کد خبر: ۷۰۶۳
تعداد بازدید: ۳۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

كشتیرانی‌ها ملزم به واگذاری تعمیرات به شركت‌های داخلی شوند

آخرین جلسه كمیته خودکفایی تأمین تجهیزات، مواد و خدمات فنی - مهندسی انجمن مهندسی دریایی ایران قبل از دوازدهمین همایش صنایع دریایی برگزار شد.

به گزارش مارین نیوز، در این جلسه كه صبح امروز به ریاست دكتر مهدی سیف تشكیل شد؛ نتایج اولین سمینار تجهیزات دریایی مورد بررسی قرار گرفت و تأكید شد كه با دعوت و برنامه‌ریزی مناسب برای حضور مسؤولان ارشد اجرایی در دوازدهمین همایش صنایع دریایی، بتوان راهكارهای مناسبی برای رفع مشكلات صنایع دریایی ارائه كرد.

در ادامه این جلسه، موارد ذیل به عنوان پیشنهاد اژ طرف اعضای کمیته خودکفایی تأمین تجهیزات، مواد و خدمات فنی- مهندسی  انجمن مهندسی دریایی ایران برای طرح در قطعنامه پایانی دوازدهمین همایش صنایع دریایی تصویب شد:

الف) از مراجع ذیصلاح درخواست شود جهت امکان‌سنجی، مشخص نمودن نیازمندی‌ها و لزوم هدایت صحیح توسط مراکز تأثیرگذار در بخش تأمین تجهیزات قطعات و مواد در صنایع دریایی، مرکز یا شرکتی مانند ساپکو در حوزه صنایع دریایی تأسیس گردد.

ب) نقش و اهمیت شورایعالی صنایع دریایی در بخش تأمین و تجهیزات، قطعات و مواد در صنایع دریایی و برنامه‌ها و آئین اجرایی شورایعالی صنایع دریایی در این بخش.

ج) لزوم تسریع در اجرای طرح رتبه‌بندی و طبقه‌بندی شرکت‌های دریایی و همچنین الزام حمایت و پشتیبانی قاطع مراکز مربوطه از طرح فوق برای فراگیر نمودن این موضوع در کل صنعت دریایی.

د ) با توجه به امکانات ساخت و تعمیر در کشور، الزام نمودن شرکت‌های کشتیرانی داخلی به واگذاری سفارشات خود، بخصوص در بخش تعمیرات کشتی‌ها به شرکت‌های داخلی.

ه) با توجه به پراکندگی و عدم شناخت دقیق از مراکز تولید قطعات و تجهیزات برای صنعت دریایی، درخواست تشکیل کارگروهی منسجم و متخصص متشکل از وزارت صنایع دریایی، سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر مراکز مرتبط با صنعت دریایی، جهت بررسی نیازمندی‌ها، شناسایی مراکز تولید و تأمین قطعات در کشور جهت ساماندهی و تشکیل بانک اطلاعاتی جامع.

همچنین در ادامه جلسه پیرو برنامه زمانبندی اعلام شده از طرف مؤسسه رده‌بندی ایرانیان برای رتبه‌بندی و طبقه‌بندی شركت‌های عضو انجمن مهندسی دريايی، نماینده این مؤسسه اعلام كرد كه اجرای آزمایشی طرح رتبه‌بندی از دو شرکت سیراف و آرتمیز دریا شروع و در مرحله دریافت پرسشنامه بوده و مؤسسه آماده اجرای بازرسی برای اعلام نتیجه است.

اعضای كمیته، پس از دریافت این گزارش مقرر كردند این طرح آزمایشی طی یك ماه آینده برای دیگر شرکت‌های فعال در بخش‌های مختلف صورت پذیرد و نتایج اجرای طرح، در قالب کارگاه و یا گزارشی کامل در همایش دوازدهم صنایع دریایی ارائه شود.

گفتنی است، در این جلسه كارشناسان و نمایندگان شركت‌های بهین طرح آپادانا، سازندیش، آرتمیزدریا، حفاری شمال، آکام آداک، مرکز استاندارد دفاعی ایران، مؤسسه رده‌بندی ایرانیان، شرکت هندرسون اینترنشنال- قشم، فهم الکترونیک تبریز، صنعت الکترونیک دریایی شیراز، خطوط لوله توانا و سپهر سیستم‌اندیش حضور داشتند.

ارسال نظر