند کاربری بندرگاه تهیه شد. به منظور ترسیم مناطق ساحلی و به ‌ویژه اسکله‌ ها از عکس‌ های اولتراکم استفاده شده و به منظور اطمینان از دقت ‌های موجود، دقت عوارض ساحلی به‌ صورت میدانی مورد ارزیابی قرار کرفت. چارت دریایی تهیه شده پس از اضافه شدن اطلاعات علائم کمک ناوبری با استفاده از نرم ‌افزارهای موجود بر اساس استانداردهای سازمان جهانی هیدروگرافی مورد تست قرار گرفته و پس از کسب اطمینان لازم و تایید نهایی منتشر شد.
براساس اعلام اداره آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور، با انتشار این چارت، مجموع چارت‌ های منتشر شده سازمان نقشه ‌برداری کشور از آب ‌های شمال کشور به عدد پنج و مجموع چارت‌ های منتشر شده سازمان از آب ‌های شمال و جنوب کشور به ۴۹ عدد رسید. قبلاً چارت ‌های بنادر فریدونکنار و نوشهر و دو چارت از بندر انزلی منتشر شده‌ اند و چارت‌ های پوششی ۱:۱۰۰۰۰۰ در باند کاربری ساحلی و چارت بندر آستارا در نوبت انتشار بعدی قرار دارند. عملیات هیدروگرافی این منطقه توسط اداره هیدروگرافی و نقشه ‌برداری ساحلی و تهیه چارت توسط اداره پردازش داده ‌های دریایی انجام شده است.






ارسال نظر