کد خبر: ۳۶۶۵۵
تعداد بازدید: ۱۵۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰

آسیب بخش خصوصی به آموزش عالی و چالش اشتغال فارغ التحصیلان دریایی

رییس دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد گفت: در سالیان اخیر این مرکز تعداد زیادی دریانورد به صنعت دریانوردی ایران معرفی کرده است اما متاسفانه با بی مهری های فراوان گمنام مانده است.
به گزارش مارین نیوز، بهره گیری از دیدگاه های کارشناسان خبره در دستور کار این پایگاه قرار دارد؛ در همین راستا گفتگو با حسن زارع رییس دانشکده فنی و حرفه ای محمود آباد که به گفته ایشان دغدغه اصلی آنها رشته های دریایی و همچنین گمنام ماندن نام مرکز با توجه به اینکه در سالیان اخیر این مرکز تعداد زیادی دریانورد به صنعت دریانوردی ایران معرفی کرده است را در این خبر خواهید خواند. 
عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ‌ای (Technical and Vocational University) یکی از مراکز مهم آموزش عالی از نوع دانشگاه‌ های نسل سوم تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، اظهار داشت: این دانشگاه با بیش از ۱۷3 آموزشکده و دانشکده در سطح کشور و بیش از 160 هزار دانشجو بزرگترین دانشگاه ایران است که در قالب 90 رشته گرایش کاردانی و تعداد 34 رشته گرایش کارشناسی ناپیوسته و 6 رشته کارشناسی پیوسته در 1235 رشته محل کاردانی و 160 رشته محل کارشناسی فعالیت می ‌نمایند. 
حسن زارع افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ ای، دانشجویان خود را از بین دانش آموختگان دوره متوسطه نظام جدید هنرستان ها یا شاخه کاردانش و یا فارغ ‌التحصیلان دوره  چهار ساله نظام قدیم هنرستان ها و از طریق آزمون ورودی ویژه ‌ای که سالیانه توسط سازمان سنجش آموزش کشور به صورت سراسری برگزار می شود، انتخاب می ‌نماید.


وی بیان داشت: دانشکده ها و آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای با سابقه بیش از چهل سال فعالیت آموزشی، از اولین مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی و حرفه ای نظام آموزش ‌های رسمی کشور (هنرستان های فنی، کشاورزی، دریایی، تربیت بدنی) با بهره گیری ازآموزش‌ های نظری و عملی در زمینه آموزش و تربیت تکنسین کارآمد، خدمات آموزشی خود را ارائه نموده و دانش آموختگان آن علاوه بر داشتن توانایی علمی، از مهارت های عملی و کاربردی لازم برخوردار می باشند به نحوی که ضمن جذب بالای فارغ التحصلان به بازار کار، اکثر آنها نیز در زمینه های مربوط به رشته تحصیلی خود مشغول به فعالیت می باشند. 
زارع ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان متولی اصلی آموزش عالی دولتی فنی و حرفه ای، ضمن تأکید بر حفظ ارزش ‌های بنیادین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پیوند واقعی بین علم و عمل و تبدیل به ثروت را در دستورکارخود قرار داده و تلاش می‌ کند از طریق تربیت تکنسین ‌های ماهر، شایسته، کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی و بخشهای دولتی، ایجاد زمینه لازم برای کسب مهارت ها، ایجاد اشتغال و کارآفرینی را برای جوانان سرافراز میهن اسلامی سرلوحه برنامه های خود قرار دهد. 


عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای تاکید کرد: در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید علم و نیز ابلاغیه معظم له پیرامون سیاست های کلان علمی و فرهنگی کشور و چشم انداز درخشان آن ایران اسلامی به عنوان ام القری جهان اسلام، علاوه بر مبارزه همه جانبه با انحصار گرایی نظام سلطه جهانی، در زمینه تولید علم و فناوری و توسعه پایدار نیز پیشگام بوده و دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای تحقق بخشی به این امر مهم، رسالت و مسئولیت چندی را بعهده دارد که اهم آنها در دو بخش خلاصه می شود.
الف– با توجه به تقاضا محور بودن آن با سنجش نیازهای جامعه در زمینه علم و فناوری به ترتیب نیروهای ماهر و تکنسین های متخصص می پردازد که جوابگوی بازار کار باشد. این امر مهم با برنامه ریزی آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت امکان پذیر می باشد که خوشبختانه این دانشگاه در این مسیر قدم های ارزنده ای را برداشته است.
ب– عدم توجه به پدیده ناخوشایند مدرک‌گرایی که امروزه به عنوان یک باور غلط، آسیب های جبران ناپذیری را متوجه جامعه نموده ، دانشگاه فنی و حرفه ای با درپیش گرفتن سیاست "تخصص گرایی" درجهت اصلاح وضع موجود برآمده است . در همین راستا دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد با دارا بودن قابلیت های ذیل فعالیت های چشمگیری را از بدو تأسیس داشته است.
زارع با بیان اینکه دانشکده فنی و حرفه ای پسران محمودآباد شامل مجموعه ای از کارگاه ها و آزمایشگاه ها است که هدف آن تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز بخش صنعت و حرفه ها است، گفت: توجه ویژه به توانایی های علمی و مهارتی دانشجویان، تقاضا محوری و کارآفرینی از برجستگی های این مرکز است. 


وی با اشاره به اینکه این مرکز در سال 1376 به منظور تربیت کاردان (تکنیسین) درجه یک (کمک مهندس و مهندس عملی) تاسیس شد، تصریح نمود: در سال 90 با مصوبه مجلس شورای اسلامی، این مرکز با هدف ساماندهی هرچه بهتر و موثرتر آموزش های فنی و حرفه ای و متناسب با نیازهای کشور از آموزش و پرورش جدا و رسما فعالیت زیر نظر دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز کرد.
رییس دانشکده فنی و حرفه ای محمود آباد بیان داشت: در این مرکز سالانه 120 دانشجو در دو رشته دریایی (ناوبری و مکانیک موتورهای دریایی) پذیرش و حدود 100 دانشجو در این دو رشته در سال فارغ التحصیل میشوند.
زارع ضمن اشاره به اهمیت دریا و توسعه پایدار کشور که یکی از اصلی ترین مسیرهای تحقق آن تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز صنعت دریانوردی می باشد، اظهار داشت: دانشکده فنی و حرفه ای علوم دریایی محمود آباد این افتخار را دارد در سالیان اخیر بیش 500 نفر نیروی متخصص دریایی به صنعت دریایی ایران معرفی نماید که در حال حاضر در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش، شرکت کشتیرانی دریای خزر، شرکت های خصوصی کشتیرانی و همچنین در شرکت های کشتیرانی خارجی و تعدادی نیز در شرکت های خدمات دریایی و بندری در امور لجستیک و دفتری مربوط به دریا و دریانوردی مشغول کار هستند. اما با توجه به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان متولی دریایی کشور اساس صدور گواهینامه های دریایی را فارغ شدن از مراکز خصوصی دریایی گذاشته است، فارغ التحصیلان این مرکز به ناچار پس از فارغ التحصیلی به سراغ مراکز آموزشی خصوصی رفته و با هزینه های سنگین، دانشجویان مجبور به آن میشوند که علیرغم 4 سال تحصیل در هنرستان دریایی و دانشکده دریایی دوره های کوتاه مدت و بلند مدت بگذارنند و سپس به کارورزی رفته و پس از آن با مراجعت به سازمان بنادر و گذراندن آزمون های شایستگی و اخذ گواهینامه، بکارگیری و مشغول به کار شوند. از این رو بدلیل اینکه فارغ التحصیلان از مراکز آموزشی خصوصی وارد بازار کار می شوند اسمی دیگر از دانشکده مطرح نیست. 
وی افزود: درحالیکه میتوان با استاندارد سازی و تجهیز همین مرکز، دانشجویان پس از فارغ التحصیلی و گذراندن دوره های تخصصی و همچنین گذاراندن دوره کارورزی مستقیماً به سازمان بنادر مراجعه و گواهینامه های شایستگی اخذ نمایند.
عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار نمود: قبول داریم کمی و کاستی هایی داریم اما خواسته ما این است که سازمان بنادر و دریانوردی و دانشگاه فنی و حرفه ای نگاهی جدی تر به این دانشکده که با هزینه های دولتی اداره میشود داشته باشند تا باعث شود هم وقت کمتری از فارغ التحصیلان گرفته شود و هم با کیفیت و کارایی بیشتری وارد بازار کار شوند و آینده شغلی مناسبی داشته باشند؛ لازم است به اینگونه رشته ها که جزو رشته های خاص محسوب میشوند و اهمیتی خاصی دارند توجه جامع تری شود و آموزش دقیق و تخصصی تری صورت گیرد تا خطاهای انسانی در زمان بکارگیری به حداقل رسیده و منجربه خسارات جبران ناپذیر نگردد.
رییس دانشکده فنی و حرفه ای محمود آباد با اشاره به اینکه بحث خدمت سربازی فارغ التحصیلان این رشته از دیگر مشکلاتی که در حال حاضر ما با آن درگیر هستیم، بیان داشت: در سال های اخیر فارغ التحصیلان این مرکز با مدرک کاردانی وارد دوره های تطبیقی برای رشته ناوبری افسر سومی کشتی های نامحدود و برای رشته مکانیک در سمت مهندس چهارمی کشتی های نامحدود بورس شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شده و به واسطه برخورداری از ماده 9 نظام وظیفه مدت زمان قرارداد 10 سال آنها خدمت سربازی هم محسوب میگردید که این موضوع در چند سال اخیر بسیار کم شده است. 
زارع همچنین با اشاره به اینکه بحث کارورزی دانشجویان و گذراندن خدمات دریایی بر روی کشتی مشکل دیگری است که به نظر تمام دانشگاه ها و مراکز آموزش دریایی با آن درگیر هستند که یک عزم جدی و ملی نیازمند حل این موضوع میباشد، اظهار داشت: خواسته ما از ارگان های متولی این است که با ظرفیت های موجود و با امکاناتی که در اختیار است نسبت به توانمند سازی این مراکز که گونه ای خاص محسوب میشوند اقدام نمایند، اگر بنا به لغو این رشته ها است خیلی بهتر است هرچه زودتر این اتفاق بیفتد زیرا نمیتوانیم شاهد این باشیم که هر ساله تعداد زیادی دانشجو بدون هیچ آینده شغلی جذب و فارغ التحصیل کنیم و از این مراکز بدون هیچ بهره وری وارد بازار کار شوند. 
همانگونه که تاکنون هر اقدام پیشنهادی سازمان بنادر و دریانوردی را پیش بردیم و به آن عمل کردیم، ضمن علاقه مندی حمایت می کنیم که متولیان امر به کمک مراکز بیایند و نسبت به استاندارد سازی و بالابردن سطح کیفی اقدام نمایند. 
وی اعلام داشت: در فروردین ماه 96 همایشی به همت اتحادیه مالکان کشتی و دبیرکل وقت اتحادیه برگزار شد که در آن تمام هنرستان های دریایی، دانشکده های دریایی و مراکز آموزش دریانوردی کشور بهمراه مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی، نیروی دریایی و سایر ارگان های ذیربط حضور داشتند و در پایان همایش مقرر گردید استخدام دریانوردان فارغ التحصیل هنرستان های دریایی در اولویت قرار گیرد، آخرین تغییرات مراکز آموزشی مطابق کنوانسیونها و دستور العملهای ابلاغی اعمال گردد، برای تقویت زبان انگلیسی دانشجویان دریایی برنامه ریزی شود، جلسات مستمر کمیته ها و کارگروه های تخصصی مطابق با استانداردهای بین المللی و کنوانسیون STCW برگزار گردد، آخرین اطلاعات و دانش روز توسط ارگان های دریایی جهت ارائه در کتب درسی و سرفصل های آموزشی اعمال گردد، استاندارد ISO 9001 توسط نداجا در هنرستان های دریایی یا شرکت های طبقه بندی استقرار یابد، نیروی دریایی در خصوص خدمت نظام وظیفه داشنجویان دریایی در نداجا در مناطق بومی همکاری نماید، هنرستان های دریایی و آموزشکده های فنی وحرفه ای جزء مراکز آموزشی مورد تأیید و ممیزی سازمان بنادر قرار گیرند، از محل صندوق وجوه اداره شده و کمک مالی خیرین جهت تامین منابع مالی برای آموزش و تجهیز مراکز آموزشی استفاده گردد و تعدادی از شناورهای سازمان بنادر و کشتیرانی، نفتکش و مالکان عضو اتحادیه برای انجام دوره کارورزی دانشجویان بکارگیری شود. 
عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای خاطرنشان نمود: مواردی که در خصوص انجام فعالیت های مربوط به این مرکز بوده است انجام پذیرفت اما با اینکه در همان سال مقرر گردید که این چنین همایش هایی به صورت مستمرر برگزار شود به همان شکل مسکوت مانده و هیچ اقدامی از طریق ارگان های ذیربط صورت نگرفته است.
رییس دانشکده فنی و حرفه ای محمود آباد در پایان فرمایشات مقام معظم رهبری را یادآور شد که فرمودند: همانطوریكه همه‌ ما میدانیم، دریا برای یك كشور، یك فرصت بزرگ برای پیشرفت و حفظ منافع ملی است. فوائد دریا برای یك كشور و یك ملت، فوائد راهبردی است؛ فوائد بزرگ و كلان است. كسانی با تسلط بر دریا و دریانوردی در طول قرن های پی ‌در ‌پی تقریباً در طول چهار قرن توانستند قدرت بین ‌المللی خودشان را تا سرزمین های دور دست گسترش دهند. 




ارسال نظر