تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۴۲۶
تعداد بازدید: ۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶

عدم رغبت بانک ‌ها در مشارکت و ارائه تسهیلات بانکی به صنعت کشتی سازی

مدیرعامل شرکت سپهر دریا جنوب با بیان اینکه بانک ‌ها به طور غالب رغبتی برای مشارکت و ارائه تسهیلات بانکی دراز مدت به صنعت کشتی ‌سازی ندارند، گفت: باید تسهیلات برای ساخت شناورهای جدید به ‌صورت ارزی و با سود مشارکت متعارف بین‌ المللی در نظر گرفته شود که امکان برخورداری از تسهیلات بانکی برای ساخت و تعمیرات شناورها مهیا شود .
به گزارش مارین نیوز، کامبیز عرب مدیرعامل شرکت سپهر دریا جنوب در حاشیه تور خبری یک روزه که به مناسبت دهه تولید و تجارت به همت سازمان صمت هرمزگان برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با وجود تحریم ‌های بین‌المللی، شرکت سپهر دریای جنوب عملیات طراحی و تولید انواع شناور تا ظرفیت 10 هزار تُن را تا سقف 85 درصد بومی‌سازی کرده و زنجیره تعمیرات را نیز به طور کامل از وابستگی به خارج از کشور قطع کرده است.
وی با بیان اینکه استان هرمزگان دارای پتانسیل بالائی در زمینه توسعه صنایع دریائی است، گفت: باتوجه ‌به تأکید اسناد بالادستی به توسعه اقتصاد دریا محور، صنعت کشتی ‌سازی می ‌تواند از یک سو در تکمیل زنجیره ارزش و رونق صنایع پایین ‌دستی و از سوی دیگر در زمینه پشتیبانی از صنایع نظامی، حمل ‌و نقل دریایی، صیادی، سکوهای نفتی، شناورهای خدماتی و... وارد عمل شود و نیاز کشور به واردات خدمات دریایی را رفع کند.
عرب همچنین با بیان اینکه ارائه تسهیلات بانکی موردنیاز برای ساخت شناورهای جدید فقط به‌ صورت مدت ‌دار چهار تا پنج ‌ساله توجیه اقتصادی دارد که به دلیل مشکلات ناشی از کاهش ارزش پول ملی، بانک ‌ها به طور غالب رغبتی برای مشارکت و ارائه تسهیلات بانکی دراز مدت به صنعت کشتی ‌سازی ندارند، گفت: باید تسهیلات به ‌صورت ارزی و با سود مشارکت متعارف بین‌ المللی در نظر گرفته شود که امکان برخورداری از تسهیلات بانکی برای ساخت و تعمیرات شناورها مهیا شود.
مدیرعامل شرکت سپهر دریا جنوب، با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص این صنایع زمان بر است و باید با همت و تلاش همه دست اندرکاران مانع از خروج صنعتگران و متخصصان این عرصه از چرخه فعالیت صنایع دریایی شویم، اذعان داشت: رویکرد مثبت سازمان های دولتی به داخل کشور که نیاز به خدمات مربوط به تعمیرات شناورهای دریایی و همچنین نیاز به شناورهای جدید دارد در کنار بخش خصوصی می تواند موجبات رونق هر چه بیشتر این صنعت را به همراه داشته باشد.
عرب تصریح کرد: تا زمانی مدیران و دست اندرکاران سازمان های دریایی و نفتی خرید از خارج کشور را از دستور کار خود خارج نکنند شرایط رقابتی لازم جهت رونق و فعالیت صنایع داخلی مهیا نخواهد شد.
عرب در ادامه  با بیان اینکه شرکت سپهر دریا جنوب در سال ۱۳۸۲ آغاز به کار کرده است، افزود: در این شرکت ساخت انواع شناور ها با تلاش مهندسان داخلی و به صورت ۱۰۰ درصد خصوصی در حال انجام است و فعالیت خود را اعم از ساخت و تعمیر شناور دریا ها شروع کرده است.


وی با اشاره به اینکه شرکت سپهر دریا جنوب در حال حاضر با بیش از ۴۰۰ نفر پرسنل شاغل به صورت مستقیم و صدها نفر دیگر به صورت غیر مستقیم یکی از معدود شرکت های فعال در صنعت کشتی سازی کشور است، خاطر نشان کرد: این شرکت همواره نسبت به توسعه فعالیت خود اهتمام داشته و هم اکنون افتتاح کارخانه جدیدی با ظرفیت ۲ برابر کارخانه موجود را در دست اجرا دارد که مراحل اجرائی آن در حال انجام بوده و در آینده ای نزدیک فعالیت خود را آغاز می کند.
عرب در این خصوص افزود: با توجه به پهنه ساحلی دریایی و جزایر متعدد کشور استقرار صنایع دریایی وافتتاح این کارخانه در این سواحل و جزایر حائز اهمیت بوده و درکنار اشتغال آفرینی و ارزش افزوده مطمئن، ثبات سرمایه، امنیت و جلوگیری از سوء استفاده قاچاق کالا و سوخت را به ارمغان خواهد داشت.
این کار آفرین برتر کشوری تاکید کرد: توجه ویژه سازمان های متولی در صدور مجوزهای لازم از جمله سازمان صمت و بنادر و دریانوردی که جزء مهمترین سازمان های متولی این صنعت هستند با همکاری بقیه سازمان ها با تسهیل در صدور مجوزهای فعالیت و بهره برداری از سواحل به منظور استقرار این صنایع و تسهیل در تهیه زنجیره تامین مواد اولیه می تواند در رشد و توسعه این صنعت نقش بسزایی داشته باشد.
وی بیان کرد: در شمال کشور یارد خصوصی نداریم و برای رونق فعالیت و همچنین ترانزیت کالا به کشورهای همسایه راه اندازی یارد در بندرانزلی را در دستور کار داریم.
مدیرعامل شرکت سپهر دریا جنوب اظهار کرد: قابلیت ساخت هر نوع شناور تفریجی، مسافربری و... داریم اما در حال حاضر با توجه به تقاضای بازار فقط کشتی تجاری را در برنامه داریم، توانایی تولید شناور های ۳۰۰ نفره را داریم، کشتی هایی که ما میسازیم با نمونه چینی و آمریکایی فرقی ندارد و همه اینها از یک استاندارد بین الملل پیروی میکند و از کیفیت خوبی برخوردار است، یکی از دلایل مهمی که کشتی های شرکت پر فروش است کیفیت بالای آنها است که هر کشتی که روی دریا می رود با خود یک مشتری می‌آورد چون از کیفیت آن راضی هستند.
عرب خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد ظرفیت نیروی های کار مجموعه بومی هستند و تلاش ما این است که نیرو های بومی را جذب کنیم اما اواویت ما تخصص کاری نیرو ها است.





برچسب ها: کشتی سازی ، دریامحور
ارسال نظر