تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۷۳۲
تعداد بازدید: ۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰

یک دکل گم شد، دو دکل نیامد و ... ! / تخلف آشکار اداری – مدیریتی

رئیس هیئت ‌رئیسه صندوق‎ های بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه دکل دست ‌دوم خریداری شده توسط تاسیسات دریایی به نام فورچونا به ایران نیامد و گم شد، گفت: 2 دکل دریایی هم این شرکت از چین خریداری کرده که با وجود پیش پرداخت، طرف چینی از تحویل دکل‌ های دریایی خودداری می ‌کند.
به گزارش مارین نیوز، رئیس هیئت ‌رئیسه صندوق‎ های بازنشستگی صنعت نفت به بهانه حکم دیوان عدالت اداری در ابطال اساسنامه صندوق بازنشستگی صنعت نفت با روزنامه شرق گفتگویی مفصل انجام داده است و در مورد آخرین پیگیری‎ ها و تخلفاتی که در دوره قبل در زیر مجموعه ‎های این صندوق رخ داده بود، صحبت کرده است. نصرت رحیمی در این گفت ‎و گو از آخرین اخبار در مورد پرونده دکل گمشده گفته است. تأکید وی بر اجرای حکم دادگاه لندن بر مصادره اموال خارج از کشور متهمان اصلی این پرونده از جمله علی طاهری ‌مطلق، مدیرعامل سابق شرکت تأسیسات دریایی، سیدرضا مصطفوی ‌طباطبایی و مراد شیرانی است و البته رحیمی خبر می ‎دهد که در حال پیگیری برای مصادره اموال متهمان در داخل کشور نیز هست. بخشی از این گفتگو که در این خصوص است را از زبان وی می خوانید. 
زمانی ‌که در صندوق توفیق خدمت دوباره پیدا کردم، چهار تا از شرکت‌ های صندوق با چند مشکل اساسی مواجه بود. در رأس آنها شرکت تأسیسات دریایی بود که چند تخلف آشکار در سال ‌های 89 تا 91 در آنجا صورت گرفته بود. یکی از آنها قرارداد با کشور چین برای خرید دکل خشکی و دریایی بوده که مدیرعامل وقت شرکت تأسیسات دریایی دو میلیارد دلار قرارداد را بدون اخذ مصوبه از هیئت ‌امنا منعقد کرده است. علاوه بر ‌اینکه این قرارداد فاقد مجوز بوده است، حفاری خشکی ارتباطی به عملیات شرکت تأسیسات دریایی نداشته و خرید چهار دستگاه حفاری خارج از نیازهای عملیاتی و توان مالی شرکت تأسیسات دریایی بوده است.
بعد ‌از ‌آن سعی کردیم تعداد دکل‎ ها را پایین بیاوریم و به 2 دکل دریایی و حدود 5 دکل خشکی برسانیم تا بتوانیم منابع مالی آن را فراهم کنیم. دکل ‎های خشکی تحویل داده شده است؛ ولی درباره نهایی‌کردن دکل‎ های دریایی هنوز در حال مذاکره هستیم. با‌ وجود ‌این وجوه پرداخت ‌شده از طرف شرکت تأسیسات به طرف چینی به ‎عنوان پیش‌ پرداخت قرارداد هنوز تعیین تکلیف نشده است که این یک تخلف مدیریتی بوده و بدون اخذ مجوزهای لازم و مشخص‌شدن نحوه به‎کارگیری دکل‎ های سفارش ‌شده انجام شده است. در هر صورت با امور حقوقی انجام ‌شده ادعاهای طرف چینی بی ‎اثر شده است؛ اما چون تاکنون موضوع حل‌ و فصل نشده است، کماکان در ایرادات سازمان حسابرسی وجود دارد. (تخلف آشکار اداری - مدیریتی بود که جای پایش هنوز در صورت ‌های مالی هست و در حال رفع آن هستیم.)
هرچند به دلیل بازار خوب حفاری در آن زمان دکل ‌ها گران خریداری شده ‎اند؛ اما اگر بتوانیم باقی ‌مانده وجه یک دستگاه حفاری دریایی را تأمین و پرداخت کنیم؛ علاوه بر اینکه پیش ‌پرداخت انجام ‌شده قبلی بازیافت می‎ شود، کشور دارای پنج دستگاه دکل حفاری خشکی و دو دستگاه دکل حفاری دریایی می ‎شود. تخلف دیگری که همواره به ‌عنوان ایرادات بازرس قانونی در گزارش حسابرسی داخلی صندوق ‎ها آورده می ‎شود، پرداخت پاداش از سوی مدیرعامل وقت شرکت تأسیسات دریایی به مدیران عامل دو شرکت زیرمجموعه تأسیسات دریایی در کشور امارات به مبلغ 70 میلیارد تومان است که در دادگاه‌ های امارات و ایران از آنها شکایت شده است و در حال پیگیری هستیم. موضوع دیگر مرتبط با تأسیسات دریایی خرید دکل دست ‌دوم فورچونا است (دکل گمشده) که حدود 80 میلیون یورو به یک شرکت واسط پرداخت شده؛ اما دکل به ایران نیامده است. در ایران و لندن شکایت شده است. در لندن به نفع تأسیسات دریایی حکم صادر شده و مراحل مصادره اموال افراد دخیل در موضوع در جریان است. همچنین اقدامات حقوقی برای احقاق حقوق شرکت تأسیسات دریایی در داخل هم در جریان است. آقای طاهری، مدیرعامل وقت و آقای طباطبایی درگیر ماجرا بودند. 
رئیس هیئت ‌رئیسه صندوق ‎های بازنشستگی صنعت نفت در پاسخ به این سوال که  چقدر حکم برای مصادره اموال بود؟ گفت: عین همان پولی که لازم بود. و در پاسخ به سوال دیگر که کدام رای دادگاه ایران یا لندن در دستور کار قرار می گیرد؟ اظهار نمود: اینجا وکلای ما گفتند چون در لندن شکایت کرده ‌ایم، برای برگشت عین مال، اینجا دیگر نمی ‌شود شکایتی مبنی بر رد مال کرد و روی حکم آنجا اثر می‌ گذارد. من هم خیلی به این مباحث حقوقی وارد نیستم؛ چون تکیه ‌ام به حکم دادگاه لندن بود، آن را اجرائی کنیم. حکم دادگاه داخل، بسیار سبک بود و حتی گرفتن عین مال هم نبوده! حکم گرفتن عین مال را در لندن گرفتیم.
چون افراد و اموال بیرون هستند و حق داریم در دادگاه‌ های خارج شکایت کنیم. به ‌همین ‌خاطر بر مبنای حکم واحد اجرائی قاضی لندن، اموال بیرون کشور را می ‌توانیم ضبط کنیم. تلاش داریم اموال داخل ایران آنها را هم ضبط کنیم. حکم دادگاه موجود است. مدیرعامل را مأمور کرده ‌ام و عنقریب باید این پول را به دست بیاوریم.
نصرت رحیمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تأسیسات دریایی خیلی پذیرای این خطا در گذشته نیست؟ گفت: روی روند کنونی ‌شان اثر می‌ گذارد. بهترین مهندسان تأسیسات دریایی انگیزه ‌شان را از دست می ‌دهند. بیشترین تأسیسات دریایی در پارس جنوبی را آنها ساخته‌ اند، لوله ‌‌گذاری‌ های زیر دریا را آنها انجام دادند و نمی ‌شود دلسردشان کرد. اگر مدام بگوییم دزد بودند، خب دیگر انگیزه کار‌کردن ندارند، نباید انگیزه را از آنها بگیریم.


مطالبات مشکوک ‌الوصول صندوق 
در ادامه این گفتگو رئیس هیئت ‌رئیسه صندوق ‎های بازنشستگی صنعت نفت در خصوص مطالبات مشکوک ‌الوصول صندوق گفته است، پرونده دکل که در حدود 115میلیون دلار دست چینی‌ ها هم است و دکل که آمد، صاف می ‌شود، ضرر 80 میلیارد تومانی دو مدیر هم بود. بحث بعدی مطالبات شرکت نفت سپاهان از شرکت ملی نفت ایران برای انجام مأموریت واردات بنزین از طرف شرکت ملی نفت بوده است. در دوره قبل از مدیریت بنده در صندوق‌ های نفت، براساس مأموریتی که به شرکت نفت سپاهان داده شد، مقرر شد که شرکت یاد شده ضمن خرید کشتی، واردات بنزین به کشور را تسهیل کند که به دلیل مشکلات عملیاتی و اشتباهات مدیران وقت زیان 115 میلیون ‌دلاری برای شرکت نفت سپاهان و صندوق‎ های بازنشستگی نفت ایجاد شد. اختلاف حساب با شرکت ملی نفت از سوی سازمان حسابرسی و حسابرسان داخلی شرکت ملی نفت در حال رسیدگی است و از بابت تخلفات انجام‌ شده از سوی مدیران وقت شکایات حقوقی در جریان است. با‌ وجود ‌این 115 میلیون دلار از منابع صندوق نفت برای واردات بنزین تاکنون تعیین تکلیف نشده است.

 


ارسال نظر