کد خبر: ۵۶۲۳
تعداد بازدید: ۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

/گزارش تحلیلی/ كروات‌ها كجای كشتی‌سازی دنیا ایستاده‌اند؟

یكی دو ماهی است نام سفیر جمهوری كرواسی در ایران، در میان اخبار مربوط به صنایع دریایی و به‌ویژه كشتی‌سازی ایران به گوش می‌رسد.

به گزارش بخش تحلیلی مارین نیوز، اساد پروحیچ در مذاكراتی كه تاكنون با استاندار مازندران و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی داشته؛ كوشیده تا زمینه‌ای را برای ورود كروات‌ها به بازار ساخت كشتی در ایران فراهم كند. این مذاكرات و رایزنی‌ها، البته بی‌حاصل هم نبوده است.

سیدعطاءالله صدر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اواخر سال گذشته در دیدار با دیپلمات كروات از كشتی‌سازان این كشور دعوت كرد تا برای راه‌اندازی یارد كشتی‌سازی در بندر امیرآباد مازندران وارد عمل شوند.

سیدعلی‌اکبر طاهایی، استاندار مازندران، نیزبا اشاره به فعال بودن دو کارخانه بزرگ کشتی‌سازی پرگاسیران و صدرا در این استان اظهار داشت: این واحدهای صنعتی با وجود نیروهای متخصصان زبده، توان ساخت کشتی را دارند و می‌توانند با صاحبان صنایع این صنعت در کرواسی همکاری کنند.

در تازه‌ترین رخداد، شركت صدرا نیز از جلسه كروات‌ها با مدیرعامل و مدیران ارشد این شركت خبر داده است.

بنابرگزارش پایگاه اینترنتی شركت صدرا، در این دیدار که رئیس مؤسسه تحقیقاتی برادرسکی کرواسی و نماینده شرکت کشتی‌سازی اوجانیك نیز حضور داشتند؛ گزارشی از وضعیت فعالیت‌های تحقیقاتی- صنعتی مؤسسه برادرسکی و وضعیت کشتی‌سازی شرکت کروات ارائه شد. شرکت صدرا نیز با معرفی فعالیت‌های خود در زمینه‌های مختلف، علاقمندی خود را جهت همکاری‌های بیشتر اعلام كرد.

بنابراین گزارش، هیأت كروات پیش از این دیدار، بازدیدی هم از مجتمع دریای خزر، یارد كشتی‌سازی صدرا در شمال كشور، داشته‌اند.

این رایزنی‌ها و مذاكرات بهانه‌ای شد برای ارزیابی وضعیت صنعت كشتی‌سازی در كرواسی و طرح این پرسش كه آیا كروات‌ها می‌توانند كمكی به رشد این صنعت در ایران بكنند و یا آنكه، آنها در فكر سود بردن از فرصت‌های صنعتی ایران هستند؟

گزارش تحلیلی مارین نیوز در پی یافتن پاسخی به این پرسش است.

سابقه كروات‌ها در كشتی‌سازی
کرواسی یکی از کشورهای اروپایی است که صنعت کشتی‌سازی قدیمی دارد. البته این کشور طی قرن بیستم دستخوش جنگ‌ها و نابسامانی‌هایی شد که باعث شد صنعت کشتی‌سازی مثل صنایع دیگر در این کشور، در زمان‌هایی دچار وقفه شود.

بعنوان مثال جنگ جهانی دوم و همچنین جنگ‌های داخلی یوگسلاوی سابق، وقفه‌هایی را در رشد و توسعه صنایع باعث شد؛ تا اینکه نهایتاً در اواخر سده گذشته، کشوری تحت عنوان کرواسی شکل گرفت و دوران بازسازی خود را از سر گرفت که البته صنایع کشتی‌سازی این کشور در همین مدت زمان رشد خوبی داشته‌اند.

در ادامه این گزارش، ضمن معرفی 4 کارخانه بزرگ کشتی‌سازی کرواسی، توان آنها را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

 کارخانه MAJ3
این کارخانه کشتی‌سازی، از بزرگترین کارخانه‌های کشتی سازی در کرواسی است که در شهر Rijeka واقع شده است و حدوداً 2850 نفر پرسنل دارد. این کارخانه بیشتر در زمینه ساخت کشتی‌های تانکر، فله‌بر و کانتینربر فعالیت می‌کند. هر چند سفارش‌هایی در زمینه ساخت کشتی‌های مسافربری و تفریحی نیز داشته است.

در طی جنگ جهانی دوم، این کارخانه تا حدودی تخریب شد و بعد از آن، بازسازی‌هایی صورت گرفت. پیش از جنگ یوگسلاوی، این کارخانه رشد زیادی کرد و به یکی از بزرگترین کارخانه‌های کشتی سازی مدیترانه تبدیل شد؛ اما در حین جنگ در کرواسی، تحت فشارهای شدید اقتصادی قرار گرفت که هنوز هم اثرات آن باقی است و البته، در حال ترمیم شدن است.

این کارخانه به افتخار روز 3 می 1945 (روز آزادسازی Rijeka در جنگ جهانی دوم)، MAJ3 نامگذاری شده است.


کارخانه Brodosplit
این کارخانه در سال 1922 با ادغام چند کارخانه کشتی‌سازی کوچک تأسیس شد و از سال 1932 در محل کنونی‌اش قرار دارد. Brodosplit در نیمه دوم قرن بیستم، پیشرفت چشمگیری داشت و به یکی از بزرگترین کارخانه‌های کشتی‌سازی کرواسی تبدیل شد.

این کارخانه که گاهی تحت عنوان split از آن نام می‌برند؛ یک شرکت سهامی است که بزرگترین سهامدار آن، دولت کرواسی است. امروز این کارخانه بالغ بر 4000 نفر پرسنل دارد و تجربه زیادی در طراحی و ساخت انواع مختلفی از کشتی‌ها دارد.

این کارخانه قابلیت ساخت و به آب‌اندازی کشتی‌های تا 280 متر و 166 تن را دارد و تا به امروز 350 فروند کشتی با مجموعه ظرفیت 9 میلیون تن را ساخته و تحویل مشتری‌هایی از کشورهای مختلف داده است.

کارخانه Uljanik
کارخانه Uljanik که در سال 1856 تأسیس ش؛د یکی از بزرگترین و مهمترین کارخانه‌های کشتی‌سازی در کرواسی است. این کارخانه هم به مانند کارخانه‌های دیگر این کشور در قرن بیستم فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است. زمانی که این کارخانه تحت سلطه ایتالیایی‌ها بود؛ بیشتر در زمینه‌های تعمیرات و اوراق کردن کشتی‌های کهنه فعالیت می‌کرد.

این کارخانه، بعد از سقوط ایتالیا در جنگ جهانی دوم و از سال 1947 تحت پرچم یوگسلاوی به بازسازی و توسعه مشغول شد و در زمینه نوسازی و تعمیرات کشتی‌ها ادامه فعالیت داد و اولین شناور را در سال 1951 تحویل داد.

در سال‌های 1990 کارخانه تحت پرچم کرواسی به فعالیت خود ادامه داد و فعالیت در زمینه‌های  کشتی‌سازی را ادامه داد.در سال‌های 1947 تا 1998 این کارخانه، 194 فروند کشتی با وزن خام بالغ بر 194 میلیون تن را ساخت و تحویل داد.

این کارخانه در سال‌های 1975 و 1976 سابقه ساخت کشتی Tarfala با ظرفیت 275هزار تن وزن خام برای یک شرکت سوئدی و همچنین ساخت کشتی Kanchenjunga با ظرفیت 277 هزار و 120 تن را برای یک شرکت کشتیرانی هندی دارد.

کارخانه Viktorlenac
این کارخانه که در 3 کیلومتری جنوب بندر Rijeka در کرواسی قرار دارد، در سال 1896 تأسیس شد.

کارخانه کشتی‌سازی Viktorlenac امروز یکی از مهمترین کارخانه‌های فعال در کرواسی در زمینه‌های فراساحل، تعمیرات کشتی و تبدیل کاربری کشتی‌هاست.

این کارخانه با تجهیزات پیشرفته و نیروی کار ماهر، قابلیت انجام انواع پروژه‌های پیچیده و مهم در زمینه‌های فراساحل و تبدیل و تعمیر کشتی‌ها را دارد.


آدریس وبسایت این 4 کارخانه در پی آورده شده است:
www.3maj.hr
www.brodosplit. hr
www.uljanik.hr
www.lenac.hr

ارسال نظر