تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۱۱۲
تعداد بازدید: ۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳

دیدگاه های وزیران محیط زیست كشورهای حاشیه دریای خزر برای حفظ محیط زیست

وزیران و روسای محیط زیست كشورهای ساحلی دریای خزر دیدگاه های خود را درباره محیط زیست این دریا در نشستی به صورت ویدئو كنفرانس در محل سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کردند.
به گزارش مارین نیوز، در این نشست که روز سه شنبه 99/3/20 برگزار شد، روسای محیط زیست كشورهای ساحلی به ارائه دیدگاه های خود درباره محیط زیست دریای خزر، آلودگی های آن، تنوع زیستی و حفاظت و بهره برداری از منابع زنده آبی آن پرداختند.


معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست گفت: ما تجربه تلخی برای محیط ‌زیست جنوب كشور در خلیج فارس داریم چون كشورهای حاشیه خلیج فارس اراده سیاسی كافی برای حفاظت از آن را ندارند از این رو امروز با صدها مشكل محیط زیستی مواجه هستیم.
عیسی كلانتری اظهار داشت: امیدوارم این اراده در كشورهای حاشیه خزر باشد، ایران در ضلع جنوبی خزر واقع شده از این رو آلودگی كشورهای دیگر وارد سواحل ما می ‌شود و اگر دبیرخانه كنوانسیون تهران این مسایل را به صورت روزانه دنبال می‌ كرد به مشكلات خزر اضافه نمی ‌شد، باید تلاش كنیم این ارثیه نسل‌ های آینده را از بین نبریم. 
كلانتری ادامه داد: با یك توافق دو جانبه نمی توان مشكلات خزر را برطرف كرد، امیدوارم هرچه زودتر یك دبیرخانه فعال تشكیل شود و در اجلاس ششم كه در باكو خواهد بود به توافق برسیم، با توجه به بسته بودن دریای خزر اگر تمام كشورها بخواهند وارد شوند قطعا امكانات خود را هدر خواهند داد، اما اگر دبیرخانه دایر شود كشورها می توانند به صورت هم افزایی ورود كنند.
وزیر محیط زیست قزاقستان نیز گفت: همه ما به عنوان اعضای ساكن حاشیه دریای خزر خوب می دانیم كه مشكلات زیست محیطی این دریا چیست، در جلساتی كه در طی سال های گذشته داشتیم تلاش كردیم تا مشكلات خزر را بر طرف و این زیست بوم را حفظ كنیم، پروتكل های زیادی تهیه و پیش نویس آنها نوشته شده است كه تعدادی از آنها توسط برخی كشورهای حاشیه خزر امضا شدند اما تعدادی هنوز به امضا نرسیده اند.
"مزقوم میرزا قالی‌اُف" گفت: از آنجا كه دریای خزر و منابع موجود در آن تماما در اختیار كشورهای حاشیه خزر قرار دارد و خزر یك دریای بسته است، مسئولیت هر اتفاقی در خصوص اثرات زیست محیطی آن بر عهده ما است، هیچ كشوری به تنهایی نمی تواند نجات دهنده خزر باشد و تمام ۵ كشور مسئول هستند؛ تقاضا دارم در خصوص استقرار دبیرخانه كنوانسیون تهران تصمیم گیری شود، چون بر این باورم كه آغاز به كار دبیرخانه می تواند تحرك بسیار جدی در راستای روابط چند جانبه كشورهای حاشیه خزر ایجاد كند.


در ادامه وزیر محیط زیست روسیه گفت: مساله اكو سیستم خزر بارها در بالاترین سطح در كشورهای اطراف این دریا مطرح شده است، بر این باورم كه این بیانیه ها باید توسط مسوولان كشورها اجرایی شود، كنوانسیون تهران در سال های دور به امضا رسید اما تا الان وضعیت دبیرخانه آن مشخص نشده است، به رغم اینكه طرح های پیشنهادی برای استقرار آن مطرح شده اما هنوز به یك جمع بندی درست نرسیدیم.
"دیمیتری كبیلكین" افزود: اگر توافقی وجود دارد باید بین ۵ كشور حاشیه خزر و تمام اعضا باشد، چون آلودگی دریای خزر نگرانی تمام كشورهای اطراف این دریای بسته است.
همچنین وزیر محیط زیست جمهوری آذربایجان گفت: طبق اسنادی كه در اختیار ۵ كشور حاشیه خزر است، می بینیم كه وضعیت خزر در شرایط ایده آلی قرار ندارد، همه ما در تلاشیم آینده خوبی برای اكوسیستم خزر پیش بینی كنیم. 
"مختار بابایف" افزود: بر اساس آخرین آمار كه توسط گزارش های كارشناسان مطرح شد؛ میزان حجم ورود آلاینده ها به خزر در سال های اخیر افزایش یافته است و این مساله یكی از مهمترین عواملی است كه بر وضعیت اقلیمی خزر تاثیر گذاشته است.
در ادامه رییس دفتر اروپایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (یونپ) گفت: در راستای حفاظت از محیط زیست دریای خزر، سعی كنیم هماهنگی ها را بیشتر كنیم تا فعالیت ها را منسجم تر پیش ببریم، ۲۰ سال پیش برنامه محیط زیستی را آغاز كردیم كه به وضعیت خزر می پرداخت از آن زمان تاكنون تلاش كردیم چارچوب های حقوقی را ایجاد كنیم و بر این اساس ۴ پروتكل داشتیم كه دو تا از آنها امضا و تصویب شد و به مرحله اجرایی رسیده است.
لازم به ذكر است، نبی اله خون میرزایی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران نیز در این نشست حضور داشت.





ارسال نظر