کد خبر: ۳۶۹۷۹
تعداد بازدید: ۱۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶

نبود شرایط مناسب عامل خروج سرمایه گذاران از شناور سازی

مدیرعامل شرکت پارس کشتی پولاد گفت: هم اکنون به دلیل نبودن شرایط مناسب و به صرفه نبودن سرمایه‌ گذاران تمایلی برای ورود به حوزه كشتی ‌سازی ندارند.
به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل شرکت پارس کشتی پولاد یکی از سازندگان شناور در خصوص مشکلات بخش خصوصی صنعت دریایی، اظهار داشت: در چند سال گذشته اتفاق و حمایت خاصی از بخش خصوصی وجود نداشته و با این اوصاف کار کردن سخت می شود، این صنعت به عنوان یکی از محورهای اشتغالزایی و توسعه صنعتی کشور نقش به سزایی ایفا می کند که هم اکنون با مشکلات عدیده ای روبرو است. 
رضا خوشیده افزود: شناورسازان حمایت نمی شوند و یکی از مشکلات در حال حاضر نوسان نرخ ارز است که باعث می شود بخش خصوصی نتواند قراردادی را منعقد نماید زیرا نمی داند به چه قیمتی باید کار کند و تعهدات خود را به موقع انجام دهد. 
وی با بیان اینکه با دلار حدود 14 هزار تومانی نمی شود شناور ساخت، هزینه ها بسیار زیاد است و هم اکنون ساخت یک لندینگ کرافت حدود 20 میلیارد تومان هزینه بر می دارد، خاطر نشان نمود: این درحالی است که در گذشته با 2 الی 3 میلیارد تومان می توانستیم لندینگ کرافت بسازیم. 


خوشیده با بیان اینکه گرانی تجهیزات بطور مثال آهن الات هم از دیگر مشکلات شناور سازی است، عنوان داشت: امروز که با شما صحبت می کنم آهن کیلویی 9000 تومان و الکترود کیلویی 15000 تومان است و واقعا با این قیمت ها و نوسان ارز نمی شود شناور ساخت. 
این مدیر بخش خصوصی افزود: با این قیمت آهن و الکترود کسی قادر نیست که کشتی یا شناور بسازد. زمانی که نمی دانیم فردا صبح قیمت ارز چقدر است، نه جرات خرید داریم و نه جرات بستن قرارداد. 
وی در خصوص پرداخت تسهیلات به واحد‌های شناور سازی نیز بیان داشت: جهت توسعه تقاضای دریافت وام داده ایم، اما دریافت وام با سود 16% اصلا مقرون به صرفه نیست، وام باید معقول باشد تا بتوان کار کرد. 


خوشیده با بیان اینکه مجوز اسکراپ ما را هم سازمان حفاظت از محیط زیست باطل کرده است، افزود: با چنین وضعیتی، نمی ‌توان انتظار توسعه فعالیت‌ بخش خصوصی را داشت، جایی هم نیست که دری بکوبیم و شکایت کنیم. 
مدیرعامل شرکت پارس کشتی پولاد با بیان اینکه مسئله شخصی نیست و مربوط به کشور می شود، لازم است قیمت ها حداقل برای یکسال تثبیت شود، شرایط برای جذب سرمایه گذاران تسهیل گردد، فرایند برگزاری مناقصات شرکت های دولتی کوتاه و با شرایط مناسب شود، سهمیه هایی مثل آهن در صورت عقد قرارداد برای کشتی سازان در نظر بگیرند یا حداقل قیمت ها را مانند بعضی از صنایع تثبیت نمایند، افزود: هم اکنون به دلیل به صرفه نبودن سرمایه‌ گذاران تمایلی برای ورود به حوزه كشتی ‌سازی ندارند و به همین خاطر امکان اجرای طرح های توسعه ای وجود ندارد، هیچكس حاضر به سرمایه ‌گذاری جدی در این بخش نیست. 




ارسال نظر