کد خبر: ۸۷۱۸
تعداد بازدید: ۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

تأكید بر ساخت كشتی در داخل به معنی فشار بر كشتیرانی‌ها نیست

رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: تأكید ما بر ساخت كشتی در داخل به معنای فشار بر كشتیرانی‌ها نیست.

به گزارش مارین نیوز، دكتر محمدسعید سیف در جلسه اعضای هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی با اشاره روند فعالیت‌ها در بخش دریایی گفت: زمانی در حوزه كشتی‌سازی، فقط شركتی مانند صدرا شناخته شده بود؛ اما در حال حاضر، علاوه بر مجموعه‌های بزرگ دولتی نظیر صدرا و ایزوایكو و سازندگان بخش نظامی، بیش از 30 مجموعه از كشتی سازی‌های كوچك شكل گرفته‌اند كه شناورهای تا 50 متر را می‌سازند.

وی با بیان اینكه «متأسفانه در حوزه ساخت كشتی‌های بزرگ همچنان با مشكلاتی مواجه هستیم»، افزود: امیدواریم این مشكلات با همكاری شركت‌های كشتیرانی و ارائه سفارش‌های ساخت به داخل، كاهش یابد.

وی با «قابل درك» خواندن مصالح اقتصادی كشتیرانی‌ها تأكید كرد: وقتی ما از ضرورت سفارش ساخت به داخل صحبت می‌كنیم، به این معنا نیست كه باید فشارها متوجه شركت‌های كشتیرانی شود؛ بلكه معتقدیم رونق شیپ‌یاردها و مجموعه‌های صنایع دریایی در نوار ساحلی شمال و جنوب كشور، علاوه بر مباحث اقتصادی، تبعات مثبت اجتماعی، سیاسی و امنیتی دارد كه دولت با توجه به آنها، باید تسهیلاتی را برای سفارش ساخت كشتی به داخل، در نظر بگیرد.

سیف افزود: دولت اگر علاقمندی لازم را در نزد شركت‌های كشتیرانی برای سفارش ساخت به داخل ببیند؛ برای جبران اختلاف قیمت‌ها، حمایت لازم را خواهد داشت.

وی همچنین با ابراز نارضایتی انجمن مهندسی دریایی ایران از روند اجرای قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی؛ یادآور شد: ما بعنوان انجمن، از طریق مكاتبات با رییس‌جمهوری و جلسات مكرر با وزیر صنایع مسأله را پیگیری كرده‌ایم و بارها گفته‌ایم كه با این روند، كاری در حوزه صنایع دریایی پیش نخواهد رفت.

رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینكه «امكانات این انجمن در حد طرح مشكلات و انعكاس واقعیت‌هاست»، تصریح كرد: مسؤولیت و وظیفه اجرای قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی با دولت است؛ اما این قانون با گذشت سه سال از زمان تصویب، همچنان بلاتكلیف مانده است.

سیف در ادامه به فعالیت‌های انجمن مهندسی دریایی ایران در حوزه علمی اشاره كرد و گفت: تهیه و تدوین كتاب ممیزی رشته مهندسی دریا و پیگیری قرار گرفتن بخش دریایی در پروژه آینده‌نگاری تكنولوژی‌های كشور در افق 1404 از جمله این اقدامات بوده است.

وی همچنین به انتشار اولین كتاب سال صنایع دریایی ايران به شكل دوزبانه در سال جاری اشاره كرد و گفت: فقدان مجموعه‌ای برای معرفی توانمندی صنایع دریایی كشور در مجامع بین‌المللی از نقاط ضعفی بود كه با انتشار این كتاب در جهت رفع آن، برآمده‌ایم.

رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران از انتشار دومین جلد این كتاب در اوایل سال 90 خبر داد و گفت: از شركت‌های بزرگ و كارفرمایی همچون كشتیرانی جمهوری اسلامی انتظار داریم این كتاب را به چشم وندرلیست خود نگاه كنند و برای تقویت سازندگان داخلی، از تولیدات و خدمات این شركت‌ها استفاده كنند.

رییس كمیته كشتیرانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی ایران: نگذارید گپی در روند تولید كشتی در ایزوایكو ایجاد شود
رییس كمیته كشتیرانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی ایران نیز در این جلسه، با قدردانی از مشاركت كشتیرانی جمهوری اسلامی در راه‌اندازی شركت تعمیرات كشتی پرشیاهرمز گفت: تأسیس این شركت، از آرزوهای مهم و دیرین جامعه دریایی بود.

كاپیتان مالك علیمحمدی همچنین با بیان اینكه «كشتیرانی جمهوری اسلامی با سفارش ساخت كشتی اقیانوس‌پیما به ایزوایكو و تحویل نهایی آن در سال جاری، طلسم ساخت این كشتی‌ها را در داخل شكست»، تأكید كرد: خواست و انتظار ما از شركت‌ كشتیرانی جمهوری اسلامی این است كه با واگذاری سفارش‌های جدید ساخت به ایزوایكو، نگذارند گپی در روند تولید كشتی در این مجموعه ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به مشكلات و تبعات تحریم‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های كشتیرانی جمهوری اسلامی، آمادگی انجمن مهندسی دریایی ایران را برای برگزاری هم‌اندیشی بین‌المللی برای یافتن راهكارهای مقابله با این فشارها اعلام كرد.

رییس كمیته كشتیرانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین با بیان اینكه «به نظر می‌رسد در مجموعه كشتیرانی مقداری به پرورش دانشجویان كم‌توجهی می‌شود»، ابراز امیدواری كرد كه تربیت نیروی كار دریانورد و پرورش دانشجویان، قربانی مسایل خصوصی‌سازی كشتیرانی نشود.

گفتنی است، در این دیدار سایر اعضای هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران نیز با طرح نظرات خود، از حمایت‌ها و همراهی كشتیرانی جمهوری اسلامی با این انجمن قدردانی كردند.

ارسال نظر