کد خبر: ۳۶۵۷۸
تعداد بازدید: ۱۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴

پایان پروژه لرزه‌ نگاری منطقه فرورانش مکران

پروژه لرزه‌ نگاری منطقه فرو رانش مکران با همکاری متخصصان ایرانی و چینی انجام شد که نتایج آن اطلاعات ارشمندی را از وضعیت فرورانش مکران و زلزله‌ های اخیر در جنوب شرق ایران و نیز ارزیابی پتانسیل سونامی‌خیزی نواحی ساحلی جنوب شرقی ایران در اختیار قرار می دهد.
به گزارش مارین نیوز، با همکاری پژوهشکده علوم‌ زمین این سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور و انستیتو زمین ‌شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم چین و با همت متخصصان دفتر بررسی‌ های زمین‌ شناسی دریایی پروژه لرزه‌ نگاری منطقه فرو رانش مکران انجام شد.


به منظور انجام این پروژه که به بررسی ساختار پوسته اقیانوسی و قاره ‌ای در منطقه فرورانش مکران می ‌پردازد، 8 دستگاه BB-OBS Broad Band Ocean Botton Seismometr متعلق به سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور در بستر دریای عمان نصب شد.
این دستگاه‌ ها به صورت خطی و عمود بر منطقه فرورانش مکران در دریای عمان از عمق 500 متری با فاصله 12 کیلومتر تا عمق 3300 متری نصب شد و پس از 6 ماه ثبت اطلاعات دقیق و لحظه‌ ای از اعماق زیر بستر دریای عمان توسط لرزه ‌نگارها و با وجود شرایط جوی نامساعد که همراه با دریای نسبتا متلاطم بود، کار برداشت و خارج کردن لرزه ‌نگارها از آب دریا با تلاش کارشناس دفتر بررسی زمین ‌شناسی دریایی و کارشناسان چینی با موفقیت انجام شد.


شایان ذکر است، از استخراج و تحلیل داده ‌های ثبت شده توسط این لرزه ‌نگارها، اطلاعات ارزشمندی از وضعیت فرورانش مکران و زلزله ‌های اخیر در جنوب شرق ایران و نیز ارزیابی پتانسیل سونامی‌ خیزی نواحی ساحلی جنوب شرقی ایران در اختیار زمین ‌شناسان سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور قرار خواهد گرفت.






ارسال نظر