تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۲۳۸
تعداد بازدید: ۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹

بومی‌ سازی ساخت قفس دریایی برای پرورش ماهی در مازندران

رئیس سازمان شیلات ایران گفت که یک شرکت دانش بنیان در مازندران تا ۷۰ درصد ساخت قفس دریایی برای پرورش ماهی را بومی ‌سازی کرده است.
به گزارش مارین نیوز، معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران امروز در حاشیه بهره برداری از پروژه ماهی در قفس در نوشهر با بیان اینکه خوشبختانه زنجیره آبزی پروری در مازندران کامل است، گفت: مازندران در آبزی پروری استان نمونه کشور به شمار می ‌رود و صنعت پرورش ماهی در دریا نیز در چارچوب زنجیره شکل گرفته است.


نبی الله خون میرزایی افزود: کارخانجات فرآوری و صادرات و در مجموع صنعت پرورش ماهی در قفس در مازندران دارای زنجیره کاملی است و گروه‌ هایی که می ‌خواهند در زمینه پرورش ماهی در قفس کار کنند باید به صورت زنجیره فعالیت کنند. 
او با بیان اینکه مازندران استان پیشرو و موفق در صنعت پرورش ماهی در قفس به شمار می‌رود گفت: صنعت پرورش ماهی در دریا، چون الگوبرداری شده از کشور‌های اروپایی و وابسته است، در دو سال گذشته به دلیل محدودیت‌های اعتباری و ارزی با چالش‌هایی روبرو شد.
رییس شیلات کشور ادامه داد: خوشبختانه شرکت‌ های متعددی در کشور اقدام به بومی  سازی بخش ‌های مختلف این تکنولوژی کردند و در مازندران نیز شرکت دانش بنیان داخلی با بومی سازی بیش از ۷۰ درصد مجموعه پرورش ماهی در قفس اقدام به کار کرده است.
بیمه صیادان به جد پیگیری می‌ شود
نبی الله خون میرزایی درباره بیمه صیادان با بیان اینکه مصر به این هستیم که ۱۰ درصد از سقف ۲۷ درصد بیمه را از منابع دولتی تأمین کنیم تا فشار کمتری روی جامعه صیادی باشد، افزود: محدودیت‌های اعتباری اجازه نداد که بتوانیم آن را تاکنون تأمین کنیم.
او با تاکید بر اینکه بیمه صیادی را به جد پیگیری می‌کنیم اظهار امیدواری کرد که این دغدغه دیرینه صیادان رفع شود.
رییس سازمان شیلات کشور درباره حجم سرمایه گذاری در دریا گفت: تقریباً برای یک ظرفیت هزار تنی در دریا نیاز به سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی است و با توجه به اینکه این صنعت درون زا، صادرات محور است، نقش به سزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.
خون میرزایی با اظهار اینکه پرورش ماهی در دریا پروژه اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود، گفت: تکنیک قفس نیز در حال بومی سازی است.

استاندار مازندران نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به آزادسازی ۸۵ درصد از حریم دریای خزر ، گفت : عدم آزادسازی کامل حریم دریای خزر سبب شده نتوانیم از ظرفیت‌های بالقوه آن در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری و اقتصادی استفاده کرد.
احمد حسین زادگان افزود: امروز یکی از محور‌های توسعه در استان‌های شمالی اقتصاد دریا محور است، ولی با این حال نتوانسته ایم از ظرفیت‌های بالقوه دریای خزر بهره برداری کنیم.
او گفت: با اینکه موضوع آزاد سازی حریم ۶۰ متری ساحلی در این استان جزو اولویت‌های کاری بوده منتهی تاکنون حدود ۸۵ درصد آن آزادسازی شده و بنا بر تاکید وزیر کشور و نیز عزم دولت باید بقیه این محدوده در شرایط امکان تا پایان این دولت آزاد سازی شود.
استاندار با قدردانی از سرمایه گذار اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در نوشهر اظهار داشت: از آنجایی که این صنعت به خاطر غیر بومی بودن، تهیه و خریداری بیشتر تجهیزات آن وابسته به خارج بوده و از طرفی هم به خاطر تحریم‌های ظالمانه، نواسانات قیمت ارز سبب افزایش هزینه‌های در این صنعت شده، ولی خوشبختانه بیشتر تجهیزات آن بومی بوده است.
حسین زادگان ابراز امیدواری کرد که با بهره برداری هرچه سریعتر این طرح شاهد یک آغاز خوب در در دریای خزر باشیم و در زمان حاضر نیز پرورش انوع گونه‌ های آبزی از جمله ماهیان سردابی، قزل آلا و ماهیان خاویاری مانند فیل ماهی و ازون برون پرورش آن به شکل قفس است.






ارسال نظر