تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۸۲۲۷
تعداد بازدید: ۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

پرورش خیار دریایی برای نخستین بار در كشور

برای اولین بار در كشور محققین مؤسسه تحقیقات شیلات ایران در ایستگاه تحقیقات شیلاتی نرم تنان خلیج فارس در بندرلنگه موفق به دستیابی به بیوتكنیك تكثیر و پرورش خیار دریائی گونه هولوتوریا اسكبرا (Holothuria scabra) شدند.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی مؤسسه تحقیقات شیلات ایران، این بیوتكنیك كه تاكنون در انحصار تعداد محدودی از كشورهای دنیا ‌بوده در حال حاضر توسط محققین كشورمان بدست آمده و قابل ترویج در بخش اجرا و علاقه‌مندان به تكثیر و پرورش این گونه آبزی است.

همچنین، با توجه به سیاست‌های مؤسسه تحقیقات شیلات ایران در ترویج آبزی‌پروری، مطالعه و پژوهش‌های گسترده‌ای بر روی گونه‌های خیار دریائی موجود در منطقه از سال 1388 آغاز شد كه حاصل این فعالیت‌ها منجر به تكثیر گونه هولوتوریا لوكوسپیلوتا (Holothuria lecospliota) در سال 88 و همچنین تكثیرو پرورش موفق تنها گونه تجاری و باارزش خلیج فارس با نام علمی هولوتوریا اسكبرا (Holothuria scabra ) توسط كارشناسان ایستگاه تحقیقات نرمتنان بندرلنگه در سال جاری شد.

بر اساس این گزارش، پرورش این محصول دریایی از نظر تغذیه‌ای به دلیل داشتن پروتئین بالا و چربی كمتر نسبت به سایر غذای دریایی و دارا بودن بازار بسیار مناسب در كشورهای جنوب شرق آسیا مهم است. همچنین، از نظر دارویی برخی از اشكال سرطان را درمان می‌كند و به عنوان ماده ضدباكتریایی و ضدقارچی محسوب می‌شود.

این محصول در درمان بسیاری از بیماری‌ها مثل بیماری‌های كلیوی، پوستی،آرتروز و درد مفاصل استفاده می‌شود و احشاء بدن آن نیز سبب درمان بیماری صرع می‌شود.

این گونه دریایی جزو با ارزش‌ترین گونه‌های تجاری دنیا بوده كه با توجه به ذخایر محدود این گونه تجاری دركشور و همچنین صید برداشت غیرمجاز از دریا و همچنین اشتغال‌زایی، سودآوری و ارزآوری بالای بازار بسیار مناسب خیار دریایی عملی شدن این طرح ضروری است.

ارسال نظر