کد خبر: ۵۹۱۸
تعداد بازدید: ۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

عزم ملی در حمایت از كشتی‌سازی وجود ندارد

مدیرعامل شركت ایزوایكو در مراسم تحویل اولین كشتی اقیانوس‌پیمای ساخت ایران گفت: همت و عزم ملی در حمایت از صنایع كشتی‌سازی در كشور ضعیف است.

به گزارش خبرنگار اعزامی مارین نیوز به بندرعباس، سردار فتح‌الله محمدی افزود: تحقق این هدف كه صنعت كشتی‌سازی داشته باشیم، تنها از كارخانجات صنایع دریایی ساخته نیست؛ بلكه این امر نیازمند عزم و همتی ملی و جمعی است كه متأسفانه این عزم ملی تاكنون یا نبوده و یا كمرنگ و ضعیف بوده است.

وی ابراز امیدواری كرد كه با تحویل اولین كشتی ساخت داخل، در سال «همت و كار مضاعف»، اراده ملی در حمایت از صنایع دریایی دچار جوششی مضاعف شود.

مدیرعامل ایزوایكو با بیان اینكه «مسایل و مشكلات این شركت بزرگ كشتی‌سازی را به سمع همه مسؤولان اعم از رییس‌جمهوری، وزیر صنایع، استاندار خوزستان، مسؤولان محلی و نمایندگان مجلس رسانده است»، گفت: به همین دلیل، نیازی به تكرار مكررات نمی‌بینم.

محمدی در ادامه با اشاره اینكه «با ساخت و تحویل كشتی ایران-اراك، ایران به تنها كشور خاورمیانه تبدیل شد كه دارای توان ساخت كشتی‌هایی در این ابعاد است»، تصریح كرد: در سطح جهان هم، كشورهای معدودی توان ساخت چنین كشتی‌هایی را دارا هستند.

وی افزود: تحقق این امر، اثبات كرد كه امكان ساخت كشتی در داخل كشور وجود دارد و با تحویل دو كشتی اقیانوس‌پیمای دیگر تا پایان امسال و سال آینده، دوره ساخت را كوتاه خواهیم كرد و نشان خواهم داد كه بستر پیشرفت در صنایع دریایی وجود دارد.

مدیرعامل ایزوایكو همچنین با بیان اینكه «صنعت كشتی‌سازی فقط ساخت كشتی نیست»، توضیح داد: در همه جای دنیا، بخش مهم كشتی‌سازی تعمیرات است. در كشور ما نیز در این زمینه، سرمایه‌گذاری‌های قابل قبولی انجام شده است؛ اما مایه شرمساری است كه همچنان مبالغ قابل توجهی ارز از كشور خارج و به جیب تعمیركنندگان خارجی ریخته می‌شود.

محمدی با اشاره به خالی بودن ظرفیت تعمیرات كشتی در داخل و بیكاری كارگران و متخصصان ایرانی، خطاب به كارفرمایان و شركت‌های كشتیرانی اعلام كرد: ما توان تعمیر همه نوع كشتی تا ظرفیت 80 هزار تن در داخل را داریم و حاضریم در زمان مناسب، با كیفیت مطلوب، سپردن تمامی تضمین‌ها و جرایم لازم و با 10 درصد زیر قیمت تعمیرات در همه كشورهای جهان جز چین، كار تعمیرات كشتی را انجام دهیم.

وی با انتقاد از كارفرمایانی كه قیمت تمام‌شده ساخت و تعمیر كشتی در داخل را با قیمت شركت‌های چینی مقایسه می‌كنند؛ تصریح كرد: اگر ملاك قیمت تمام‌شده چین باشد؛ باید درب تمامی مراكز تولید كشور را بست، چرا كه هیچ صنعتی نمی‌تواند با چینی‌ها رقابت كند.

مدیرعامل ایزوایكو با تمجید از اقدام شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی در زمینه سرمایه‌گذاری مشترك با ایزوایكو در ایجاد كارخانه تعمیرات كشتی پرشیا هرمز، ابراز امیدواری كرد كه مدیران كشتیرانی لطف و توجه بیشتری به این شركت نشان دهند.

محمدی در ادامه سخنرانی خود خطاب به وزیر بازرگانی كه به نمایندگی از هیأت دولت در این مراسم حضور داشت؛ گفت: در حال حاضر، تعداد قابل توجهی كشتی‌های خدماتی در بخش فلات قاره ایران به صورت استیجاری برای پشتیبانی از سكوهای نفتی فعال هستند كه كل خدمات، تعمیرات و تداركات آنها نیز، توسط شركت‌های خارجی صورت می‌گیرد و ارز قابل توجهی را از كشور خارج می‌كنند.

وی از وزیر بازرگانی خواست تا از دولت مصوبه تشكیل كارگروهی شامل وزارتخانه‌های صنایع و نفت و بانك مركزی را بگیرد كه این كارگروه، جایگزین كردن شناورهای خدماتی سكوهای نفتی با استفاده از كشتی‌های ساخت داخل را بررسی و تصویب كند.

مدیرعامل ایزوایكو با تأكید بر اینكه «امكان ساخت كلیه شناورهای پشتیبان سكوهای نفتی در داخل فراهم است»، افزود: چنین مصوبه‌ای، فعال شدن كارخانجات ساخت كشتی، اشتغال‌زایی و جلوگیری از خروج ارز را در پی خواهد داشت.

محمدی در سخنان خود همچنين، «شكسته شدن طلسم ساخت كشتی‌های اقیانوس‌پیما در داخل» را به همه همكاران خود تبریك گفت و از فعالان این پروژه، سپاسگزاری كرد.

وی همچنین از مدیران سابق ایزوایكو، مدیران سابق و فعلی ایدرو، مجموعه كشتیرانی ج.ا.ا، مدیران مؤسسه رده‌بندی GL و همه كسانی كه در ساخت كشتی ایران-اراك نقش داشته‌اند؛ قدردانی كرد.

ارسال نظر