کد خبر: ۳۶۶۹۳
تعداد بازدید: ۱۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱

روند تازه‌ فعالیت‌ های تجاری پاکستان با فعال شدن بندر گوادر

همزمان با سفر آتی نخست ‌وزیر پاکستان به چین دولت این کشور اعلام کرد: بندر "گوادر" در سواحل جنوبی این کشور به طور رسمی فعال شده و از این پس روند تازه‌ ای از فعالیت‌ های تجاری در منطقه‌ با این بندر آغاز می ‌شود.
رسانه‌ های پاکستان روز چهارشنبه گزارش دادند: مقامات وزارت دریانوردی این کشور به اطلاع نمایندگان مجلس رساندند که بندر گوادر به روی هرگونه تجارت دوجانبه، ترانزیت و منطقه‌ ای گشوده شده است.


طرح توسعه بندر گوادر با سرمایه‌ گذاری مستقیم چینی‌ ها و براساس برنامه سرمایه گذاری عظیم این کشور در پاکستان تحت عنوان کریدور اقتصادی چین پاکستان که به 'سی پک'  معروف است، به اجرا درآمد.


بندر گوادر در ایالت بلوچستان پاکستان و در ساحل دریای عرب قرار گرفته و طرح تاسیس این بندر عمیق نخستین بار در سال ۱۹۵۴ میلادی (۱۳۳۲ شمسی) مطرح شد. 
فاصله گوادر از بندر کراچی به عنوان بزرگترین شهر تجاری پاکستان ۵۳۳ کیلومتر و فاصله آن از مرز ایران نیز ۱۲۰ کیلومتر است. 
همچنین فاصله دریایی بندر گوادر از سواحل عمان حدود ۳۸۰ کیلومتر برآورد شده است. 
براساس این‌گزارش؛ تجهیزات جدیدی ترخیص و بارگیری کالا در بندر گوادر نصب شده و سیستم ثبت سفارش الکترونیکی نیز به این مجموعه اضافه شده است.
مقامات پاکستانی از جذب تجارت ترانزیت افغانستان در بندر گوادر و رسیدن اولین محموله آن تا ۶ روز دیگر خبر دادند، و افزودند: بنادر دوبی و سنگاپور رقبای اصلی گوادر محسوب می‌شوند زیرا گوادر امتیازیاتی شامل معافیت هزینه ‌های تخلیه بار و تامین محل انبار کالا برای سه ‌ماه را فراهم کرده است.
"عمران‌خان" نخست وزیر پاکستان قرار است تا روزهای آینده راهی سفر رسمی چین شود و در جریان این بازدید وی قرار است با مقامات ارشد دولت پکن درخصوص پیشبرد طرح سی‌پک، گسترش سرمایه‌گذاری چینی‌ها در طرح‌های زیرساختی و تقویت ظرفیت‌های بندر گوادر گفت‌وگو خواهد کرد.
طرح کریدور اقتصادی چین - پاکستان، طرح مشترک و بسیار بزرگی است که قراردادهای مربوط به اجرای آن در مجموع به ارزش حدود 45 میلیارد دلار، اردیبهشت ۹۴ میان دو کشور به امضا رسید. 
این کریدور اقتصادی برای چین، نقش یک شریان حیاتی خواهد داشت و به همین دلیل پکن مصمم به اجرای این طرح بزرگ است. 
چین آبانماه ۱۳۹۴ اعلام کرد که به منظور اجرا و توسعه طرح های اقتصادی در بندر «گوادر» پاکستان، مدیریت و بهره برداری از امکانات آن را به مدت ۴۳ سال به اجاره خود در آورده است.








ارسال نظر