تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۸۳۹
تعداد بازدید: ۲۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴

تکمیل بخش فراساحلی فاز 14 تا پایان سال / سکوی 14D اولویت بعدی صدرا

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه از مجموع ده سکوی سفارش ‌داده شده به شرکت صدرا، 7 سکو بارگیری و نصب شده ‌اند، اولویت بعدی این شرکت برای تحویل این ابر سازه‌ های دریایی را سکوی 14D اعلام کرد و گفت: بخش فراساحلی فاز 14 با بارگیری و نصب این سکو در آذر ماه و بهره‌ برداری از آن تا پایان سال جاری تکمیل می ‌شود.
به گزارش مارین نیوز، در حال حاضر ظرفیت برداشت روزانه گاز ایران از بزرگترین میدان گازی جهان 630 میلیون مترمکعب است و پیش ‌بینی می ‌شود با نصب و بهره ‌برداری از سکوهای جدید فازهای 13، 14، 22، 23 و 24 این رقم تا نزدیک به 680 میلیون متر مکعب افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در جریان بازدید میدانی از طرح‌ های در حال توسعه پارس جنوبی در منطقه عسلویه و کنگان،ضمن تشریح دستاوردهای این شرکت در چند ماه اخیر گفت: مطابق برنامه‌ هایی که از ابتدای سالجاری تعیین شده، فعالیت‌ های توسعه ‌ای پارس جنوبی در سه طرح 13، 14 و 22-24 با اتکا به قابلیت ‌ها و ظرفیت‌ های شرکت ‌های داخلی با جدیت تمام پیش می ‌رود.
محمد مشکین‌ فام با تأکید بر اهمیت و تمرکز برداشت گاز از میدان پارس جنوبی به دلیل مشترک بودن آن، افزود: یکی از اهداف مهم شرکت نفت و گاز پارس در سال جاری، دستیابی به برنامه مصوب وزارت نفت و تکمیل بخش فراساحلی فازهای 13، 14 و 22 تا 24 پارس جنوبی است که این مهم با برنامه‌ریزی منسجم و نظام مند در حال اجرا است.
وی با یادآوری نصب دو عرشه دریایی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی در روزهای گذشته، افزود: تولیدات دو سکوی اصلی 23 و اقماری 24B به زودی پس از اتمام عملیات هوک‌ آپ و راه‌ اندازی به خشکی منتقل شده و پس از فرآورش در پالایشگاه این فازها، به شبکه سراسری گاز تزریق می ‌شود.
دو سکوی جديد فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی پس از تولیدی شدن، برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را 28 میلیون متر مکعب (معادل 1 میلیارد فوت مکعب) افزایش می ‌دهند.

برداشت گاز از سومین سکوی فاز 14 تا دو هفته آینده آغاز می‌ شود
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در بخش دیگری از اظهارات خود، فعالیت ‌های اجرایی طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هم‌ اکنون سکوی 14B در بخش دریایی این طرح آماده تولید است و به محض تکمیل خط لوله 5 کیلومتری اتصال به پالایشگاه فاز 12، در مدار تولید قرار خواهد گرفت.
به گفته مشکین‌ فام، خط‌ لوله رابط بین پالایشگاه فاز 14 و 12 در مرحله راه‌ اندازی قرار دارد و تا دو هفته آینده، دریافت گاز غنی از سکوی 14B را آغاز خواهد کرد.
عرشه دریایی 14B، سومین سکوی گازی فاز 14 پارس جنوبی است که با ظرفیت تولید روزانه 14.2 میلیون متر مکعب (معادل 500 میلیون فوت مکعب) گاز تیرماه سال جاری در خلیج فارس نصب شد.


سه سکوی پارس جنوبی در ریل بارگیری از یارد صدرا قرار دارند
وی با بیان اینکه از مجموع ده سکوی سفارش ‌گذاری شده به شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، 7 سکو بارگیری و نصب شده ‌اند، خاطرنشان کرد: سه عرشه باقیمانده مربوط به فازهای 13 و 14 هستند که تا پایان امسال به موقعیت مخزنی خود در خلیج فارس منتقل می ‌شوند.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اولویت بعدی شرکت صدرا برای تحویل این ابر سازه‌ های دریایی را سکوی 14D اعلام کرد و افزود: با بارگیری و نصب این سکو در آذرماه و بهره‌ برداری از آن تا پایان سال جاری، بخش فراساحلی فاز 14 نیز تکمیل می ‌شود، همچنین تلاش می ‌شود تا دو عرشه گازی فاز 13 نیز پس از انتقال به دریا و استقرار در موقعیت این طرح، تا پایان سال جاری نصب شده و در مدار بهره ‌برداری قرار گیرد.
به گفته محمد مشکین ‌فام با بهره ‌برداری از سکوهای جدید فازهای 13، 14، 22، 23 و 24 ظرفیت برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به 680 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسيد.
وی تأکید کرد: رقم یاد شده بدون احتساب ظرفیت برداشت روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز از عرشه دریایی فاز 16 پارس جنوبی است که به دلیل تعمیرات خط لوله انتقال گاز به پالایشگاه خشکی از مدار تولید خارج شده است.

سرعت‌ بخشی به احداث پالایشگاه فاز  14
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه فعالیت ‌های اجرایی احداث پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی با تحولات مناسبی همراه بوده است، گفت: سرعت توسعه فاز 14 در بخش پالایشگاهی افزایش یافته و در شهریور و مهرماه سال جاری به ترتیب 1.7 و 1.5 درصد پیشرفت در اجرای کار حاصل شده است که اعداد قابل توجهی محسوب می ‌شود.
وی گفت: تلاش می ‌شود تا در قرارداد همکاری شرکت نفت و گاز پارس با پیمانکاران این طرح، مشکلات پیش رو از طریق برگزاری جلسات مستمر و تزریق به موقع منابع مالی برای تأمین تجهیزات مورد نیاز برطرف شود و امیدواریم پیشرفت پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی با سرعت مطلوبی ادامه یابد.






ارسال نظر