کد خبر: ۸۶۷۹
تعداد بازدید: ۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

گلایه ایزوایكو از مالكان كشتی

مدیرعامل ایزوایكو از مالكان كشتی بابت عدم سفارش تعمیرات خود به این شركت انتقاد كرد و گفت: این در حالی است كه ما آمادگی خود برای تعمیرات با زمان و قیمت مناسب را اعلام كرده‌ایم.

مهندس فتح‌الله محمدی دراین‌باره به خبرنگار مارین نیوز گفت: تاكنون، بارها اعلام كرده‌ایم حاضریم تعمیر انواع كشتی‌ها را تا ظرفیت 80 هزار تن در زمان مناسب، با كیفیت مناسب و با 10 درصد پایین‌تر از قیمت همه كشورهای دنیا (به جز چین) تحویل دهیم و حتی حاضریم جرایم سنگینی را در صورت تأخیر در تحویل سفارش‌ها، بپردازیم.

وی با بیان اینكه «تاكنون استقبالی را در این زمینه شاهد نبوده‌ایم»، تصریح كرد: به همین خاطر، ما از مالكان كشتی‌ها گله‌مند هستیم. چراكه علیرغم توان داخلی برای تعمیرات كشتی، سفارش‌های خود را به كارگاه‌های امارات، كویت و كشورهایی از این قبیل می‌برند.

مدیرعامل ایزوایكو به نقش بانك‌ها در این زمینه نیز اشاره كرد و گفت: تسهیلات باید هم در بخش ساخت و هم تعمیر كشتی به متقاضیان داده شود. چرا كه صنعت دریایی، فقط ساخت كشتی نیست و بحث تعمیرات در آن، خود بازار بزرگی است؛ بطوری كه اگر شركت‌های كشتیرانی فقط سفارش‌های خود برای تعمیر كشتی را به یاردهای داخلی بدهند، كشتی‌سازی‌ها همیشه كار خواهند داشت.

وی براین اساس تأكید كرد: لازم است بانك‌ها در بخش تعمیرات هم، تسهیلات خوبی به مالكان كشتی‌ها بدهند و كشتی را هم، بعنوان وثیقه دریافت تسهیلات قبول كنند.

محمدی افزود: دولت نیز می‌تواند اعتباری اختصاص دهد تا امكان اعطای تسهیلات لازم به متقاضیان و مالكان كشتی‌ها برای ساخت و تعمیر كشتی در داخل، وجود داشته باشد.

مدیرعامل ایزوایكو دراین‌باره به وضعیت شناورهای خدماتی بخش نفت اشاره كرد و گفت: ما در حال حاضر، در بخش نفت و گاز فلات قاره، تعداد زیادی كشتی استیجاری داریم كه همه خارجی هستند و لاجرم، كل مسایل آنها از قبیل پرسنل، خدمات، تعمیرات و پشتیبانی از خارج تأمین می‌شود. این وضعیت، نه تنها سالانه رقم قابل توجهی ارز از كشور خارج می‌كند؛ بلكه زمینه كار را از نیروهای داخلی می‌گیرد.

وی یادآور شد: در این زمینه، ما پیشنهاد كرده‌ایم كارگروهی متشكل از وزارت نفت، وزارت صنایع و بانك مركزی تشكیل شود و طی آن، با اختصاص تسهیلات لازم، كل شناورهای خدماتی مورد نیاز بخش نفت در داخل ساخته و تأمین شود. اگر این موضوع عملی شود، می‌تواند حداقل برای دو تا سه سال كل كارخانجات كشتی‌سازی كشور را فعال نگه دارد و اشتغالزایی گسترده‌ای را هم، ایجاد كند.

ارسال نظر