تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۲۶۹
تعداد بازدید: ۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰

تأثیر 20 درصدی هوشمندسازی حوزه حمل ‌و‌ نقل بر اقتصاد کشور

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: موضوع هوشمندسازی به عنوان یک موضوع جدید است که در دنیا سرمایه‌ گذاری‌ های کلانی در این بخش انجام شده و تمام کشورهای دنیا یک سند هوشمندسازی دارند؛ ما هم در حال تدوین سند هوشمندسازی با کمک تمام بازیگران حوزه حمل ‌و‌ نقل هستیم.
به گزارش مارین نیوز، با توجه به قرار گرفتن کشور در یک موقعیت استراتژیک، فناوری‌ های مرتبط با حوزه حمل ‌و‌ نقل اهمیت به سزایی دارد؛ در این حوزه باید فناوری‌ های روز دنیا را رصد و در راستای دستیابی به آن تلاش کرد.
با همین نگاه، ستاد توسعه فناوری‌ های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در معاونت علمی ریاست جمهوری ایجاد شد؛ این ستاد با ادغام بخش های مرتبط با فناوری مرکز ملی فضایی و ستادهای توسعه فناوری صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی و صنایع دانش بنیان دریایی و در انطباق با نظامنامه جامع ارزیابی متوازن ماموریت های ستاد توسعه فناوری و جلب همکاری اعضای حقیقی و حقوقی ستاد، ضمن بهره‌ مندی از دستاوردهای مفید ملی و بین المللی نسبت به هم ‌افزایی فعالیت های مرتبط با حوزه حمل و نقل پیشرفته در بخش های مختلفی همچون حمل و نقل جاده ‌ای، ریلی، دریایی، هوایی و یکپارچه ‌سازی آنها به کمک فناوری های فضایی و تمام حوزه‌ های مرتبط نظیر وسایل نقلیه الکتریکی، ساخت تجهیزات فرودگاهی، تجهیزات راهسازی، اسکله و تجهیزات بندری همت گماشته است. 
در رابطه با فعالیت های صورت گرفته در این حوزه "منوچهر منطقی" دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفتگویی انجام داده است و فعالیت های این ستاد را در پنج بخش شامل توسعه فناوری فضایی، هوایی، حمل و نقل ریلی، دریایی و در نهایت هوشمندسازی توضیح داده است. 
منوچهر منطقی حوزه دریایی را چهارمین بخش فعالیت های این ستاد نام برده و گفته است: این بخش سه هدف عمده را پی ‌گیری می ‌کند؛ اول اینکه از ناوگان دریایی کشور پشتیبانی لازم را داشته باشیم؛ در واقع شبکه قطعه‌ سازی که ما راه ‌اندازی کرده ‌ایم بین حوزه خودرو، ناوگان ریلی و کشتیرانی مشترک است؛ بعد از ساخت قطعات نوبت به استانداردسازی محصولات می ‌شود چرا که ناوگان کشتیرانی نیاز به قطعات با استانداردهای جهانی دارد؛ در همین راستا بحث تطابق تجهیزات را هم داریم مثلا در سیستم ناوبری هواپیما می ‌توانیم بخش‌ هایی را در کشتی مورد استفاده قرار دهیم یا در موضوع موتور خودرو امکان استفاده از آنها با تغییرات لازم در کشتی‌ های سبک وجود دارد.
موضوع هوشمندسازی به عنوان یک موضوع جدید است که در دنیا سرمایه ‌گذاری‌ های کلانی در این بخش انجام شده و تمام کشورهای دنیا یک سند هوشمندسازی دارند؛ ما هم در حال تدوین سند هوشمندسازی با کمک تمام بازیگران این حوزه هستیم. به دنبال همین بخش تلاش داریم که بهره ‌وری ناوگان حمل و نقل را بالاتر ببریم. همچنین حمل و نقل یکپارچه ریلی، دریایی و خودرویی را پیگیری می‌ کنیم البته در کشور وجود دارد و تلاش می‌ کنیم سریعتر به جایگاه درست خود برسد.
ما در این حوزه، دو مسیر را در پیش گرفته‌ ایم؛ یک مسیر بالا به پایین است که به تدوین سند حمل و نقل هوشمند می ‌پردازد و یک مسیر پایین به بالا که برای رسیدن به اهداف هوشمندسازی باید یک سری پروژهای کوچک هوشمندسازی تعریف کنیم.
به عنوان مثال در بنادر، تخلیه و بارگیری هوشمند را پیشنهاد داده‌ ایم که باعث می ‌شود کشتی ‌ها و کامیون‌ های در صف، با مدیریت انبارها به ‌صورت بهینه مدیریت شوند؛ این پروژه‌ ها در حوزه‌ های مختلف تعریف شده ‌اند تا فرهنگ هوشمندسازی در کشور جا بیفتد.
ما در حوزه اقتصادی دو سطح خرد و کلان را مورد توجه قرار داده‌ ایم؛ در حوزه اقتصاد خرد تلاش می ‌کنیم ارزش افزوده فعالیت ها را در حوزه استارتاپ ها افزایش دهیم؛ در بخش کلان هم باید به این نکته توجه کنیم که با توجه به قرار گرفتن ما در یک شاهراه ارتباطی در تلاشیم که یک پارچه ‌سازی حمل و نقل را داشته باشیم چرا که در این منطقه ترددهای بین ‌المللی اتفاق می ‌افتد، همچنین با هوشمندسازی، سیستم های ایمن برای حمل و نقل بین المللی ایجاد کنیم‌.
هنوز ورود جدی به سطح کلان اقتصادی نکرده ‌ایم اما مطالعات زیادی در این حوزه اتفاق افتاده است. ببینید ما هوشمندسازی را از یک سال و نیم پیش آغاز کرده ‌ایم و نمیتوانیم بگوییم که در حال حاضر به جایگاه ویژه‌ ای رسیده‌ ایم اما اثرات این فعالیت ها در سال های آتی به‌ صورت جهشی خواهد بود و تأثیر 20 درصدی بر اقتصاد خواهد گذاشت.







ارسال نظر