کد خبر: ۷۳۳۲
تعداد بازدید: ۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

از ظرفیت‌های قانون صنایع دریایی استفاده نشد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بر حفظ جایگاه دریای خزر بعنوان یك دریای غیرنظامی تأكید كرد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز از زیباكنار، سردار احمد وحیدی در مراسم آغاز به‌كار دوازدهمین همایش صنایع دریایی با اشاره به جایگاه استراتژیك دریای خزر گفت: قدرت‌ها در سال‌های گذشته، تلاش كردند این دریا را نظامی كنند؛ اما ما تأكید داریم كه این دریا غیرنظامی بماند.

وی در خصوص موقعیت ژئوپلوتیك ایران در قفقاز، آسیای میانه و همسایگی دریای خزر گفت: این امر موقعیت ویژه‌ای به ایران بخشیده است.

وزیر دفاع با بیان اینكه «ظرفیت‌های زیادی در دریای خزر مغفول مانده است»، یادآور شد: با ساخت سكوی امیركبیر گام بزرگی در بهره‌برداری از انرژی در این دریا برداشتیم كه امیدواریم در حوزه‌های تعمیرات كشتی، مسافری و ترانزیت نیز اقدامات مؤثری صورت گیرد.

سردار وحید، دستیابی به دریا  را از مواردی دانست كه همه كشورها دنبال آن هستند و در ادامه تأكید كرد: جنگ‌های زیادی بر سر دریا در دنیا اتفاق افتاده است.

وزیر دفاع در ادامه تصریح كرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌طلبد تا حضوری قدرتمندانه در دریا داشته باشیم و قرار داشتن ما در دریای عمان و از سوی دیگر قرار گرفتن در منطقه خلیج فارس و دریای خزر، ایران را بعنوان یك كشور دریایی در سطح جهان مطرح كرده است.

وزیر دفاع گفت: ما باید به این سؤال جواب دهیم كه چه كنیم تا پیوستگی فرهنگی بین مردم و دریا در ایران بوجود آید و اگر تعریفی در این بخش داشته باشیم؛ تكلیف همه روشن می‌شود.

وی در خصوص قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی نیز گفت: اینكه یك میلیارد دلار از ذخیره ارزی به  صندوق حمایت از صنایع دریایی واریز شود؛ خوب است. از سوی دیگر تشكیل شورایعالی دریایی در سطح بالا، ظرفیت‌های خوبی برای این بخش بوجود آورده؛ ولی از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

سردار وحید بر لزوم داشتن یك نقشه راه در حوزه صنایع دریایی تأكید كرد و گفت: ما در مقایسه با كشورهای همسایه با وجود اینكه زیرساخت‌های خوبی در بخش تعمیرات كشتی داریم اما شاهد ضعف‌های متعددی در این زمینه هستیم.

وی به گسترش كشتی‌سازی در كشورهای همسایه اشاره كرد و گفت: آنها به سرعت در حال حركت هستند و نباید گذاشت كشورهای منطقه در این خصوص از ماجلو بیفتند و باید نسبت به این مسأله حساس بود.

وزیر دفاع تأكید كرد: باید ظرفیت‌ها موجود به‌موقع فعال شود  چرا كه اگر این گونه نباشد ممكن است با وجود سرمایه‌گذاری‌های زیاد نتوان بازار منطقه را بدست آورد.

وی از بحث تحریم‌ها بعنوان یك فرصت برای حوزه دریایی یاد كرد و افزود: اینكه شركت‌های ایرانی در بخش فراساحل در حوزه نفت و گاز پروژه‌هایی را بر عهده گرفته‌اند؛ یك نقطه جهش محسوب می‌شود و باید به آنها كمك كرد تا آنها كه این كار را گرفته‌اند، بتوانند آن را انجام دهند.

سردار وحیدی بر این اساس تأكید كرد: باید همه شركت‌های صنعتی برای تأمین قطعات مورد نیاز بخش فراساحلی نفت و گاز بسیج شوند.

وی همچنین خواستار افزایش دكل‌های حفاری دریایی ایران در منطقه خلیج فارس شد.

وزیر دفاع در ادامه با اشاره به دستاوردهای صنایع دریایی در حوزه دفاعی، به ساخت شناورهای پرنده از سوی این وزارتخانه اشاره كرد و افزود: این موفقیت برای كشور پیشرفت خوبی به حساب می‌آید و در حوزه زیرسطحی نیز اقدامات خوبی انجام شده است و از سوی دیگر رادارهای تجاری دریایی برای شناورهای داخلی ساخته شده است.

وزیر به ساخت ناوچه جماران و ساخت فروندهای دیگری از این شناور اشاره كرد و گفت: ما می‌توانیم ادعا كنیم كه در حوزه دفاعی بخش دریایی هیچ محصول تمام‌شده‌ای را از خارج وارد نمی‌كنیم و حتی هیچ زیرمجموعه دریایی را نیز به صورت پك شده وارد نمی‌كنیم و در این بخش خودكفا هستیم.

وی از تسری یافتن این خودكفایی به بخش‌های تجاری دریایی خبر داد و افزود: گلوگاه‌هایی در بخش دریایی وجود دارد كه می‌توان آنها را رفع كرد و امید می‌رود طی دو سال آینده همایش صنایع دریایی با موضوع بالندگی این بخش برگزار شود.

به گفته وزیر دفاع، بخش دریایی نیازمند نقشه راه، استراتژی تكنولوژی و هم‌افزایی است.

وی خواستار آبادانی و تكمیل بندر چابهار شد و افزود: با این اقدام می‌توانیم با استفاده از بندر چابهار هاب بزرگ دریایی در منطقه ایجاد كرد.

وزیر دفاع وجود منابع مالی را برای حوزه دریایی بسیار بااهمیت دانست و افزود: این بخش با كمبودهای مالی روبرو است و باید آن را حل كرد.
وی ایجاد مؤسسه ملی رده‌بندی در كشور را اقدام مناسبی دانست كه با پیگیری انجمن مهندسی دریایی صورت گرفت.

وحیدی همچنین جایگزین كردن بیمه‌های داخلی را به جای بیمه‌های خارجی در بخش دریایی بسیار خوب توصیف كرد و خواهان حمایت از این اقدامات و گسترش آنها شد.

ارسال نظر