کد خبر: ۳۷۶۱۷
تعداد بازدید: ۱۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷

حمایت قاطع انجمن مهندسی دریایی ایران از موضع رییس جمهور در مورد کوچکتر شدن استان هرمزگان

انجمن مهندسی دریایی ایران با صدور بیانه ای از موضع رییس جمهور در مورد کوچکتر شدن استان هرمزگان حمایت کرد.
به گزارش مارین نیوز، بیانیه انجمن مهندسی دریایی ایران خطاب به محضر ملت شریف ایران، جامعه دریایی و ساحل نشینان غیور ایران در خصوص حمایت از موضع رییس جمهور در مورد کوچکتر شدن استان هرمزگان، بدین شرح است:
محضر ملت شریف ایران، جامعه دریایی و ساحل نشینان غیور ایران
باسلام و تحیت ایام تولد مبارک پیامبر وحدت و رافت
موضوع: حمایت قاطع انجمن مهندسی دریایی ایران از موضع رییس جمهور در مورد کوچکتر شدن استان هرمزگان
یکی از دلایل فقر و محرومیت حاد مناطق ساحلی جنوب کشور در چند دهه گذشته، عدم تمرکز مناسب مدیران استانی بر مناطق تحت پوشش بوده که آنهم ناشی از پهناور بودن استان های جنوبی و شرقی کشور بوده است. با یک نگاه ساده به نقشه ایران میتوان متوجه شد که استان های شمالی و غربی ایران بسیار کوچکتر از این مناطق بوده و با توجه به برخورداری از بودجه دولتی بیشتر و تمرکز بهتر استانداران و فرمانداران، از مشکلات کمتری برخوردار بوده اند. تجربه کوچکتر شدن استان خراسان و تهران نیز نشان دهنده تجربه موفق کوچکتر شدن استان ها می باشد.
هرگاه صحبت از کوچکتر کردن استان های ساحلی جنوبی کشور می شود، متاسفانه دست های پشت پرده که همواره خواهان تداوم فقر و محرومیت مناطق ساحلی بوده اند با تحریک احساسات قومی در این استان ها به هر نحوی از کوچکتر شدن این استانها جلوگیری کرده اند چراکه بدخواهان نظام میدانند که این اقدام منجر به تسریع در «توسعه دریا محور» ایران و «محرومیت زدایی و تمرکز بیشتر جمعیت» در این مناطق شده و دورنمای روشنی را برای فرزندان این مرز و بوم به ارمغان خواهد آورد لذا همیشه با آن مخالف بوده اند.
انجمن مهندسی دریایی ایران به عنوان یک انجمن تخصصی در حوزه دریا و سواحل به عنوان یک نهاد مردمی و بدون هیچ گونه وابستگی سیاسی معتقد است که یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی سواحل جنوبی، وسعت بیش از حد استان هرمزگان بوده است به گونه ای که این استان به تنهایی حدود نیمی از طول سواحل جنوب کشور از شرق تا غرب تنگه هرمز و جزایر ایران را در اختیار داشته و هرگز به معیشت مردم محروم و مظلوم این مناطق و بخصوص جزایر رسیدگی کافی نشده است. لذا تشکیل استان جزایر، استان مکران در شرق تنگه هرمز و اتصال استان فارس به خلیج فارس از پیشنهادات عالمانه و کارشناسی در رفع هرچه سریعتر محرومیت از این مناطق می باشد. مقایسه وضعیت شهرهای حاشیه جنوبی خلیج فارس با شهرهای ساحلی ایران میتواند بخوبی گویای این ضرورت ها و کاستی ها باشد.
لذا انجمن مهندسی دریایی ایران در راستای تحقق هرچه سریعتر «توسعه دریامحور»، حمایت قاطع خود از موضع رییس جمهور در اتصال استان فارس به خلیج فارس و کوچکتر شدن استان هرمزگان را اعلام می دارد.
و من الله التوفیق
رییس انجمن مهندسی دریایی ایران
دکتر مهدی عجمی  







ارسال نظر