تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۲۷۶
تعداد بازدید: ۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰

صرفه ‌جویی 30 میلیارد تومانی در جابجایی دکل حفاری دریایی مورب خلیج فارس

رئیس نظارت بر عملیات حفاری شرکت نفت فلات قاره ایران از کاهش 65 درصدی زمان عملیات جابجایی دکل حفاری خلیج فارس (مورب) در میدان نفتی ابوذر واقع در آب ‌های خلیج فارس نسبت به متوسط دوره ‌های گذشته و صرفه‌ جویی بیش از 30 میلیارد تومانی در این زمینه خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، رئیس نظارت بر عملیات حفاری شرکت نفت فلات قاره ایران اعلام کرد: عملیات جابجایی دکل حفاری خلیج فارس (مورب) که از روز هشتم شهریور آغاز شده بود، در روز شنبه 26 مهر پایان یافت و موفق شدیم جابجایی این دستگاه حفاری را طی 50 روز با موفقیت به اتمام برسانیم. 


شهاب بسطامی افزود: بدین ترتیب، با برنامه ‌ریزی ‌ها و تلاش‌ های صورت گرفته موفق شدیم، کمترین زمان برای جابجایی دکل حفاری خلیج فارس در طی 19 سال گذشته و از ابتدای فعالیت این دستگاه حفاری در شرکت نفت فلات قاره ایران را ثبت کنیم. 
به گفته بسطامی، متوسط زمان 5 بار عملیات جابجایی دستگاه حفاری خلیج فارس که در 19 سال گذشته انجام شده بود، 141 روز بوده که با تلاش‌ های صورت گرفته موفق شدیم این میزان را 91 روز و معادل 65 درصد کاهش دهیم که این مهم، به معنی صرفه ‌جویی بیش از 30 میلیارد تومان است. کمترین زمان جابجایی ثبت شده برای عملیات جابجایی دکل خلیج فارس حدود 100 روز بوده که رکورد جدید 50 روز نسبت به رکورد قبلی بهبود یافته است. 
وی افزود: این میزان بهبود در زمان جابجایی حاصل کار گروهی و تلاش جمعی همکاران اداره حفاری در مناطق عملیاتی و ستاد تهران، عملیات دریایی، منطقه عملیاتی خارگ و تلاش بی ‌وقفه کارکنان شرکت ملی حفاری است که با برنامه ‌ریزی دقیق در به کار گرفتن توان لجستیکی موجود، فشرده کردن حجم فعالیت ‌ها و تمهیدات لازم برای استقرار حداکثر نیروهای عملیاتی در محل و به کارگیری حداکثر توان آنها به ثمر رسید.
این مقام مسئول در شرکت نفت فلات قاره ایران در توضیح مشخصات دکل حفاری خلیج فارس و تفاوت آن با سایر دستگاه ‌های حفاری، گفت: دستگاه حفاری خلیج فارس از نوع PLATFORM RIG است که صرفاً جهت کار بر روی سکوهای دریایی خاص با چاه ‌های مورب (SLANT) طراحی شده است. به طور کلی این دستگاه از 2 قسمت دکل حفاری (و اجزاء متعلق به آن) و کمپ مسکونی (شامل 4 طبقه) تشکیل می‌ گردد که با توجه به محدودیت فضای سکوها، چیدمان اجزاء و کامپوننت ‌های دستگاه به صورت بسیار فشرده انجام می‌ گیرد و عامل ایجاد محدودیت در انجام عملیات حفاری چاه ‌ها و جابجایی دستگاه است. برای جابجایی دکل حفاری یاد شده، به دلایل محدودیت توان جرثقیل و فضای سکو، ابتدا در مبداء عملیات از هم باز کردن (DISMANTLE) کامل اجزای هر بخش آغاز و همزمان بارگیری آنها بر روی شناور انجام می ‌شود. در ادامه و پس از انتقال اجزاء به سکوی مقصد، با چیدمان به ترتیب از آخر به اولین قسمت ‌های از هم باز شده، به پایان می‌ رسد که با توجه به وزن زیاد اغلب اجزاء (که وزنی در حدود 30 تا 35 تن دارند) می ‌بایست جابجایی با رعایت کامل نکات ایمنی و با دقت فراوان صورت بگیرد.





ارسال نظر