تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۷۶۹
تعداد بازدید: ۱۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲

دو چالش بزرگ مانع بهبود محیط زیست دریای خزر

معاون پژوهشگاه ملی اقیانوس‌ شناسی و علوم جوی ورود فاضلاب‌ های کشاورزی و خانگی و همچنین فعالیت‌ های غیرآلاینده اما به شدت مخرب انسانی را دو عامل تهدید کننده محیط زیست دریای خزر عنوان کرد.
به گزارش مارین نیوز، معاون پژوهشگاه ملی اقیانوس‌ شناسی و علوم جوی در دومین بخش همایش ملی دریای خزر با بیان فرصت ها و چالش‌ های پیش ‌رو، اظهار داشت: دریای خزر با دو چالش بزرگ مواجه است که اگر کشورهای پیرامونی به آن بپردازند، می ‌توانیم انتظار بهبود وضعیت خزر را داشته باشیم.
حمید علیزاده کتک ‌لاهیجانی بیان داشت: ورود حجم زیاد فاضلاب شامل نیتروژن و فسفر به دریا از طریق زمین ‌های کشاورزی و فاضلاب ‌های خانگی یکی از چالش ‌های بزرگ دریای خزر است.
وی افزود: این اتفاق سبب افزایش پلانگتون‌ ها و رشد جلبک‌ ها و مواد آلی شده و اکسیژن موجود در آب دریا را کاهش می ‌دهد و در این صورت خزر کم کم حالت مردابی به خود می‌ گیرد.
علیزاده کتک ‌لاهیجانی عامل تهدید کننده دوم را فعالیت‌ های غیرآلاینده اما به شدت مخرب انسانی برشمرد و گفت: سدسازی بر روی رودخانه‌ ها و جلوگیری از ورود آب به دریا، صیدهای بی ‌رویه و غیره هرچند آلایندگی به همراه ندارد اما به شدت زیست‌ مندان خزر را تهدید می ‌کند.
وی درباره پیشنهادات برای لایروبی کانال‌ های آبرسان به خلیج گرگان نیز بیان داشت: قضاوت‌ های علمی اولیه نشان می ‌دهد باز کردن و لایروبی این کانال‌ ها فقط سبب بهبود گردش آب در خلیج گرگان خواهد شد. با اینحال باید مطالعات اجرایی دقیقتری در اینباره انجام شود.
معاون پژوهشگاه ملی اقیانوس‌ شناسی و علوم جوی با تأکید بر افزایش سواد عمومی درباره دریای خزر و وضعیت کنونی آن، گفت: متأسفانه بخش دریایی در کتاب ‌های استان‌ شناسی گیلان، مازندران و گلستان سفید است و باید ابتدا اطلاعاتمان را درباره دریای خزر افزایش دهیم.

لازم به ذکر است، اولین همایش فرصت ها و چالش های پیش روی دریای خزر با تکیه بر رژیم حقوقی، سیاسی و امنیتی، شیلات و محیط زیست، اقتصادی هشتم آبان ماه با حضور حق شناس استاندار گلستان، هاشمیان مدیر کل دادگستری، حجت الاسلام و المسلمین طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و همچمین جمعی از مسئولین استانی در دانشگاه آزاد اسلامی گرگان برگزار شد. 






ارسال نظر