تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۷۵۱
تعداد بازدید: ۷۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
با حکم رییس جمهور، سردار حسین دهقان به عنوان دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران منصوب شد. سواحل مکران در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است.
به گزارش مارین نیوز، با حکم آیت‌الله ابراهیم رئیسی رییس جمهور، سردار حسین دهقان وزیر اسبق دفاع به عنوان دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران منصوب شد.
نگاهی به مفاد حکم رییس جمهور
این حکم که از جانب رییس جمهور و بنا به پیشنهاد معاون اول رییس جمهور صادر شده، حاوی مجموعه نکاتی پیرامون برنامه ریزی برای توسعه سواحل مکران است که در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری صادر شده است و بر روحیه انقلابی، پاکدستی، فساد ستیزی و بهره‌گیری مطلوب از پتانسیل و ظرفیت‌های خدادادی در بهبود وضعیت اشتغال، رونق تولید، رفع فقر و محرومیت و فراهم نمودن زمینه‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌های حیاتی منطقه، سازندگی و پیشرفت بخش‌های اقتصاد دریایی، صنعت نفت، تجارت خارجی، جاذبه‌های گردشگری و حمل و نقل از طریق جلب مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و استفاده از توانمندی نیروهای بومی و جوانان باانگیزه منطقه مجدانه تأکید دارد.
با تدابیر ویژه فرمانده معظم کل قوا در سال‌های اخیر، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، چند سالی است به طور ویژه بر سواحل مکران متمرکز شده و بسیاری از مناطق و پایگاه‌های دریایی خود را به شهرستان‌های شرقی استان هرمزگان و جنوبی استان سیستان و بلوچستان منتقل کرده است و شهر جاسک به عنوان یکی از کانون‌های اصلی استقرار نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران انتخاب شده که کمک بزرگی به تأمین امنیت منطقه‌ای و همچنین توسعه زیرساخت‌های متنوعی نظیر بیمارستان و مراکز درمانی، فرودگاه و بنادر و توسعه شهری شده است.
انتصاب سردار حسین دهقان به عنوان چهره‌ای ملی و در تراز مدیریت کلان کشور می‌تواند افق روشنی را به روی اجرایی شدن تصمیمات کلان ملی در زمینه توسعه سواحل مکران را به همراه داشته تا دستگاه‌های مسؤول را در این باره به پای کار بیاورد. همچنین نظر به وجود محرومیت‌های گسترده در این منطقه که عمدتا ناشی از عدم انتقال متوازن زیرساخت به مناطق شرقی استان هرمزگان و جنوبی استان سیستان و بلوچستان رخ داده است، به میدان آوردن وزارتخانه‌های مختلف برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های منطقه‌ای از اهمیت فراوانی برخوردار است.
نگاهی به سوابق سردار حسین دهقان
سردار حسین دهقان، دانش آموخته دکترای مدیریت و کارشناسی ارشد مهندسی متالورژی از دانشگاه تهران بود، فعالیت نظامی خود را از سال ۵۸ با عضویت در سپاه پاسداران آغاز کرده و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بوده است. همچنین سردار دهقان از سال ۶۵ تا ۶۹ جانشین فرمانده نیروی هوایی سپاه، از ۶۹ تا ۷۰ فرمانده نیروی هوایی سپاه و از ۷۱ تا ۷۵ جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه نیز بوده است.
گفتنی است، او در دولت هفتم بعنوان قائم مقام وزیر دفاع و در دولت‌های هشتم و نهم به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت می‌کرده و در دولت یازدهم نیز وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بوده است، او اکنون نیز به عنوان مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی فعالیت می‌کند؛ وی یکی از نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود.
سواحل مکران کجاست؟
سواحل مکران در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و پسابندر چابهار آغاز شده و تا منطقه میناب هرمزگان ادامه دارد که ۶۰ درصد سواحل مکران در استان هرمزگان قرار گرفته است.









نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
0
0
طبق شنیده ها آقای دهقان خواهان عنوان نماینده ویژه رییس جمهور در امور مکران بوده اند که با رقابتی که با آقای مخبر دارند آقای رییسی حکم دبیر اجرایی شورا را برای ایشان زده اند. اگر دهقان بپذیرد این عنوان را باید زیر نظر مخبر کار کند اگر نپذیرد، که تا این مرحله نپذیرفته ، از گردونه خارج و فرد مورد نظر مخبر جایگزین وی خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: