کد خبر: ۵۴۴۳
تعداد بازدید: ۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

مذاکرات کشتیرانی دریای خزر و صدرا برای ایجاد یارد تعمیر کشتی

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر از مذاکرات این شرکت با شرکت کشتی سازی صدرا برای ایجاد شرکت مشابه یارد تعمیر کشتی پرشیاهرمز در شمال کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مارین نیوز به انزلی، محمدرضا قادری امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره برنامه های این شرکت در زمینه تعمیر کشتی گفت: رسالت شرکت کشتیرانی دریای خزر، استفاده از توان داخلی است.

وی افزود: در این زمینه، سال گذشته اولین کشتی خود را برای تعمیر به صدرای نکا برای تعمیر فرستادیم و در سال جدید نیز، به زودی کشتی ایران-بصیر را برای تعمیر به این شرکت خواهیم سپرد.

قادری درعین حال با اشاره به محدودیت زمانی و ظرفیت حوضچه در شرکت صدرا-نکاء گفت: این وضعیت، مانع از تعمیر، زنگ زدایی و رنگ کشتی و انجام عملیات بلند کردن کشتی های ما که از بزرگترین کشتی های فعال در دریای خزر است؛ می شود.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در مورد اخبار منتشرشده درباره مراجعه این شرکت به یاردهای روسی بندر آستاراخان برای تعمیر کشتی در سال گذشته، گفت: به دلیل محدودیت موجود در یاردهای ایرانی دریای خزر، تنها جایی که پیش از این برای تعمیر کشتی می توانستیم مراجعه کنیم؛ یاردهای کشور آذربایجان بود که این وضعیت انحصاری، باعث افزایش هزینه تعمیرات کشتی شده بود.

قادری با بیان اینکه «برای از بین بردن این وضع انحصاری سال گذشته با طرف روسی برای انجام تعمیرات کشتی در بندر استاراخان وارد مذاکره شدیم»، گفت: در پی این مذاکرات، توانستیم کشتی ایران-دلیر را به آستاراخان ببریم و این عملکرد هم، با رضایت همراه بود.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در پاسخ به پرسش دیگر مارین نیوز مبنی بر اینکه «آیا با توجه به تجربه همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی با ایزوایکو در یارد تعمیراتی پرشیا هرمز، احتمال همکاری مشابهی با صدرا در دریای خزر وجود دارد؟»، پاسخ مثبت داد.

وی گفت: قبل از عید، دراین باره مذاکراتی با مسؤولان شرکت صدرا داشتیم. البته تفاوت دریای خزر با تجربه یارد پرشیاهرمز این است که در جنوب کشور، ظرفیت های لازم برای تعمیر کشتی های بزرگ همچون حوضچه وجود داشت؛ اما در صدرای نکاء، ظرفیت موجود در حد 3000 تن است.

وی درعین حال خبر داد: مذاکراتی برای انجام کارهای مشترک با شرکت صدرا انجام شده است که با توجه به تجربه کشتیرانی در پرشیاهرمز، این امر در دستور کار ما قرار دارد؛ گرچه اولویت نخست، نیست.

قادری در پاسخ به پرسش دیگر مارین نیوز درباره موضع کشتیرانی دریای خزر در قبال مسأله ساخت بندر کاسپین و مسایل حاشیه ای آن، گفت: ساخت این بندر، مصوبه هیأت دولت است و ضمن رعایت مسایل زیست محیطی، برای ما بعنوان کشتیرانی، تعدد بنادر خوب است و باعث رقابت و از بین رفتن ازدحام می شود.

مدیرعامل کشتیرانی  دریای  خزر در ادامه از  برنامه ریزی برای  ورود به بازار حمل مواد نفتی  در دریای خزر به عنوان یکی دیگر از برنامه های کشتیرانی دریای خزر نام برد و ادامه داد: مقدمات و برنامه ریزی های لازم برای خرید این  کشتی ها  در حال انجام است و حتی برای تامین این کشتی ها از داخل، مکاتبات و مذاکراتی نیز با شرکت صدرا انجام شده است.

وی در خصوص تعداد این کشتی ها  نیز اظهار داشت: طبق برنامه ریزی ها خرید چهار فروند  کشتی تانکر در دستور کار قرار دارد.

قادری تعداد کشتی های کشتیرانی دریای خزر  را 16 فروند اعلام کرد و گفت:چهار فروند از این کشتی ها ظرف  سال گذشته  وارد ناوگان این شرکت شد که این چهار فروند از جمله بزرگترین کشتی های فعال در دریای خزر به شمار می رود.

 به گفته وی، ورود این چهار به ناوگان کشتیرانی دریای خزر افزایش 60 درصدی  ظرفیت ناوگان این شرکت را در پی داشته است.

قادری حجم سرمایه  گذاری انجام شده برای خرید این چهار فروند را  15میلیون دلار اعلام کرد و گفت: اگر  این کشتی ها   در سال های قبل که قیمت کشتی ها بالا بود خریداری  می شد  باید حدود 34 میلیون دلار برای خرید این کشتی ها هزینه می شد این در حالی است که در حال حاضر  قیمت کشتی های مذکور  در بازار حدود 20 تا 25  درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر ظرفیت  ناوگان این شرکت را  حدود 75  هزار تن  و سن کشتی ها  آن را کمتر از 12 سال عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر ناوگان این شرکت یکی از جوانترین ناوگان فعال در دریای خزر به شمار می رود.

وی  در ادامه در تشریح اهداف و برنامه های کشتیرانی دریای خزر ، یکی از این برنامه های این شرکت را   ورود به بحث گردشگری دریایی عنوان کرد و اظهار داشت: ورود به این حوزه نیاز مند فراهم شدن بسترها و زیر ساختهای لازم همچون ترمینال مسافری بندری استاندارد و هتل مناسب  و دیگر زیر ساختهای مورد نیاز گردشگران دریایی در بنادر شمال ایران و دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر است تا بتوان با توجه به شرایط دریای خزر،گردشگری مفرحی را  در این منطقه  ایجاد کرد که این موضوع  نیز در برنامه های این شرکت قرار دارد.

قادری گفت:البته در این راستا مذاکرات و رایزنی هایی  نیز صورت گرفته  است.

وی  دیگر یکی از برنامه های در اولویت این شرکت را ایجاد پایگاه در بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر عنوان کرد و از قزاقستان و روسیه  به عنوان کشورهای مد نظر این شرکت برای ایحاد این پایگاه ها نام برد.

قادری اضافه کرد: کشتیرانی دریای خزر برای گسترش فعالیت  و مناطق تحت پوشش خود ،حمل بار از دریای مدیترانه به دریای خزر از طریق کانال ولگا دن را در نظر دارد  که در این ارتباط ظرف یکی دو ماه آینده خبرهای خوبی را اعلام خواهیم کرد.  

 مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر از پیگیری جدی این شرکت برا ی ورود به بورس  خبر داد و گفت :این شرکت به عنوان اولین شرکت در استان گیلان بزودی وارد بورس خواهد شد.

قادری در خصوص عملکرد کشتیرانی دریای خزر در سال گذشته  گفت :طی سال 88  حجم جابجایی کالا توسط ناوگان این شرکت از  یک میلیون تن فراتر رفت و به یک میلیون و 300 هزار تن بالغ شد .

وی مجموع  کالاهای وارداتی  حمل شده  توسط کشتیرانی دریای خزر در سال گذشته را  یک میلیون و 100 هزارتن  اعلام کردو گفت: طی سال گذشته  270 هزار تن کالا توسط ناوگان این شرکت صادر شد که  پیش بینی می کنیم این رقم  در سال جاری به بیش از  500 هزار تن برسد.

به گفته وی، حجم کالاهای صادر شده توسط ناوگان این شرکت طی سال 87 به 46 هزار تن می رسد که در نتیجه، این شرکت در صادرات کالا در سال گذشته به  45 درصد رسید.


وی  از راه اندازی خطوط منظم از بنادر انزلی، نوشهر و امیراباد به بنادر آستاراخان، اکتائو و باکو از اقدامات کشتیرانی دریای خزر  در سال گذشته  عنوان کرد .

ارسال نظر