کد خبر: ۷۳۷۲
تعداد بازدید: ۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

مدیرعامل صدرا: كشتی‌سازی را ادامه می‌دهيم

مدیرعامل شركت صنعتی دریایی ایران (صدرا) تأكید كرد: این شركت فعالیت در بخش كشتی‌سازی را همچنین بعنوان یكی از مأموریت‌های اصلی خود ادامه خواهد داد.

مهندس مهدی اعتصام این مطلب را در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار مارین نیوز و درباره اظهارات اخیر خود مبنی بر سودآور نبودن كشتی‌سازی و توجه بیشتر صدرا به حوزه‌های تعمیر كشتی و فراساحل عنوان كرد.

وی در این گفت‌وگو باردیگر كشتی‌سازی را «غیر سودآور» خواند و توضیح داد: در رابطه با سابقه كشتی‌سازی در مجموعه صدرا، به نمونه‌هایی از پروژه‌های خیلی موفق برمی‌خوریم كه برای اولین بار در كشور به اجرا درآمده است و حتی، پروژه‌هایی بزرگ و با ابعاد بین‌المللی در این حوزه اجرا شده است. با این حال، وقتی از نظر اقتصادی پرونده ساخت این شناورها را دنبال می‌كنیم؛ متأسفانه مشاهده می‌شود كه در اكثر مواقع، پروژه‌های كشتی‌سازی با سودآوری لازم همراه نبوده است.

اعتصام تصریح كرد: این، واقعیتی است كه اكثر كشتی‌سازان با آن مواجه هستند و دلایل متعددی دارد.

مدیرعامل صدرا افزود: بخشی از این دلایل، به خود كشتی‌سازی‌ها برمی‌گردد و بخش دیگری از آن، فراتر از كشتی‌سازی‌هاست و به شركت‌های كارفرمایی، عدم تأمین منابع مالی و حمایت‌های بانكی و گمركی برمی‌گردد.

وی با بیان اینكه «در این میان، مهمترین عامل آن است كه ما زنجیره تأمین تجهیزات ساخت كشتی را در داخل نداریم و اغلب اقلام باید از خارج تأمین شود»، گفت: این موضوع، هزینه تأمین تجهیزات را در دوره ساخت دستخوش تغییرات زیادی می‌كند و باعث می‌شود قیمت اولیه قراردادها، تغییر پیدا كند. این درحالی است كه كارفرماها و صاحبان كشتی‌ها آمادگی لازم را برای حل این مشكل و تأمین كسری‌ها ندارند.

مدیرعامل صدرا درعین‌حال با رد برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تعطیل حوزه كشتی‌سازی در شركت صدرا، تأكید كرد: صدرا بحث كشتی‌سازی را همچنان یكی از مأموریت‌های اصلی خود می‌داند. اما در كنار آن، بخش تعمیرات را به صورت جدی‌تر دنبال می‌كنیم تا بتوانیم در این بخش كه قطعا از نظر اقتصادی دارای توجیه است؛ فعال‌تر اقدام كنیم و با فراهم كردن زیرساخت‌های لازم، بتوانیم دو مجموعه ساخت و تعمیر كشتی را در كنار هم داشته باشیم.

وی همچنین درباره ظرفیت‌های تعمیراتی و ساخت كشتی درشركت صدرا گفت: ظرفیت اسمی ساخت در یارد نكاء در حال حاضر 15 هزار تن است. ظرفیت تعمیراتی نیز، 24 فروند در سال تا وزن 2700 تن و طول 130 متر است.

به گفته اعتصام، با تكمیل حوضچه خشك، كلیه شناورهای موجود در دریای خزر قابل تعمیر خواهد بود كه این امر، شناورهای تا 70هزارتن و طول 240 متر را در برخواهد گرفت.

مدیرعامل صدرا با بیان اینكه «تعمیرات كشتی در بوشهر، نیز در یارد كشتی‌سازی صورت می‌گیرد»، گفت: ظرفیت تعمیر كشتی در یارد بوشهر، سالانه بیش از 120 فروند است كه هنوز از كل آن، استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینكه «برای استفاده كامل از این ظرفیت، لازم است تیم‌های تعمیراتی و توسعه بخش تعمیرات را داشته باشیم»، اعلام كرد:در حال مطالعه، برای ایجاد یك سینكرولیفت جدید در یارد بوشهر هستیم تا زیرساخت‌های تعمیراتی این یارد هم تقویت شود.

ارسال نظر