کد خبر: ۹۳۲۹
تعداد بازدید: ۳۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

/تحليل/ حتما باید چماق تحریم بالای سرمان باشد؟!

مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر ديروز در گفت‌وگویی از انجام تعمیرات سه فروند كشتی بزرگ این شركت توسط متخصصان داخلی در مركز تعمیرات كشتی آستاراخان روسیه خبر داد.

به گزارش بخش تحلیلی مارین نیوز، نكته قابل توجه در این خبر آن است كه مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر خبر از آن می‌دهد كه وقتی این شركت تعمیرات كشتی‌های خود را به متخصصان داخلی سپرده كه شركت اروپایی طرف قرارداد برای تعمیر این كشتی‌ها، به دلیل تحریم‌های موجود با طرف ایرانی قطع همكاری كرده است!

به عبارت دیگر، در شرایطی كه متخصصان ایرانی توان تعمیر كشتی‌های ایرانی را داشته‌اند، قرارداد با یك شركت اروپایی بسته شده؛ اما در پی كنار رفتن اروپایی‌ها، «به‌ناچار» تعمیرات این كشتی‌ها به متخصصان ایرانی واگذار شده است.

این اقدام بخوبی نشان می‌دهد كه علیرغم همكاری‌های نسبتا قابل توجه شركت‌های كشتیرانی در سال‌های اخیر برای استفاده بیشتر از توان متخصصان صنعت كشتی‌سازی داخلی، همچنان شركت‌های خارجی دست بالا را - حتی در بخش تعمیرات كشتی- دارند و گزینه مطلوب كارفرمایان محسوب می‌شوند.

این در حالی است كه از مجموعه‌ای چون كشتیرانی جمهوری اسلامی (و شركت‌های تابعه آن) كه با تأسیس و فعال كردن مجموعه‌ای چون شركت پزشیاهرمز در حوزه تعمیرات كشتی در بندرعباس، گام مثبت و مؤثری را برای استفاده بیشتر از توان داخل در صنایع تعمیر و ساخت كشتی برداشته‌اند؛ انتظار می‌رود چنین اقداماتی را توسعه دهند و حتی در فكر ایجاد مجموعه‌ای مشابه در شمال كشور و دریای خزر باشند.

در این میان، توسعه حوضچه خشك شركت صدرا در نكاء ظرفیت مناسبی است كه می‌تواند مورد توجه كشتیرانی جمهوری اسلامی (و نیز شركت ملی نفتكش) قرار گیرد تا با تسریع این پروژه، زیرساخت‌های لازم برای تعمیر و ساخت كشتی‌های بزرگ تر در دریای خزر فراهم شود؛ نه آنكه به دلیل ضعف زیرساخت‌ها، همین معدود كشتی های ایرانی موجود در دریای خزر هم برای تعمیرات راهی روسیه شوند و در آنجا هم، كار به اروپایی‌ها سپرده شود!

در این میان، محدودیت‌های بین‌المللی موجود علیه كشتیرانی جمهوری اسلامی و تحریم‌های ناشی از آن، گرچه تهدیدی در مسیر فعالیت‌های این شركت است؛ اما درعین‌حال، اگر به این تحریم‌ها به چشم زمینه‌ای برای توجه بیشتر به صنایع دریایی داخلی نگریسته شود و اعتبارات چندصد میلیون دلاری كه برای آزاد كردن كشتی‌های توقیفی هزینه می‌شود، در قالب تسهیلات مالی به پروژه‌های ساخت و تعمیر كشتی در داخل اختصاص یابد؛ می‌تواند به فرصتی برای صنایع داخلی و حتی ابزاری برنده برای كشتیرانی در برابر تحریم‌ها تبدیل شود.

در همين زمينه:
مشروح اظهارات مديرعامل كشتيرانی دريای خزر درباره تعميرات سه كشتی [كليك كنيد]

ارسال نظر