تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۴۷۴
تعداد بازدید: ۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵

استانداران، مشاور دریایی متخصص ندارند

عضو هیئت ‌علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌ شناسی با انتقاد از اینكه بیشتر استانداران مشاور دریایی متخصص ندارند، گفت: بسترسازی دولت برای ورود به اقتصاد دریا محور و مقررات ‌زدایی و اصلاح قوانین و مقررات و رفع موانع در این حوزه خیلی مهم و از كارهای ضروری و نیازمند تدوین برنامه است.
به گزارش مارین نیوز، دكتر احسان عابدی، عضو هیئت ‌علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌ شناسی در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو درباره راهكارهای توسعه اقتصاد دریا محور، گفت: اقتصاد دریا محور یا اقتصاد آبی به معنای استفاده پایدار از دریاها و اقیانوس‌ ها برای ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم و رفاه با تأكید بر حفاظت است.
وی افزود: خیلی از مدیران تصمیم‌ گیر، دریای خلیج‌ فارس و دریای عمان را با استخر اشتباه می‌ گیرند درصورتیكه دریا یك اكوسیستم و بوم سامانه است كه بسیار فعال بوده و كنش‌ هایی دارد و در آن موجوداتی زندگی می‌ كنند.
عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌ شناسی، تصریح كرد: با وجود اینكه ۴۰ درصد مرزهای ما دریایی است اما فقط از ۵ درصد این پتانسیل استفاده كردیم و ۹۵ درصد آن مغفول مانده است ضمن اینكه ما هفت استان ساحلی داریم كه ۲۵ درصد مساحت كشور را اشغال كردند اما حدود ۱۰ درصد جمعیت كشور در آن زندگی می‌ كند كه این یعنی ما در كنار سواحل امكانات لازم را ایجاد نكردیم.
عابدی با انتقاد از اینكه بیشتر استانداران مشاور دریایی متخصص ندارند، گفت: بسترسازی دولت برای ورود به اقتصاد دریا محور و مقررات‌ زدایی و اصلاح قوانین و مقررات و رفع موانع در این حوزه خیلی مهم و از كارهای ضروری و نیازمند تدوین برنامه و سند با درنظرگرفتن توان اكولوژیك مناطق ساحلی است.
وی افزود: رتبه كشور ما از نظر آبزی‌ پروری در دنیا ۲۲ و در آسیا ۱۲ است كه این رتبه خوبی نیست چون با این پتانسیل آبی كشورمان حداقل باید جزو ۵ كشور اول باشیم و بنابراین به نظر می‌ رسد در این حوزه و همچنین در حوزه گردشگری ساحلی كم‌ كاری داشتیم.
عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌ شناسی با بیان اینكه سرانه مصرف آبزیان در دنیا حدود ۲۰ كیلوگرم است و در كشور ما زیر ۹ كیلوگرم است، گفت: ما اگر با تأكید بر موضوع توسعه پایدار، آبزی‌ پروری را زیاد كنیم و قیمت آبزیان را كاهش دهیم آبزیان وارد سفره غذایی مردم می‌ شود و همه می‌ توانند از آن استفاده كرده و نیاز به پروتئین را تأمین كنند./




ارسال نظر