تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۹۵۴۰
تعداد بازدید: ۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

اكولوژی خزر مسأله‌ای بین‌المللی است

معاون انسیتو جغرافیای آكادمی ملی علوم آذربایجان با بیان اینكه «مشكل اكولوژی دریای خزر مسأله‌ای اساسی و بین‌المللی است»، گفت: درحال حاضر آب جاری در 130 رودخانه به این دریا ریخته می‌شود كه این آب‌های آلوده بزرگترین منبع آلودگی دریای خزر هستند.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط‌عمومی موسسه تحقیقات آب، رامیز محمود اوغلی مامدوف، همراه با بوداغ عبدالعلی اوغلی بوداغوف، مدیر انسیتو جغرافیای آكادمی ملی علوم آذربایجان، با حضور در مؤسسه تحقیقات آب، با مورد توجه قراردادن مسأله اكولوژیكی دریای خزر گفت: این دریا با مشكلات زیادی روبه رو است كه این امر ما را برآن داشت تا تحقیقات خود را در زمینه مسائل اكولوژیكی به وجود آمده برای این منبع گسترش دهیم.

معاون انستیتو جغرافیای آكادمی ملی علوم آذربایجان ادامه داد: از دیگر عوامل به وجود آمدن مسائل اكولوژیكی دریای خزر می‌توان به صنایع آلودكننده ساحلی، منابع نفتی و فاضلاب‌های روستایی اشاره كرد.

وی با بیان‌ اینكه «این آلودگی‌ها موجب از بین‌ رفتن منابع تغذیه‌ای جانداران دریای خزر شده است»،‌ گفت: به عنوان مثال تعداد ماهی‌های كیلكا كه یكی ازمهمترین منابع غذایی در این دریا محسوب می‌شود طی سال‌های گذشته 40 درصد كاهش داشته است. همچنین نسل عروس دریایی كه منبع اصلی تغذیه ماهی خاویار در دریای خزر می‌باشد درحال انقراض است.

استاد علوم جغرافیا كشور آذربایجان با بیان اینكه «حل مشكلات دریای خزر نیازمند همراهی و همكاری كشورهای این منطقه است»،اظهار داشت: باید با گسترش تحقیق و پژوهش بر روی این دریا و مسائل زیستی و اكولوژیكی آن، مانع از میان رفتن این منبع عظیم خدادادی و گونه‌های جانوری موجود در آن شویم.

این هیأت آذربایجانی در ادامه بازدید خود از مؤسسه تحقیقات آب، از مدل‌های هیدرولیكی، مركز دیسپاچینگ ملی آب ایران و امور آزمایشگاه‌های موسسه تحقیقات آب دیدن كردند.

ارسال نظر