کد خبر: ۳۷۱۲۱
تعداد بازدید: ۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸

بروز رسانی کتاب "هماهنگی عملیات جستجو و نجات دریایی" آیمو توسط کارشناسان ایرانی

نسخه جدید کتاب "هماهنگی عملیات جستجو و نجات دریایی" با نام Model Course به عنوان ‌آخرین استاندارد بین المللی این حوزه، توسط کارشناسان کشورمان تدوین و با نام جمهوری اسلامی ایران توسط انتشارات سازمان بین ‌المللی دریانوردی (IMO) به عنوان مرجع در سراسر جهان منتشر شد.
به گزارش مارین نیوز، مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره بازبینی و به روز رسانی کتاب "هماهنگی عملیات جستجو و نجات دریایی" عنوان کرد: پیرو پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در چهارمین نشست "کمیته فرعی ناوبری، ارتباطات و جستجو و نجات دریایی (NCSR ۴)" در ماه مارس ۲۰۱۷، مبنی بر نیاز مبرم به بازبینی، بروزرسانی و رفع خلا‌ء های موجود در مفاد آموزشی مرتبط با جستجو و نجات دریایی، مصوب شد یک دوره ‌استاندارد تخصصی آیمو برای آموزش "هماهنگ‌ کنندگان عملیات جستجو و نجات دریایی (SMC)" در قالب کارگروه مشترک آیمو / آیکائو (IMO/ICAO-JWG) تدوین شود.
نادر پسنده افزود: بدین‌ منظور، کارگروهی مکاتبه‌ ای با حضور کشورهای عضو این کارگروه مشترک تشکیل گردید، و کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان "تدوین‌ کننده" این طرح درس، و کشور نیوزلند به عنوان "هماهنگ‌ کننده" گروه مکاتبه‌ ای انتخاب شدند. 
به گفته پسنده، این کارگروه مکاتبه‌ ای، فعالیت خود را در سال ۲۰۱۷ آغاز نمود، و با ارائه اسناد مرتبط (از قبیل ICAO/IMO-JWG-SAR/۲۴-WP,۱۵ و ICAO/IMO-JWG-SAR/۲۵-WP.۴/Rev.۱) به نشست‌ های این کمیته فرعی و کار گروه مشترک و نیز تبادل‌ نظر و رایزنی با کشورهای شرکت‌ کننده به کار در خصوص تدوین این طرح درس ادامه داد. 
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر اظهار داشت: پس از مطالعات و تلاش‌ گسترده از سوی کارشناسان و متخصصین کشور، فرایند تدوین پیش‌ نویس این کتاب آموزشی در نهایت در ابتدای سال ۲۰۱۸ به پایان رسید و پیش‌ نویس نهایی آن طی سند NCSR ۶/۱۷/۱ جهت بررسی به "گروه ارزیابی" این کمیته فرعی ارسال شد که موفق به دریافت درجه "خوب" در این ارزیابی گردید.
براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی این طرح درس در ششمین نشست کمیته فرعی NCSR در ژانویه سال ۲۰۱۹ مورد بررسی و تصویب نهایی قرار گرفت و در سال ۲۰۲۰ با اعلام دبیرخانه آیمو برای استفاده کشورهای عضو و مراجع ذیربط جستجو و نجات دریایی در سراسر جهان منتشر شد.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی با اشاره به اهمیت این طرح درس برای بهینه‌ سازی فرایند آموزش پرسنل دخیل در عملیات‌ های جستجو و نجات دریایی گفت: با استفاده از مفاد ارزشمند و کاربردی این کتاب به عنوان یک مرجع آموزشی، هماهنگ‌ کنندگان عملیات جستجو و نجات دریایی قادر خواهند بود با قابلیت و اثر بخشی بیشتری به مدیریت و اجرای فعالیت حیاتی خود در راستای رسالت انسان‌ دوستانه نجات جان افراد مضطر در دریا، پس از بروز سوانح دریایی بپردازند.





ارسال نظر