تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۱۵۲۰
تعداد بازدید: ۳۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

تأمین 90 درصد موتور شناورهای ایران توسط ژاپنی‌ها

یك مسؤول نمایندگی شركت ژاپنی یانمار سهم این شركت از بازار تأمین موتور و سیستم رانش شناورهای باری و صیادی كوچك ایران را حدود 90 درصد اعلام كرد.

كورش دهقانی، مدیر مهندسی فروش شركت صدفكاران بوشهر نماینده موتورهای دریایی یانمار در ایران، دراین‌باره به خبرنگار مارین نیوز گفت:  یانمار 80 تا 85 درصد بازار موتورهای دریایی در بخش شناورهای كوچك و 100 درصد بازار شناورهای صیادی را در اختیار دارد و بنابراین، حدود 90 درصد شناورهای چوبی و فایبرگلاس ساخت ایران از موتورهای دریایی یانمار استفاده می‌كنند.

وی افزود: در مورد كشتی‌های بزرگ ایران هم از آنجا كه در نقاط مختلف دنیا ثبت می‌شوند، آمار دقیقی نداریم؛ اما قطعا هیچ كشتی وجود ندارد كه موتور یا ژنراتوری ساخت یانمار در آن نباشد.

مدیر مهندسی فروش شركت صدفكاران بوشهر در پاسخ به این پرسش كه «آیا كل تأمین موتورهای یانمار توسط این شركت انجام می‌شود و یا از كشورهایی چون امارات هم وارد می‌شود؟»، گفت: بخشی از موتورهای مربوط به شناورهای كوچك بطور غیررسمی از امارات وارد شده كه در بخش گارانتی، دچار مشكل شده‌اند؛ اما تأمین قطعات و خدمات آنها را نیز انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینكه «حدود 10 تا 12 سال است كه مونتاژ سیستم رانش را در ایران انجام می‌دهیم»، افزود: كل كار مونتاژ این موتورها توسط شركت صدفكاران بوشهر انجام می‌شود و با صنایع دیگر، همكاری نداریم.

دهقانی افزود: كارهایی چون كاور شفت، ماشین‌كاری و... هم در داخل انجام می‌شود؛ اما در مورد تولید موتور و ژنراتور یانمار در هیچ كشور دیگری، حتی مونتاژ هم ندارد و فقط خودش تولید می‌كند و شاید، یكی از دلایلی فعالیت 100 ساله این شركت، حفظ كیفیت آن بوده است.

این كارشناس موتورهای دریایی در پاسخ به این پرسش كه «چرا انتقال دانش و فعالیت جدی در حوزه سیستم رانش و موتورهای دریایی را در كشور شاهد نیستیم؟»، گفت: یكی از دلایل اصلی این امر، بحث كمیت و تعداد اندك موتورهای دریایی مورد نیاز در صنایع كشتی‌سازی كشور است كه فعالیت و سرمایه‌گذاری در این بخش و راه‌اندازی خط تولید را فاقد توجیه اقتصادی مناسب می‌سازد.

وی درباره كلاس موتورهای تولیدی یانمار نیز گفت: از آنجا كه این موتورها تولید ژاپن است، همگی كلاس مؤسسه رده‌بندی ژاپن (NK) را دارند و علاوه بر آن، عمده كلاس‌های بین‌المللی از جمله ABS، لویدز، GL و DNV را دارند و حداقل، این 5 كلاس را دارا هستند.

مدیر مهندسی فروش شركت صدفكاران بوشهر در ادامه با بیان اینكه «تحریم‌های اخیر هیچ مشكلی در روابط و همكاری‌های ما با یانمار ایجاد نكرده است»، یادآور شد: موتورهای موجود فاقد كاربری خاص نظامی است و به همین دلیل، حساسیتی را از جهت مسایل سیاسی ایجاد نكرده است.

وی از فعالیت یانمار در كل بنادر جنوبی كشور از طریق 18 شعبه نمایندگی خبر داد و گفت: هم خدمات پس از فروش و هم تعمیرات از طریق این شعب به شناورها ارائه می‌شود كه همین امر، بر سهم بالای ما از بازار داخل تأثیر داشته است.

وی تأكید كرد: این موتورها 100 درصد ژاپنی است و كشورهایی نظیر چین، هیچ نقشی در تولید آن ندارند.

دهقانی همچنین از راه‌اندازی یك مركز جدید آموزش و خدمات پس از فروش جدید از سوی شركت صدفكاران در بوشهر خبر داد و گفت: در این مركز، آموزش‌های لازم به كلیه دارندگان موتورهای یانمار ارائه می‌شود.

وی به كاربران موتورهای یانمار توصیه كرد كه از قطعات اصلی استفاده كنند تا عمر و كیفیت كار موتور كاهش نیابد.

مدیر مهندسی فروش صدفكاران بوشهر همچنین تعامل گمرك با این شركت در ترخیص موتورهای وارداتی را «مناسب» خواند و افزود: متوسط زمان حضور كالاهای ما در گمرك، یك هفته است و مواردی هم داشته‌ایم كه كالا را در یك روز ترخیص كرده‌ایم.

وی با بیان اینكه «انتظار می‌رود با مكانیزه‌تر شدن فعالیت‌های گمركی سرعت كار در این بخش افزایش یابد»، گفت: اگر شركت‌ها و صنایع دیگر هم تعامل مناسبی با گمرك برقرار سازند و مدارك لازم از جمله گواهی‌های استاندارد را از قبل آماده كرده باشند؛ آنها نیز برای ترخیص كالای خود با مشكلات كمتری مواجه می‌شوند.

دهقانی همچنین استقرار شركت صدفكاران در بوشهر و ارتباط مستقیم با گمرك را از دیگر دلایل تسریع در فعالیت‌های گمركی این شركت دانست.

گفتنی است، شركت یانمار كه در حوزه تولید انواع موتورهای دریایی، صنعتی و كشاورزی فعالیت دارد، در 24 ژانویه 2012، صد ساله خواهد شد و شركت صدفكاران بوشهر نیز عهده‌دار فروش و خدمات پس از فروش موتورهای دریایی یانمار در ایران است كه طی 25 سال گذشته این كار را انجام می‌دهد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حسین
|
Russian Federation
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
0
0
  باعرض سلام و خسته نباشی خواستم در مورد موتور یانمار LXبدانم چطور موتوری هست موتور خوبی است یا نه خواهشا بهم جواب بدین
کورش دهقانی
|
Russian Federation
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
0
0
  باعرض سلام و پوزش از تاخیر در پاسخ من سوال شمارا الان دیدم lx مدلی غیر صادراتی فاقد پمپ متداول سوخت بوده و به صورت یونیت انژکتور می باشد ،خدمات یونیت توسط شرکتی طرف قرارداد یانمار فقط در ژاپن انجام می شود . همچنین این مدل سازگاری خوبی باسوخت ایران ندارد.
ارسال نظر