به گزارش خبرنگار مارین نیوز، در ابتدای این جلسه كه به میزبانی شركت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران (IOEC) برگزار شد؛ مسعود رهبری، معاونت ساخت این شركت، ضمن خوشامدگویی به معرفی فعالیتها و پروژههای انجامشده و در دست اقدام IOEC بویژه در فازهای جدید پارس جنوبی پرداخت.
وی با اشاره به اینکه «از نظر اجرایی کار، مهندسی و نصب سازهها تقریبا مشکل خاصی وجود ندارد»، درعینحال گفت: با افزایش فزاینده حجم کار در آینده نزدیک با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه خواهیم شد و این زنگ خطری است برای همه شرکتهای فراساحلی و پیمانكاری حاضر در این فازها.
در ادامه جلسه، دکتر سیدرضا قریشی، رییس كمیته مهندسی ساحلی و فراساحلی انجمن مهندسی دریایی ایران، با تشکر از میزبانی شرکت تأسیسات دریایی به مشکلات موجود درپروژههای 35 ماهه فازهای پارس جنوبی اشاره كرد و از شركتهای عضو انجمن خواست تا مشکلات و مسایل موجود در این پروژه را به كمیته ارائه كنند تا با بررسی و جمعبندی در چندین جلسه، راهکارهایی برای ارائه در سیزدهمین همایش صنایع دریایی ارائه شود.
مهمترین مسایل و مشکلات عنوانشده در باب این پروژه از سوی حاضران در این جلسه كمیته مهندسی ساحلی و فراساحلی عبارت بود از:
* تأمین متریال و مواد اولیه برای قطعهسازان بخصوص متریالهایی که جنس آنها باید از نوع آلیاژی باشند.
*عدم تأمین متریال تأثیر مستقیم روی بحث مهندسی، طراحی و اجرای کار گذاشته و موجب ضرر و زیانهای غیرقابل جبرانی در ادامه انجام پروژه میگذارد.
* مشکل دیگر در بحث تأمین قطعات وجود واسطههایی است که سررشته درستی نیز از این صنعت ندارند.
* قابل اعتماد نبودن شرکتهای خارجی تأمینکننده کالا که در برخی موارد حتی پس از عقد قرارداد به انجام سفارشها پایبندی نشان نمیدهند.
* اکثر سازندگان داخلی هنوز به روشهای سنتی عمل میکنند و باید به سمت کار مهندسی حرکت کنند.
* اکثر شرکتهای داخلی سازنده، قایم به ذات یک نفر (مدیرعامل شرکت) هستند؛ بطوری که در صورت بروز اتفاق و یا مشکلی برای مدیرعامل، همه چیز تحتالشعاع قرار میگیرد.
* بحث تأمین مالی بهموقع.
در این زمینه، اعضای كمیته مهندسی ساحلی و فراساحلی انجمن مهندسی دریایی ایران بر حمایت از سازندگان و تأمینکنندگان داخلی توسط مراکز مربوطه تأكید كردند و حضور نمایندگان همه شركتهای مطلع از پروژههای پارس جنوبی در جلسات كمیته برای تدوین راهكار و پیشنهاد جهت ارائه به سیزدهمین همایش صنایع دریایی را خواستار شدند.
اعضای كمیته مهندسی ساحلی و فراساحلی انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین بر ورود بحث سازندگان داخلی جدید در فازهای پارس جنوبی و دیگر پروژههای فراساحلی تأكید كردند.
همچنین در این جلسه، موضوعات مربوط به آموزش و پژوهش در حوزه فراساحل مورد بررسی قرار گرفت كه نبود متخصصان زبده در زمان سفارش، ساخت و تحویلگیری قطعه، عدم ساماندهی تحقیقات در حوزه فراساحل و وارد نشدن دانشجویان رشتههای متالوژی و شیمی در بخش صنایع فراساحل بعنوان چالشهای این بخش، مورد اشاره قرار گرفت.