کد خبر: ۷۴۱۵
تعداد بازدید: ۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

ابهام در ماهيت كشند سواحل چابهار

مدیركل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در صورتی كه بررسی‌ها ثابت كند گونه‌های مسبب بروز شكوفایی جلبكی در دریای عمان بومی هستند؛ تهدید و هشداری جدی محسوب می‌شوند.

به گزارش مارین نیوز، تورج همتی با بیان اینكه «ابعاد این شكوفایی جلبكی از حالت طبیعی بسیار گسترده‌تر است»، گفت: البته به نظر می‌رسد كه در روزهای اخیر ابعاد این كشند رو به كاهش است و با توجه به بروز آن در نواحی ساحلی شرق چابهار كه در حوزه دریای عمان واقع شده وگردش آب دراین دریا به خاطر باز بودن آن نگرانی زیادی وجود ندارد.

به گفته وی، یكی دیگر از موارد غیرعادی در رابطه با این شكوفایی جلبكی بروز همزمان كشند قرمز در آب‌های ساحلی و سطحی و كشند سبز در اعماق دریا است كه هریك توسط گونه‌های خاصی از جلبك‌ها ایجاد می‌شوند.

همتی با اشاره به آزمایش‌های دقیقی كه برای تشخیص نوع گونه‌های جلبكی منجر به بروز كشند و همچنین سمی بودن یا نبودن آنها در آزمایشگاه چابهار در حال انجام است، گفت: طی چند روز آینده نتیجه این آزمایش‌ها مشخص می‌شود.

مدیركل محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینكه «به جز 4 قطعه لاك‌پشت سبز كه از گونه‌های در معرض انقراض هستند تاكنون حتی اتلاف یك قطعه ماهی در اثر این كشند در منطقه گزارش نشده است»، خاطر نشان كرد: مرگ این لاك‌پشت‌ها را هم پیش از انجام آزمایش‌ها نمی توان دقیقاً به دلیل بروز كشند دانست.

همتی در ادامه گفت: هنوز معلوم نشده كه جلبك‌هایی كه این كشند را ایجاد كرده‌اند، بومی منطقه هستند و یا از طریق آب توازن كشتی‌ها از دیگر مناطق وارد آب‌های سواحل شرقی چابهار شده‌اند؛ ولی در صورتی كه نتیجه آزمایش‌ها نشان دهد كه این گونه‌ها سمی و بومی هستند، تهدید و هشداری جدی برای منطقه محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینكه «بروز كشندها در نواحی گرمسیری پدیده طبیعی است و معمولاً پیش از توفان‌های مونسون زمستان و پس از توفان‌های مونسون تابستان ایجاد می‌شود»، گفت: ابعاد كشند اخیر از حالت طبیعی بیشتر است؛ ولی در مقایسه با كشندی كه سال 87 در خلیج فارس ایجاد و حدود 9 ماه ادامه داشت و منجر به اتلاف بیش از 30 تن از آبزیان شد، زیاد نگران‌كننده نیست.

مدیركل محیط زیست سیستان و بلوچستان در پاسخ به اینكه «در صورتی كه ثابت شود جلبك‌های عامل ایجاد این كشند سمی هستند؛ راهكار مقابله با آنها چیست؟»، گفت: در صورتی كه این پدیده در مقیاس‌های كوچك باشد با پاشیدن خاك رس و ازن به وسیله هواپیما در آب و همچنین استفاده از باكتری‌های جمع‌كننده كشند و یا كاربرد اشعه فرا بنفش می‌توان با آن مقابله كرد؛ ولی وقتی ابعاد آن گسترده باشد، بهترین كار این است كه منتظر بمانیم تاعوامل طبیعی مانند توفان‌ها و گردش آب آن را از بین ببرد.

به اعتقاد همتی، بهترین كار پیشگیری از بروز كشندها با مدیریت زیست محیطی فاضلاب‌ها و جلوگیری از ورود فاضلاب‌های تصفیه نشده به دریا و همچنین كنترل و مدیریت آب توازن كشتی‌هاست.

ارسال نظر